Nekromanti Bra minimalistisk wikimotor?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag var just tvungen att ta bort rollspelshistoria-wikin från min server eftersom installationen tagits över av spambottar. Någon dag ska jag väl installera nån backup i en virtuell maskin och försöka få ut informationen, men...

...tills vidare tänkte jag se om nån på forumet har erfarenheter av (gratis) wikiramverk a' Mediawiki/dokuwiki och vet något som passar in på mina önskemål:
  • Lättviktigt. Jag tänker sidor som är länkade a' normal wikifunktion, kanske en och annan bild, inget mer avancerat. Inga automagiska översättningar, inget konstigt eller speciellt.
  • Småskaligt. Mediawiki känns som att systemet är byggt för att kunna skalas upp med flera servrar, etc. Det är jag inte det minsta intresserad av; jag vill ha något snabbt och lätt och anpassat för små grejer.
  • Vettig administration. Det ska gå och gärna vara hyfsat enkelt att ställa in så att bara folk som reggat sig (gärna efter att ha tagit sig förbi en CAPTCHA eller motsvarande) får posta. Gärna enkelt att se och administrera användare också.
  • Gärna historik för sidor.
  • Helst WYSIWYG-redigering
  • Jag vill att det ska gå och gärna vara hyfsat lätt att bygga egna teman.
Just nu känns det som att DokuWiki är det rimligaste valet, men jag är villig att övertalas.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Jag vet inte vad som är lättviktigt; jag förstår inte riktigt vad du syftar på när du säger "normal wikifunktion", men jag gillar MoinMoin (som bygger vidare på PikiPiki, tror jag). Bra administration, och har WYSIWYG, saknar däremot CAPTCHA. Jag slänger in en länk, men antar att det inte är vad du är ute efter. Still, I like it och tycker det är lätt nog att arbeta i. Enkel nog att installera.
http://moinmo.in/MoinMoinFeatures
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Lättvikt: Snabbt, smidigt, Om man vill kan man kolla på antal megabyte installationen är på; Mediawiki är på 44+ och den räknar jag inte som "lätt" direkt.

Normal wikifunktion: Sammanlänkade sidor som man kan klicka sig mellan. Wikilänkar som kan leda till ickeexisterande sidor, som man då kan gå till och skapa lätt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag föredrar PMWiki.

Enkel och robust, all lagring sker i filer så backuptagning är en baggis. Går på ett kick att sätta upp. Vill man flytta till en ny server så bara kopierar man katalogen man lagt den i. Har även behörighetshantering.

Det finns massor av "recept" (PMWiki-terminologi för plugins/mods) för den om man vill lägga på olika finesser. Jag vet inte om captcha finns. Vill du ha wikin öppen så att vem som helst kan redigera (via någon människodetekteringsmetod) eller vill du låsa så att bara du kan redigera?

Enda kravet på servern är stöd för PHP.

Annars, om du vill ha ännu lättviktigare så finns ju alltid WikiOnAStick (WOAS), som har allt i en enda fil och kör allt client-side. Kanske inte rätt för dig, men jag gillar att jag kan lägga in den lokalt på pekplatta eller telefon och ha som ett strukturerat anteckningsblock.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag vill framför allt att folk ska behöva ta sig förbi ett par hinder innan de får redigera; jag tänker mig en "klassisk" lösning där man behöver regga sig (och då hindras att automatisera reggningar via CAPTCHA snarare än att en admin måste godkänna alla). Men oavsett hur man når dit är det viktiga att wikin är hyfsat säkrad mot bottar.

Wikin kommer att köras på en server som kör lighttpd med php som cgi och där en mysql-databas finns tillgänglig.

Dokuwiki kör ju också filer som backend och det ÄR ju rätt lockande eftersom det blir så sjukt lätt att extrahera data ifall något går snett.

Jag ska testa PMWiki och jämföra med dokuwiki.
Troberg said:
Kollade just, och det finns flera captcha-lösningar för PM-wiki:

http://www.pmwiki.org/wiki/Cookbook/Security

Dessutom såg jag att det numera finns en integration med UBB.threads. Jag önskar att den hade funnits när jag gjorde RPG Lab, för det var ett jäkla pill att göra själv.
 
Top