Nekromanti Bra och dåligt med DoD?

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Varför ska man köpa DoD?
Vad heter världen man spelar i?
Vad har äventyren för variation osv?
Hur flyter saker på?...
Hur mycket kostar det?
Vad gör ni när ni spelar DoD?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Varför ska man köpa DoD?

Därför att det är ett av de bästa fantasyspel om gjorts. Det har en härlig värld, ett trevligt system, ett X antal trevliga moduler & att det är ett otroligt bra nybörjarollspel & ett rollspel som tilltalar mig som, utan att framhäva mig för mycket, ett spel som tilltlar mig som erfaren rollseplare.

Vad heter världen man spelar i?

Tjaa, du har b. la Ereb Altor, Chronopia & Trudvang att välja på.. Så det finns mycket att välja på.

Vad har äventyren för variation osv?

Bara fantasin sätter gränser !!
Men vi har ju Svavelvinter-serien & sådana otroliga äventyr att spela !!!

Hur flyter saker på?...

Bara bra !!
Sytemet är användarvänligt & bra att lära in, men framförallt trevligt & bra att spela !! Ett av de system som jag bara älskar att spela !!

Hur mycket kostar det?

Kostar vad ??
Böckerna ? Jag har laggt ner ett X antal kronor bara på DoD6.. Men det var det värt.. Tro mig & ja, jag skule lägga en del för att få tag på de flesta DoD-böcker !!

Vad gör ni när ni spelar DoD?

Spelar såklart !!!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,979
Location
Linköping
Varför ska man köpa DoD?

Vilken version snackar vi? Gamla versioner köps pga nostaligskäl, nya versionen köps för att det är ett jäkla trevligt spel (okej okej, är inte SL och har knappt läst nåt i boken, så jag har lite motiveringsproblem).

Vad heter världen man spelar i?

JohanK har redan svarat på det. Min SL i DoD6 kör dock sitt eget race med att hitta på kungariken och dylikt.

Vad har äventyren för variation osv?

Noll koll på köpeäventyren, kan dock rekommendera dig att söka på forumet då det snackats en del om dem.

Hur flyter saker på?...

Umm va? Det flyter väl på bra. :gremsmile: Ibland kan striderna bli lite långdragna, men det beror väl mer på mängden inblandade än på spelet. SL och jag har dessutom inte samma åsikt om lämplig kp-mängd, jag vill sänka den och det skulle speeda upp striderna.
- What floats on water?
- A bridge!
- Very small rocks.
- A duck.
(ber om ursäkt för monty python-rycket)

Hur mycket kostar det?
Riotminds har en massa prisuppgifter på sin sida. (menysystemet funkar inte i netscape, buuu)

Vad gör ni när ni spelar DoD?

Vi har jävligt kul, min DoD6-grupp spöar skiten ur alla mina andra grupper, sen om det beror på spelet eller ej vete fasen. :gremwink:

Vill du veta lite mer äventyrsmässigt så kan jag rabbla på lite:
Huvudplotten är att en ond alv från långt upp i norr känner för att ta över världen, den ligger dock mest i bakgrunden hela tiden då vi har en massa stickspår för oss hela tiden. Annars är väl poängen att vi ska rädda världen antar jag. :gremwink:
Det sista som hände var att vi utkrävde hämnd på en taskig kung som fängslade oss, snodde den magiska spiran som vi hade letat upp och skickande den till vår huvudfiende. Kungen blev mördad, prinsessan kidnappad och prinsen som är ensam kvar gillar troligtvis inte oss sådär i överkant.
Den onde alvens dotter dyker upp lite till och från och jävlas med oss, jag har en liten förälskelse på gång där, synd bara att hon försöker döda oss hela tiden.
Sedan har vi gjort en massa andra saker också, men jag orkar inte dra mer nu.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Okey...

Förutom det jag har skrivit så tycker jag att du ska skaffa DoD... Det ett avde spel som nästan skall spelas för att det är så otroligt mycket fanatsy enligt mig..
för den delen, vad är det du vill veta mer om spelet ??
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag uttalar mig om DoD6, det vill säga Riotminds version:


"Varför ska man köpa DoD?"
Vad heter världen man spelar i?

Det ska man inte. Man ska köpa Stormbringer och spela Stormbringer i DoD's senaste spelvärld Trudvang.


