Bra rollspel för en nybörjare

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Några nära vänner till mig har ett barn som är drygt tio och jag funderar på att ge hen ett rollspel i julklapp eller i födelsedagspresent nästa sommar. Jag var själv tio-elva år när jag började spela rollspel och barnet är minst lika intresserat av datorspel, filmer och läsning som jag var. Förutom att jag kan vara behjälplig med att förklara regler och spelleda så finns det också en hyfsat nördig pappa med i bilden. Vad skulle ni rekommendera för spel?

Jag tänker att det bör vara på svenska, men är inte säker på att spel som marknadsförs som nybörjarspel alltid tilltalar faktiska nybörjare i praktiken. Även om jag började med Drakar och demoner dröjde det inte särskilt länge innan jag började spela Eon och den stora mängden text i olika moduler var en del av lockelsen.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
365
Location
Stockholm
Jag började med rollspel, som 9-åring (DoD1984). Har svårt att se att jag skulle kunna ha greppat ett mer komplext spel back then, men det kanske är andra tider idag? Det finns ju å andra sidan fler ännu enklare spel ge sig på idag kanske - typ Nelly Rapp, Sagospelet Äventyr eller Morwhayle (om det går få tag på?).

DoD23 känns ju som det uppenbara och mest tillgängliga valet eftersom jag tänker spelet bör vara på svenska?
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Bra förslag allihop. Star Wars D6 är också ett tag val (om man gillar SW och kan få tag på ett svenskt ex).
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
VINDSJÄL är väldigt mysigt, färgglatt och har ett mycket enkelt regelsystem. Spelet har även en fabless för att inte alltid kräva att problem löses med våld, vilket kan vara ett plus.

Finns även en massa kortare scenarion (och en längre kampanj) varav mycket är tillgängligt gratis via Bläckfisk Förlags hemsida.
Länk till hemsidan:
https://blackfiskforlag.com/produkter/vindsjal/


9789151937465_200x_vindsjal.jpeg
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Kolla om du kan matcha spel med barnets intressen.
Det där är viktigt tänker jag. Vad är barnet intresserat av? Rymden? Spöken? Drakar? Superhjältar? Daniel Lehtos Sagospel (Äventyr, Rymd och Skräck) är anpassade för barn. Samma sak med Handbok för superhjältar. Flera av Fria Ligans spel, till exempel Ur varselklotet samt nya Drakar och demoner, är också lättspelade.

Jag har spelat en del rollspel med mina syskonbarn, från ungefär sju till tretton års ålder. Vi började med Handbok för superhjältar eftersom tjejerna gillade romanerna. Sedan har vi spelat De fördömda och det visade sig att både hästar och spöken var väldigt uppskattade inslag. För framtiden har jag tittat på Nordiska väsen men jag har ännu inte hittat något äventyr som känts tillräckligt fartfyllt. Jag tror också att Genlad Alfa med sina muterade djur skulle funka fint med lite större barn.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
För en del nybörjare passar det bäst med regeltunga rollspel, som täcker typ allt. För andra är det något lättare och mer improv som är bästa inkörsport. Det är ett stort misstag att tro att det måste vara "enkelt" för att vara nybörjarvänligt.

Dod23 känns däremot som en rätt bra allaround-grej om de gillar fantasy.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Jag håller med om vad många tidigare sagt, kolla vilka intressen han har och se om du hittar ett rollspel du kan matcha med. Lite tips

Gillar han fantasy: Drakar och Demoner 2023
Gillar han Star Wars: Coriolis kanske?
Gillar han postapokalyps: Mutant år noll
Gillar han Zelda: Vindsjäl

En sak som jag undrat över länge handlar om kids vars stora passion är Fortnite, om det finns något rollspel som påminner om det?
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Jag är ju då svag för världen i Ensamma Vargen, så jag tänkte slå ett slag för den. Det är också ett system som är otroligt mycket enklare än DoD23.

