Nekromanti Bra halvhårda scifiserier?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,660
Location
Rissne
(Serietidningar alltså, inte tv-serier.)

Jag gillar Trees. Jag gillar Orbiter.

Jag är sugen på att läsa mer relativt trovärdig scifi. Inte så mycket överdådigt, inte så mycket rymdopera. Saga är ju till exempel skitbra, men det är inte riktigt det jag letar efter. Jag vill ha serier som är liksom mer knutna till vårt solsystem, till hyfsat vår tid. Men med inslag av det fantastiska.

Mer typ Möte med Rama, mindre Blixt Gordon. Mer Asimov Clarke, Pohl, mindre George Lucas. Och inga superkrafter.

Jag har hört intressanta saker om Letter 44, men också en del gnäll.


Så: serienördar på forumet: vad hittar man för schysst i "klassisk scifi"-genren egentligen?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Min personliga favorit i den gruppen var Birthright och Erma Felna, EDF. Rätt hård science fiction som dessutom ställer rätt svåra frågor om vår egen post-kallakrigsverklighet, fast med animorfa karaktärer.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,337
Location
Malmö
Nämnde dem på fejjan, men: 2001 Nights, Planetes, Uchuu Kyoudai (Space Brothers), kanske Ellis Ocean.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,337
Location
Malmö
Fast Planetes och Kyoudai är mer (överlag) slice of life-iga antar jag. Ja ja, skitsamma, de är coola om man gillar hyfsat realistisk rymdfart med dagens mått.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,623
Jag tror att du skulle gilla Bitch Planet som är en feministisk serie om fängelseplaneten ditt de skickar kvinnorna som är avvikande från det rådande patriarkatet. Väldigt 70-tal och skriven av Kelly Sue DeConnick som skrivit Pretty deadly tidigare.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
546
Location
Mörkmården (småland)
Svårt, hård sf är inget seriemediet är fullt av. Men! Några jag kom på:
  • Ellis & Westons Ministry of Space, en alternativ tidslinje där vissa saker går rätt och andra käpprätt åt helvete..
  • Woods & Donaldsons (mfl.) The Massive kanske. Mer post-allting ute på havet efter en naturkatastrof än ute i rymden men...
  • Busiek & Immonens Shockrockets. Om man bortser från delar av backstoryn så är den rätt hård sf.
  • Passar inte in eftersom den har rymdvarelser och planethoppande men måste ändå säga att kärnan med vad den vill utforska är relativt nära Asimov så: Descender av Lemire & Nguyen.
  • Jag har inte läst UFOlogy av Tynion IV, Yuenkel & Fox men den har beskrivits liknats vid Close Encounters of the Third Kind.
(Hade jag fått tummen ur och kommit längre än manuspill så hade jag kunnat göra skamlig egenreklam för min Mars-serie.)
 
Top