"Vad har äventyren för variation osv?"

Jag vet inte riktigt vad du menar med variation, men det material som hittils släppts officiellt skiljer sig en hel del.

Vinterskogens hemlighet (som är gratis PDF) är närapå en ren saga, med en fin sensmoral och mysig tragik.

Värdshuset, eller vad den PDFen nu heter, är inget mer än en intressant plats med lite uppslag kring som vad som kan tänkas utgå från värdshuset i fråga. Väldigt fantasifull för att vara en standardfantasyplats.

Vildhjarta, som är ett köpäventyr, är ett klassiskt fantasyäventyr i fin sagokostym med massor av underbara personligheter och miljöer. Ett mycket smart spelupplägg ger även en nybörjarspelledare möjlighet att ge sina spelare sken av full valfrihet. Kanske det bästa enskilda äventyr som släppts kommersiellt i Sverige sedan Oraklets Fyra Ögon?

Snösaga, en monsterstor köpkampanj, är en vikingfantasygigant av episka proportioner. Mörkt, grymt, ont, smutsigt och enormt. Svår att komma in i som SL, men kan erbjuda en sjujärklarns resa för vilken spelgrupp som helst.


Hur flyter saker på?...

DoD är i alla dess inkarnationer fokus på flyt framför detaljrealism. Smaksak antar jag, men snabbare än Eon, på gott och ont (om Ymir har något att invända påpekar jag att han är en partisk superrollspelare som inte kan tjänstgöra som mall för oss vanliga dödliga).


"Vad gör ni när ni spelar DoD? "

Ägnar oss åt klassiskt äventyrsrollspelande.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,502
Location
Helsingborg
Var utförlig, tack

Först.. Du har varit här på forumet ett tag så jag tänkte bara förklara en sak.. Utveckla det du tänker och ställ inte så generella frågor.. Om någon som ställer generella frågor så blir det bara att man ignorerar inläggaren som en idiot och svarar lite generellt på frågorna.. Kunde du inte istället letat upp en artikel om DoD?

"Varför ska man köpa DoD?"
Varför ska man köpa något rollspel? Frågan är alltför generellt ställd.. Är du ute efter ett nytt rollspel? Vad är du i så fall ute efter? Om inte, varför ställer du ens frågan? Det finns 6(!) versioner av Drakar och Demoner.. Vilken är du ute efter? Alla?! Det kräver ju en smärre uppsats..

DoD generellt ska man köpa om man vill spela i standardfantasy, med några vinklingar..

"Vad heter världen man spelar i?"
DoD2-4 med världen Ereb Altor är ett lapptäcke där man kan spela det mesta inom fantasy.. Riddare finns i landet Zorakin, magikerförtryck i Nidland, barbarer i Barbia, öken i Soluna, piratverksamhet i Felicien, inbördeskrig i Hynsholge, troll och mystik i Cereval, stort inflytande av en religion (+havsäventyr) i Caddo, karga snölandskap i Trakorien.. Tricket med att få världen trovärdig för spelarna är att inte berätta om lapptäcket för spelarna.. Man koncentrerar sig på ett enda land och på sin höjd nämner de angränsande länderna.. Sedan finns det modulen Krilloan som är som Chronopia fast i mindre skala..

DoD5 - Chronopia utspelar sig i en enda stad med ett myller av varelser. Chronopia fick en massa skit i början för att folk trodde version 5 skulle vara en fortsättning på tidigare versioner.. De (skaparna Target Games) gjorde tvärtemot och bröt helt hur DoD-fantasyn (eller fantasy i regel) skulle vara.. I staden kan man slåss mot vampyrer, gå bland stadens smutsiga bakgator, gå med i diverse skumma gillen, droga sig med alvernas drycker och samtidigt slänga skit mot de giriga jävlarna som bara bryr sig om sig själva och lever på andras bekymmer, kasta sig mellan hustak, ha dueller på broar högt över marken, svinga sig i rep i zeppelinare, röja gobliner i kloakerna, ha flygödlejakter mellan stadens gator, med mera..

DoD6 - Trudvang har, liksom DoD5, gått gjort om världen ytterligare.. Nu är det istället fantasy, fast med nordiska inslag.. Jag vet för lite om själva spelet för att kunna yttra mig mer..

