Nekromanti Bra program för att strukturera äventyr å kampanjer

Joined
27 May 2014
Messages
90
Jag har konstaterat att jag är rätt bra på att komma på idéer för äventyr, och även att skriva ut texter, men är fenomenalt dålig på själva strukturen. Jag skriver ofta upp allt i Google Docs, men dokumenten blir så långa att jag får ruskigt svårt att få en översikt över mina plotter, karaktärer å platser. Vad finns det för bra program som man kan använda för att strukturera upp dylika saker? Det är främst PC tips jag är på jakt efter då det är det jag arbetar på.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,523
Obsidian Portal är också bra, särskilt om du vill kunna dela delar av det du skriver med dina spelare.
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Kikade på båda, Obsidian Portal verkar enkelt å bra men tyvärr har det inte visuella länkar mellan karaktärer å platser och är en rätt rå Wiki struktur. Realm Works verkar oerhört gediget, det verkar basera sin struktur på ett program som heter Scrivener som ursprungligen var till för att strukturera romaner å noveller, men som är anpassat för just rollspelskampanjer. Jag är främst ute efter ett program att planera kampanjer för egen räkning, och Realm Works verkar luta åt det hållet även om det verkar ha "fog of war" och andra finesser. Det tråkiga med realm works är väl kostnaden, och jag vet inte om jag behöver ett så extravagant program för mina ändamål så jag får tänka efter om det är värt det.

Finns det fler tips, kanske något ännu enklare program? Jag hittade den här sidan http://io9.com/the-best-digital-tools-for-organizing-your-rpg-campaign-662858962 den verkar lista en del program som kan hjälpa till med strukturer i RPG-makande, både Obsidian Portal och Realm Works dök upp i diskussionen.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag använder gratisversionen av Evernote, både på PCn, plattan och i mobilen. Man skapar mappar med texter under sig och man kan tagga texterna med lämpliga kategorier, som SLPs, platser, föremål, etc.

Har ständig tillgång och man kan dela mappar med sina spelare.
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Hmmm jag vill helst ha möjlighet för visuella kopplingar mellan karaktärer å företeelser, inte bara ett mappsystem. OmniOutliner å OmniGraffle verkar va bra program men jag har helt enkelt inte tillgång till Mac just nu. JAg lutar åt Realm Works, men är något för dyrt för att bara strukturera upp kampanjen, det lutar åt att jag å min grupp ska spela på Roll20, men det är i sig inte så bra att strukturera upp plotterna på.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,977
Location
Linköping
Ni kan väl sammanställa alla era krav så kan jag fixa ett program åt er när det är dags för nästa programmeringsprojekt. :wink:
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Oooh. gratis skräddarsydda program. jatack. :p

Program nummer #1.
Vad jag skulle vilja ha är ett program liknande mindmap-programmen, men där varje "nod" kan ha text, bilder, sheets osv i prydligt egendesignad struktur/templates.
Exempelvis kunde jag göra en template för spelledarpersoner där stats är i en ruta till vänster, en bild till höger och diverse story osv i en ruta under detta.
Det finns många bra mindmap program där ute, men de klarar bara att ha en textruta eller bild, eller om de klarar båda finns inga funktioner för att få det snyggt och prydligt.

Program nummer #2.
Ett annat jag letat efter är en klon av Evernote, men med bättre template/design funktioner och kunna ha katalogstrukturer djupare än tre steg.

Där har du två program att bita i, och skulle du lyckas kan du förmodligen sälja båda rätt dyrt. :wink:

Ps, har provat roll20, realm works, fantasy grounds och ett par andra. Roll20 är det jag skulle använda vid spel, medan Realm works är gediget men tidsätande att strukturera upp världar eller kampanjer i. Dock tror jag det blir bättre när Realm works får igång sitt webbgränssnitt så det blir lättare att dela allt med spelarna. De har även ett eventuellt samarbete med roll20 i pipelinen som skulle göra det hela exceptionellt bra, men det lär dröja ett bra tag innan dess.
Just nu sker idéskapandet i Evernote, och när man har tid och ork läggs det in i realm works.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag har använt Mindnode när jag skrivit äventyr och spelvärldar. Det finns till mac, iPad och iPhone och finns i en gratis- och en betalvariant (75 kr).
Programmet ritar mindmappar och kan innehålla bilder och länka till andra dokument.
 

GhostofSpades

Veteran
Joined
14 Oct 2011
Messages
8
Testat OneNote? Funkar både på PC/Mac/iPad och påminner en del om Evernote men lättare att organisera. Bifogar screenshot från min År: Noll-kampanj!

 

Attachments

pea13

Veteran
Joined
29 Dec 2014
Messages
1
Rekomenderar starkt Roll20 (roll20.net) som jag använder i min kampanjer nu och härdanefter.
Gratis och om man vill lägga till vissa andra funktioner är det bara att lägga till (tror 80spänn) så får hela gruppen detta med.
Även så finns det FoW och LoS riktigt coolt, är du intresserad skulle jag nog kunna guida in dig så du får se det.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,977
Location
Linköping
Oden;n60000 said:
Oooh. gratis skräddarsydda program. jatack. :p

Program nummer #1.
Vad jag skulle vilja ha är ett program liknande mindmap-programmen, men där varje "nod" kan ha text, bilder, sheets osv i prydligt egendesignad struktur/templates.
Exempelvis kunde jag göra en template för spelledarpersoner där stats är i en ruta till vänster, en bild till höger och diverse story osv i en ruta under detta.
Det finns många bra mindmap program där ute, men de klarar bara att ha en textruta eller bild, eller om de klarar båda finns inga funktioner för att få det snyggt och prydligt.
Nu är jag klar. ;)
Såhär blev det: http://omjonasson.se/temp/nodes.html

Lite mer seriöst då.
* Det är strikt hobbynivå på det här html5/canvas/javascript-pysslet så jag kommer förstås inte konkurera ut något program som betalda proffs utvecklar på betald arbetstid.
* Jag kommer pula vidare och se om jag kan lyckas göra något som jag själv kan använda för att hålla koll på saker i den skype-kampanj där jag är spelare nu (för det är såååå trist med anteckningar huller om buller i en txt-fil).
 

Herr Nils

Veteran
Joined
10 Aug 2014
Messages
63
Jag han bara skratta åt er arma själar som inte använder Realm Works.

Bävade lite inför fredagens spelmöte, då väven av intriger efter 2,5 års spelande är tätare än en kevlarväst. Till råga på allt har vi haft en månads uppehåll och vid min ålder så kryper odjuret alzheimer allt närmare, på en månad har han hunnit sluka det mesta av mina briljanta idéer. Men Realm Works är mig en mäktig borg, för i dess innanmäte var alla goda upptåg och lista uppsåt skyddade från glömskans frätande tand, på ett översiktligt och lättåtkomlig vis.

Så pilutta er, arma stackare, där på utsidan.
 
Top