Men Vindsjäl är också fint.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Jag tror 100% på att matcha vad som läses mer än att spelet måste vara så himla anpassat. Någonstans är det som att alla fått för sig att komplicerade regler är ett hinder för spelande, att just DET är vad kidsen studsar emot när de kommer till hobbyn, sen spelar de med lätthet digitala saker som har otroligt komplicerade beroendeträd för byggnationer och utveckling, spel som har rätt intrikat taktik och strategi där man även måste samarbeta med andra, osv osv. Ungar idag spelar ju så sjukt mycket mer komplicerade saker redan som det är än vad vi gamlingar rörde i samma ålder. Och bara för att den egna ålderströttheten gör att en inte orkar röra mer än tre egenskaper och inga färdigheter alls och helst måste allt gå snabbt, så ska man kanske inte tro att detta är något som gäller alla?

Så kolla lite vad barnet läser och spelar digitalt och hitta något som kan greppa tag i saker där och kanske även skicka med något presentkort på spelledande av ett par äventyr för hen och föräldern/föräldrarna? Engelska kanske man ska hålla sig borta från? Men å andra sidan, är det en unge som är svinpepp på Star Wars, varför inte en starterbox för det där nya och plugga in reglerna själv och lära ut dem vid spelbordet bara?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Personligen tycker jag DoD23 är det självklara valet. Reglerna är så simpla att en nybörjare utan problem kan ta de till sig, samtidigt som de inte är så simpla att nybörjaren kommer att ha växt ur dem när hen blivit lite varm i kläderna.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Någonstans är det som att alla fått för sig att komplicerade regler är ett hinder för spelande, att just DET är vad kidsen studsar emot när de kommer till hobbyn, sen spelar de med lätthet digitala saker som har otroligt komplicerade beroendeträd för byggnationer och utveckling, spel som har rätt intrikat taktik och strategi där man även måste samarbeta med andra, osv osv.
Komplicerade regler ligger sällan i vägen, men sättet som rollspel lär ut på är väldigt opedagogiskt. Man samberättar runt ett bord, har lite karaktärer att spela, vilket borde vara enkelt att förklara, men en person behöver plugga 100 sidor karaktärsskaparregler innan spelet ens förklarar vad man gör. Detta är en vanlig struktur för rollspel. Att då ha kortare spel gör att det är enklare att direkt få in "vad gör man".

"Vad är rollspel" är en blindtarm som borde kapats bort för länge sedan och istället borde rollspel fokuserat på att lära ut hur ett speltillfälle går till.

Det är väldigt många trösklar som man måste ta sig förbi som oerfaren rollspelare, vilket inkörda gamlingar inte ens ser.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Vilken genre gillar barnen? DoD23 är en konstigt rekommendation om fantasy är ointressant och en bra rekommendation om fantasy är intressant.

Hur läsintresserat är barnet? Att komma med "ett tunt nybörjarspel" till en läsgalning kan ju bli motsvarigheten att ge en 10-åring en pysselpresent där framsidan deklarerar "rekommenderas från 7 år". En skymf! :D Men att komma med 400 sidor regler och lore kan bli att rollspelet läggs bort eller att det blev en bok-present istället för en spela-present om man nu vill att rollspel faktiskt ska ske.

Det bästa sättet att lära sig spela rollspel är ihop med någon som redan kan, och hittar man ett spel som ger pepp till den vuxne som ska hjälpa till att lära ut så är väl det ett plus också.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Jag hörde nån säga att rollspel är det svåraste att förklara och enklaste att visa. Det gäller för alla, inte minst för barn. Min erfarenhet av att SL:a för mina egna barn är att alla måste vara på bra humör, särskilt SL! Jag tyckte också det var viktigt att vara extra lyhörd för vad barnen vill göra i spelet, och inte slå ner på deras idéer även om det skulle vara något som bryter mot nån liten regel. Jo, och ta pauser! För när jag spelat med barnen är det som att nån åkallat eldmyror rätt ner i hosorna på de små.
 
Top