"Vad har äventyren för variation osv?"
Återigen.. Vad menar du? "osv"? Vaddå "osv"? Utveckla vad du menar för sjutton! Du skriver ju själv äventyren och kan själv ändra i världen så att de passar dina egna äventyr.. Menar du köpäventyren, eller?

DoD2-4 har i regel episka (mycket magi, mycket "spelarna mot det onda") äventyr och i varje äventyr finns det inslag av ett magiskt föremål och har i regel nästan alltid en magiker som protagonist (onding).. Om du vill skriva egna äventyr kan du i stort sett hitta på vad som helst, även om inspirationer i modulerna kanske är lite sisådär med.. Du kan spela allt från grisodling (spela vanliga rollpersoner som gör vardagliga saker) till otroliga hjältekampanjer (episkt spelande)..

DoD5:s köpäventyr kan jag inte uttala mig om.. För att se variationen på sina egna skrivna äventyr, se ovan när jag förklarar vad man kan göra i världen..

DoD6:s äventyr antar jag är rätt episka antar jag.. Jag har ingen koll på det.. Ej heller vad man kan spela för sorts äventyr, men jag antar att man kan hitta på det mesta..

"Hur flyter saker på?"
*suckar* Det hela är subjektivt och beror helt på spelledarens förmåga.. Jag har ingen aning om vad du menar med frågan men jag antar att du vill ha något liknande svar som följer..

Regelsystemet för samtliga versioner är enkla, kan modifieras lätt och man kan lätt addera till egna tillägg eller husregler.. Då spelet använder sig av bara en tärning till färdighetsslagning blir systemet även snabbt..

"Hur mycket kostar det?"
Som ett normalt rollspel.. Det spelar nästintill ingen roll vilken version du försöker få tag på för alla äldre versioner kostar i stort sett lika mycket som de nyare pga. av nostalgivärde.. Kampanjen Den Femte Konfluxen kan till exempel gå på över 1000 kronor.. Den består utav fyra böcker och personligen tycker jag inte den är värd så mycket.. Jag skulle kunna tänka mig att 91:an (DoD4) är lite billigare än Drakar och Demoner Expert (tillägg till DoD2 och DoD3) och att du kan få tag på Chronopia-prylar snorbilligt av någon DoD-spelare som avskyr Chronopia..

Dock kan du få tag på alla de här sakerna (även DoD6-grundboken) billigt av folk som slutat spela rollspel, så det gäller att verkligen leta..

"Vad gör ni när ni spelar DoD?"
Vi spelar rollspel.. (Jag ger nästan upp nu med att vara snäll och svara)

Jag har försökt frångå det episka och försöker spelleda jordnära äventyr.. Alltså sedvanliga äventyr som utspelar sig i städer och ibland har något övernaturligt i sig.. Jag försöker hålla tillbaka vanligheten för alver, magi, demoner, drakar, [resterande varelser i monsterböcker som bara är monster], orcher, konstiga naturfenomen och försöker istället få fram en känsla av skrock, vidskepelse, orchhat (orcher är missförstådda och inte alls så vilda som folk tror), religionstro bland folket, händelser runtomkring rollpersonerna.. Detta kan jag ibland varva med något episkt.. Jag spelleder lite utefter hur handlingen är i fantasyböcker.. Normala karaktärer som slängs in i något de inte kan styra över, men som till slut ordnar upp det och räddar världen..

Jag försöker inte slänga in allt det här i ett eller två äventyr.. Jag har försökt med detta i ett år nu och har numera bara kommit en tiondel så långt som jag vill..

Jag tänker även svara på en fråga från detta inlägg där du frågar:
"DoD...är inte det ett koboldspel?"
Vilka spel kan inte användas som koboldspel? DoD6 och Eon-spelare har yngre spelare och yngre spelare spelar i regel ofta mer "koboldigt" (jag ogillar det ordet) än de mer erfarna.. Ta bara det här inlägget som till och med du klagar på.. Om du skriver saker som "Jag spelar aldrig magiker då detta medför att man nästan kan göra vad som helst utan att bli stoppad." (citerat från det länkade inlägget) så kan jag inte annat än fundera över hur "koboldig" din egen spelgrupp är..

