Bra, korta isbrytare för spel med ny grupp

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Jag spelar ofta med nya konstellationer av människor, och tycker det är bra att köra en kort isbrytare innan man sätter igång, för att alla ska veta vilka de andra runt bordet är.

Ofta frågar jag vad folk heter och gör annars, vem de känner runt bordet, och lite om deras tidigare rollspelserfarenhet. Jag har också frågat om vad de tycker är roligast med rollspel, men känner att den frågan inte funkar så bra som jag hoppas. Folk pratar och öppnar munnen förvisso, men det tenderar att bli lite eko och många svarar liknande det som den första runt bordet sagt.

Vad har ni kört för liknande isbrytare som ni tyckt fungerat bra? Eller mindre bra, för den delen?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
På konvent, när jag är spelledare, brukar jag fråga vad de spelat senast och sedan ställa lite följdfrågor, mest för att få en hum om vad spelgruppen tycker om. Annars tycker jag om att köra en övning i samberättande, där jag hittar på en plats, ber någon att beskriva en företeelse på platsen, jag spinner vidare med "ja, och" för att göra en följdbeskrivning. Jag ber sedan någon annan att beskriva en annan sak på platsen. Jag begränsar med att säga "ja, men" och någon nackdel med den saken. Sedan förklarar jag för alla vad jag gjorde och att alla får göra så med varandras beskrivningar för vi är där tillsammans att spela. Därför kommer jag som spelledare att inte förklara saker ingående och spelarna behöver inte känna att de tar över för mycket, för jag kan alltid gå in och säga "ja, men" (det är i princip ett x-kort). Sedan sätter jag första scenen på den platsen och använder mig av spelarnas påhitt.

Annars tycker jag mycket om att ha en lista som spelarna får läsa igenom och sedan välja en av dem att påminna om under spelmötet. Det kan vara att ställa nyfikna frågor, att dra in andra, att anstränga sig att förstå reglerna, att fråga när något är oklart. Egentligen vill jag att de ska läsa igenom hela listan och använda den, men det funkar bättre när de får ansvara för en av sakerna, för då måste de tänka kring varje punkt och tar därför till sig hela listan bättre.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495

Mer seriöst? Kasta ut en dum fråga folk ändå har åsikter om! Är en varmkorv en macka? Är vatten vått eller gör det bara saker våta?
 
Top