Bra rollspel för Äventyr (med stort Ä)

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Har börjat läsa gamla böcker i hyllorna och halkade av en händelse in på World of Indiana Jones. Reglerna är minst lika horribla som jag mindes dem (MasterBook) och spelvärlden i sig vet jag inte om den någonsin var bra egentligen. Vissa av tillbehören har häftiga äventyr, men spelet är mest bara exakt vad du förväntar dig från ett rollspel anno 1994. Vare sig mer eller mindre.

Har även läst Pulp Zombies (till AFMBE), som däremot hanterar pulp väldigt bra, men med utgångspunkt från hjärnhungriga vandöda.

Men det har nytänt mitt intresse för pulpiga matinéäventyr, och då måste jag ju ställa frågan—finns det rollspel som gör det här bra?

Vilka är det i så fall, och varför är de bra?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Savage Worlds. Gör pulp great. Får allt att kännas som pulp så inte bra för något annat. Men är great för pulp.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det beror på vad du inte gillar med Masterbook. TORG: Eternity tycker jag gör det bra, men systemet är relaterat till Masterbook (fast med 20+ års mer erfarenhet av vad som är bra speldesign). Jag gillar korten som påverkar actionsekvenser, både utifrån hur initiativ och svårigheter böljar fram och tillbaka, och kort man själv har på handen och kan påverka saker med.

Ett annat spel åt pulp-hållet jag har hört mycket bra om är Savage Worlds, men jag har aldrig riktigt fallit för det - kanske på grund av den avskalade grundboken (i olika versioner). Jag förstår tanken bakom att göra ett rollspel i form av en byggsats, men jag är inte så förtjust i det själv.

Ett nygammalt inträde på kartan är Trinity Continuum från Onyx Path. Det är en reboot av speltrilogin Aeon/Trinity, Aberrant, och Adventure! från mitten av 90-talet, fast den här gången har man haft en pulpversion av nutiden som utgångspunkt i grundreglerna och sedan ger man ut settingböcker som expanderar systemet till science-fiction i Aeon, superhjältar i Aberrant, och 20-/30-talspulp i Adventure!. Systemet är en variant på Storyteller-systemet man kallar Storypath. Jag har inte spelat det själv, men det kan vara värt att titta på PDF:en för $14.

Sedan har vi ju det kommande Troubleshooters från Helmgast, som lutar mer åt Tintin/Spirou-hållet, men även har en hel del Helgonet och klassisk Bond i sitt DNA. Systemet där är baserat på BRP-motorn via Hjältarnas Tid/Järn, och settingen är ett alternativt 60-tal. Det var tänkt att det skulle komma en kickstarter snart, men pga världsläget så har den blivit uppskjuten en bit. Dock så finns det en quickstart-version man kan ladda ner här (de har dock redan nämnt att de fått en del synpunkter på dessa så de kommer att revidera en del detaljer).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Staffan;n348052 said:
Det beror på vad du inte gillar med Masterbook. TORG: Eternity tycker jag gör det bra, men systemet är relaterat till Masterbook (fast med 20+ års mer erfarenhet av vad som är bra speldesign). Jag gillar korten som påverkar actionsekvenser, både utifrån hur initiativ och svårigheter böljar fram och tillbaka, och kort man själv har på handen och kan påverka saker med.
Kortleken gillar jag! Det är mer att MB-reglerna i sig är onödigt invecklade (2d10–kika resultatet på tabell, exempelvis) och inte alls särskilt “pulpiga”, förutom just i hur korten är anpassade till Indiana Jones-flavor.

Tack för flera bra förslag däremot!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
entomophobiac;n348053 said:
Kortleken gillar jag! Det är mer att MB-reglerna i sig är onödigt invecklade (2d10–kika resultatet på tabell, exempelvis) och inte alls särskilt “pulpiga”, förutom just i hur korten är anpassade till Indiana Jones-flavor.

Tack för flera bra förslag däremot!
Nya TORG är lite mer strömlinjeformat. Du filtrerar fortfarande ditt tärningsslag genom bonustabellen på rollformuläret/SL-skärmen, men nivåer av lyckat samt skada beräknas utifrån jämna 5-tal över svårighetsgraden istället för att man kollar på ytterligare en tabell eller två. Spelarna antas också veta vilka svårigheter de har att göra med, vilket gör det lättare att avgöra om man ska spendera resurser på ett slag. Dessutom är Possibilities (tror de hette Life points i Masterbook?) use-them-or-lose-them – varje akt så återställs de till startvärdet (oftast tre), så man behöver inte vara så ängslig med dem.

Man har också reducerat grundegenskaperna till fem istället för sju (original-TORG) eller åtta (Masterbook), begränsat färdighetslistan, och allmänt gjort saker smidigare.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Mitt Expert Nova (länk >>>) är en flexibelt regelsystem (en finslipad variant av BRP d20) för action och äventyr under perioden 1880-2050. Om du vill har mer pulp än vad det erbjuder kan du lätt lägga in husregler för exempelvis heroiska stunts. Spelsnackarna tar upp just det här hos Expert Nova i podavsnitt 66 -- länk >>> (Expert Nova-snacket börjar vid 0:31:45).
 
Top