DoD (inte DoD5-6) innehåller element som kan stödja koboldspelare, ja, men frågan är hur många som använder sig utav det?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som försökte vara snäll
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Var utförlig, tack

Jag kan bara instämma med det mesta Han skriver. Dock anser jag inte att man måste koncentrera sig på ett land i Ereb Altor för att det ska bli trovärdigt. Titta bara på vilka enormt skilda kulturer vikingarna stötte på på sina resor och det är ändå mest runt Europa i vår värld som saknar både magi och monster. Jag hävdar att Ereb Altor till stor del fungerar harmoniskt utan att vara perfekt på något sätt. Visst finns det en del som kolliderar men det är enligt mig tämligen enkelt att ändra på. Iofs beror det på hur petig man är men att kräva mycket mer realism hos världen går emot vad jag anser är DoDs känsla.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Var utförlig, tack

Det finns helt klart en poäng med vad du säger, men skillnaden är att vikingarna faktiskt hade kulturellt och teknologiskt utbyte med sin omvärld, vilket länderna i Ereb Altor uppenbarligen inte har haft de sexhundra åren som gått sedan den tredje konfluxen (eller är det ännu längre?).

Men visst finns det utrymme för större skillnader mellan olika länder och områden i en spelvärld, men Ereb Altor tänjer lite väl mycket. (speciellt med tanke på att de andra kontinenterna beskrivs som ganska homogena, det lilla man hittar). Det är helt klart uppenbart att Ereb Altor ser ut som det gör för att varje konstruktör fått fritt utrymme att fylla just sin lilla plats på kartan med den typen fantasy han tyckte bäst om för tillfället.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: Var utförlig, tack

Den tredje konfluxen var nog ungefär 1200 år sedan, istället. Året för Odos födelse (dvs. år 0) borde väl istället den borttappade fjärde konfluxen inträffat, som nödtorftigt förklarades i Altors baksida (till Chronopia, alltså).

Men jag håller med dig. Det enda konsekventa i Ereb, och därmed det enda värt att spela i, är i min mening Trakorien med omnejd (och nej, jag är inte mycket för originella åsikter i det här fallet :gremgrin:)


/Dimfrost, kalender(/kött?)bitare
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,914
Dumma frågor får dumma svar

Tja, det är inte ofta jag säger det men SÖK! Det här är helt ordinära frågonr som inte på något sätt manar till diskution. Dessutom har ämnet varit uppe masor av gånger. Snälla du, SÖK! (eller läs åtminstone på riotminds hemsida)

/Vulf
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Var utförlig, tack

Jo, avsaknaden av utbyten mellan länderna (som faktiskt har handelsrutter, för bövelen!) är rätt otrolig. Ännu värre är det ju om det faktiskt gått 1200 år!

Trakorien är världens bästa rollspelspelmodul någonsin. Det kanske är lite av en orginell åsikt? Eller? Hursomhelst står jag för den fyra av åtta dagar i veckan.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: Var utförlig, tack

Det är nog mycket möjligt. Mitt originella bidrag i sammanhanget är att jag gillar Kristalltjuren bäst av äventyren i serien, något som jag har förstått är väldigt ovanligt.

Men att utse bästa rollspelsmodulen, egentligen... det är inte helt trivialt. Att konfluxserien är det bästa till DoD är inte så svårt att inse (även om jag inte har allt till DoD6), men det finns ju sådana otroliga massor av moduler till andra spel. Speciellt som jag inte har läst de som brukar tas upp i sådana här sammanhang (Mask of Nyarlathotep (hoppas att det var den och inte någon annan CoC-modul) och The Enemy Within) känner jag att jag har svårt att uttala mig.


/Dimfrost
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Var utförlig, tack

Men jag har läst både Masks of Nyarlathotep och första delen i The Enemy Within, så jag har backning i mitt påstående! Men det här kanske är bättre som en egen tråd i Rollspel-forumet?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: Var utförlig, tack

Det har du nog rätt i, fast det skulle inte förvåna mig om ämnet hade varit uppe förr ett antal gånger.


/Dimfrost, för lat för att söka
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Var utförlig, tack

Ja, visst är det kulturella utbytet lite väl litet men något som inte är alltför ovanligt i fantasy är att folkslag håller sig fast vid sina sätt. T ex ligger Rohan långt efter Gondor teknologiskt sett och skiljer sig ganska mycket kulturellt sett trots att de ligger bredvid varandra och har haft allianser för att ta ett icke Ereb Altor-exempel. Kanske inte det bästa exemplet då människorna från Numenor tjänat mycket på sin vistelse där men Tolkiens värld ses ändå som en mycket genomarbetad sådan och innehåller ändå en sådan stor skillnad mellan dessa två viktiga länder.

