Bra namn ni stött på

Mr Hearst

Veteran
Joined
22 Jan 2018
Messages
8
Jag mötte Trent Power på en konferens. Han kommer att få ge namn åt en ’sexy pilot’ i Lasers & Feelings om jag någonsin får spela det.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det svenska uradelsnamnet Natt och dag är helt otroligt awesome.

Annars har jag och en vän en lista med de bästa personnamnen vi stött på som folk faktiskt hetat på riktigt. Jag kan inte quota hela ur minnet, men den inkluderar:

Manley Power
Egon Schillebeeckx
Honeysuckle Weeks
Mark Lee Ping-bing

Några andra personliga favoriter bland historiska personer är tex:

Yehenara
U Nu
Cixi (det mest outtalbara någonsin)
Ronglu
Töregene
Enheduanna
Shahrbanu
Sikelgaita
Polyperchon
Och alla latiniserade araber, tex Avicenna, Averroes, Algazel, Geber, Alberuni.

De fetaste namnen människor kommit på tenderar dock givetvis att vara reserverade för gudar och andra fantasivarelser. Tre sticker spontant ut som extra godawesome:

Ereshkigal, "The Great Lady under Earth"
Avalokiteshvara, "The Lord who looks down upon the cries of the world"
Yamantaka, "The Destroyer of Death"

Syrran har en kinesisk kompis som heter 肉肉,Rourou, vilket betyder "Kött kött". Jag undrar hur hennes föräldrar tänkte.

Jag vill även slå ett slag för Lacrosse All-Names Teams, som var en central inspirationskälla till överklassnamn i Neotech.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Såg på en gravsten i Helsingborg att det var en båtkapten som hette Sylvan. Tyckte det var ett passande namn, då jag kom å tänka på "sylf".

Jag gillar namnet "Spejare" också som en klasskamrat hade.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Finns en filur i Erikskrönikan som heter Erengisl Plata. En riddare som nämns i förbifarten. Den som kan sin trettonhundratalsrustning förstår varför efternamnet är roligt. Men förnamnet har jag använt då och då i fantasyspel genom tiderna.
 

Trockel

Veteran
Joined
24 Sep 2019
Messages
47
På Lamborgini jobbar en Max Venturi, tror han är designer. Oavsett, ett väldigt coolt namn.
Det jobbar en Lisa Frost på SMHI, gillar hennes val av yrke skarpt. Fast hennes föräldrar borde nog ha döpt henne till Emma, egentligen.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
När man kämpat/smugit sig förbi underhuggarna och kommit fram till dödsstrålen längst uppe i observatoriet så kontrolleras den av Dr Lothar Schneider.

Eller så är han ögonläkare i Uppsala. Vilket som funkar.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
När man kämpat/smugit sig förbi underhuggarna och kommit fram till dödsstrålen längst uppe i observatoriet så kontrolleras den av Dr Lothar Schneider.

Eller så är han ögonläkare i Uppsala. Vilket som funkar.
Det där blir skurken nästa gång jag spelar Fallen Reich. Tack för den.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
När man kämpat/smugit sig förbi underhuggarna och kommit fram till dödsstrålen längst uppe i observatoriet så kontrolleras den av Dr Lothar Schneider.

Eller så är han ögonläkare i Uppsala. Vilket som funkar.
Det ena behöver ju inte utesluta det andra …
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Ett bra namn på typ en noir-deckare är en här på rollspel.nu, Max Bolotin.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
I filmen Det Grymma Svärdet träffar vi skurkarna Titus Cromwell och Xuza.
Av en bekant till en vän har jag ärvt Sci-fi namnet Xero Zorganof.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har också jobbat med en kretskortlayoutare i Kina vid (engelskt) namn Steel Zhang. Det är ett riktigt bra gangster- eller cyberpunknamn.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Ett trick för cyberpunk namn är att bara ha ett förnamn som efternamn och ett efternamn som förnamn. I min ungdomssynd Subsonic Dreams möter vi bland annat Murdoc Alexander. Men det funkar med nästan vilka namn som helst. Tyrell Amanda tex.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Bästa namnet på en gata borde väl vara "Övre besvärsgatan" i Göteborg. Finns tydligen även en "Besvärsgatan" som lär ha fått sitt namn pga den var besvärlig att ta sig upp för då den var både stenig och brant.
 
Top