Man får väl försöka balansera ut det hela när man tycker det lutar för mycket åt något håll. Kan bli mycket jobb om man är kräsen men jag tycker inte man behöver göra så mycket för att det ska bli bra.

Vet inte om jag tycker de andra kontinenterna är mer homogena än Ereb. På Samkarna har vi de piratiska Morëlwidynerna, de livs och fredsälskande grannarna på Melukha, Krilloan och en massa träsk. Dessutom de rasslande rasernas arkipelag vilket är extremt udda.

På soluna är det väl inte riktigt lika illa men ändå ligger jordbrukslandet Sombatze granne med (kanske är det en bergskedja emellan men ändå) giftöknarna i Traxilme. Jag skulle nog säga att Ereb Altor är konsekvent i sin inkonsekvens. :gremsmile:
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Var utförlig, tack

Intressant att se dessa åsikter om Trakorien och jag läste även att du tyckte att Oraklets fyra ögon var mycket bra. Detta skär sig ganska mycket med åsikten hos de två jag haft som spelledare mest i DoD. Jag vet att den ene tycker att Trakorien-modulen var tråkig och båda tycker att Oraklets fyra ögon är helt värdelöst (en älskar Svavelvinter och den andre som bara spelat det tycker det var halvdant). Själv har jag inte läst något om Trakorien pga detta så jag har ingen egen åsikt.

Dock känns det lite betryggande att någon tycker det är bra då jag för första gången ska spela både Krilloan och Konflux-serien (har spelat Svavelvinter redan). Har varit mycket skeptisk till att fortsätta Konflux-serien men det låter som det kanske är värt en chans. :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Var utförlig, tack

Fast skillnaden är att Rohan och Gondor har en minst sagt frostig relation till varandra medan det går regelbundna handelsrutter hela vägen från Trakorien till Barbia (har jag för mig). På vägen riskerar du att bli påhoppad av nordlandsbarbarer, feodalriddare, karibiska pirater, dekadenta aristokrater och jag vet inte vad.

Dessutom är jag inte säker på tidsperspektivet i Tolkíens fall heller.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Var utförlig, tack

De har inte alltid haft frostiga relationer. Men jag håller med om att det inte är i närheten av Ereb Altor. Jag gillar dock blandningen som är en del av fantasy. Det är mycket sällan man ser fantasy som inte har teknologi från olika åldrar och blandningar av olika kulturer även om EA som sagt är i värsta laget.

Jag ser inget direkt fel med att riddare, pirater och aristokrater samexisterar. Barbarerna skiljer sig mer men då jag endast har lite koll på Jorduashur känns det ändå inte helt orimligt. De är extremt svåra att ha att göra med och ser det mesta som inte är deras som mindre värt. Inte någon höjdpunkt av logik men underhållande att spela i imo.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Var utförlig, tack

Nu blir jag intresserad! Att Trakorien skulle vara tråkig är helt sjukt, det är ju precis vad den inte är! Den enda världsmodul jag sett som är skriven som en skönlitterär bok och dessutom är av högre litterär kvalitet än det mesta dravlet som släpps i fantasyväg.

Okej, den har ett mindre roligt kapitel, men det är nyttiga fakta som man slår upp vid behov. Men jämfört med vilken annan världsbeskrivning som helst är den lysande bra just eftersom den inte spaltar upp en massa trista fakta utan verkligen visar hur landet ser ut, luktar och smakar.

Det enda jag kan tänka mig är att han inte gillar Trakorien som plats.

Och då blir ju även Oraklets Fyra Ögon rätt trist i samma persons ögon, kan man anta. Den går ju nämligen ut på att man får chansen att smaka på godbitar från hela Trakorien.

O4Ö's öppna struktur är också genialt genomförd. Helt klart jämförbar med Masks of Nyarlathoteps. Det gjorde faktiskt lite extra intryck på mig första gången jag läste O4Ö eftersom jag aldrig tänkt på att göra ett äventyr så öppet på ett så stort område tidigare.
 
Top