Nekromanti Bra grunkor på datorn

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,556
Location
Stockholm
Hej! Alla använder vi datorer. Och alla vet vi att datorer kan vara jäkligt krånliga och ... kärringen mot strömmen i allmänhet. Det finns även en sjuk mängd program som man kan använda på sin dator. Vissa gör livet lättare, andra är bara roliga. I denna tråd ska vi tipsa varandra om bra mjukvara att ha på sin dator. Vilka bra, praktiska program har ni installerade?

För egen, windowsbaserad, del är nog min favoritgrunkor just nu de här.

CCleaner: Rensar bort alla onödiga filer man har på datorn. Temporära internet-filer, prefetch, gamla loggfiler, ja det mesta. Första gången jag körde programmet rensade den bort 10 gig. Efteråt gick datorn som en raket.

7-Zip: Komprimeringsprogram som gör jäkligt små filer. Klarar av rar, zip, tar och alla andra komprimeringsformat man brukar stöta på.

uTorrent: Litet, enkelt bittorrent-program som inte slukar så mycket minne.

Adaware och Spybot: Håller spionprogrammen stången.

OpenOffice: Som MS Office, fast gratis.

Sen finns det ju en massa bra hemsidor som är jäkligt användbara också. Så det är lika bra att rekommendera några sånna också:

Bloglines: Utmärkt sätt att läsa bloggar, nyhetssajter eller andra rss-mojänger. Och man man är nyfiken kan man (om man vill) titta vad andra läser (här är jag).

Writely: Orbdehandlig online. Jäkligt smidig. Går att dela dokument med flera användare om man vill.

BlinkList: Om man ofta byter dator kan man spara sina bokmärken här. Och snoka runt bland andras favoriter. Mina är här.

PBWiki: Skaffa en enkel, gratis wiki.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Opera: En seriös webbrowser, till skillnad från Microsofts elände.

WinRAR: Mitt favoritprogram för uppackning, även om jag fortfarande behöver 7-Zip för 7z-filer. Har dessutom en behändig kommandobaserad variant också (vilket även 7-Zip har).

VLC: Den definitiva mediaspelaren. MPC är ett bra komplement, men behövs egentligen inte.

PerfMon: Inbyggt program i Windows som är väldigt underskattat.

Remote Desktop: Annat program i Windows som är underskattat. Jag har inte tangentbord, mus och monitor inkopplat på någon av mina servers längre, jag fjärrkör dem allihop och sparar därmed plats som skulle tagits upp av ett dussin monitorer, tangentbord och musar.

FlashFXP: Den absolut bästa FTP-klienten. Skulle inte klara mig utan den.

ClocX: behändigt litet klockprogram för desktopen.

Emu48: En emulator som emulerar en HP48, kungen av miniräknare. När HP's miniräknardivision blev dödad av Compaq så valde man att lägga mjukvaran som public domain, så nu kan vem som helst få sin egen HP48 gratis och lagligt.

Siter:

Wikipedia: Min största informationskälla numera.

Uncyclopedia: Min största desinformationskälla numera.

RPG Lab: Den definitiva resurssiten för spelmakare.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Macbaserad (utom på speldatorn) så det blir lite annorlunda (hoppar över självklara (?) jobbprogram som Adobe CS2, och Officepaketet). Här är ett urval:

iLife, Apples programsvit (bundlas med datorn), med program som Garageband, iMovie, iDVD, iWeb som var och ett skulle kostat minst en tusing om de vart oberoende program.

iWork med programmen Pages (som kallas ordbehandlare men egentligen även är mer som ett lättare indesign) och Keynote, en powerpoint-dödare, om man ser på grafiken. kostar tillsammans bara drygt sjuhundra spänn.

Stone Studio, en programsvit i stil med Adobe CS från egensinniga programföretaget Stone.com i New Mexico.

Cyberduck, ett bra och gratis FTP-program

VLC. Bäst för film.

Freeway Pro från softpress.com. Underbart program att göra kampanjsajter och liknade i. Som Dreamweaver ungefär men smartare och enklare.

Alias Sketchbook Pro. Sjukt bra ritprogram om man har ritplatta.

Skype

CreatureHouse Expression. Vektorgrafikprogram, roligare än Adobe Illustrator.

ArtRage2. Bättre på att göra oljemålningar i datorn än till exempel Corel Painter. Och finns i gratisversion.

...sen vill jag nämna ritprogrammet Xara Extreme jag har på PCn... billigt och mycket kompetent.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,461
Location
Köping
PBWiki: Skaffa en enkel, gratis wiki.
Jag har undrat varför det inte finns någon gratis wiki-tjänst. Naturligtvis hade jag fel. :gremgrin:

För egen del är jag inte så seriös:

DOSBox
Äger för att spela gamla rötna spel som Panzer General.

GIMP
Inte en krympling, men väl ett hyfsat grafikprogram.

ISIS Draw
Kräver registrering, men vill man rita snygga molekyler är det värt det. :gremcool:

Ska vi ta några sidor också?

last.fm
Låt Storebror avlyssna din mediaspelare (eller WinAmp, i mitt fall) så talar han om för dig vad du kanske kan gilla för annan musik.

Projekt Gutenberg
Har vi tjatat nog om Projekt Gutenberg? Nej det har vi inte. Läs gamla böcker, jag befaller det!

/Hällzon - rekommenderar Edgar Rice Burroughs
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Bra grunkor på datorn?

Jo alltså jag har letat efter ett program som kontrollerar vilka program som startas upp när man bootar datorn.
Helst något som bara gör det här också...

Har försökt att ändra detta "in windows" men då startar inte datorn som den ska.

Har ni något förslag? :gremconfused:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Re: Bra grunkor på datorn [edit]

WinTasks Professional
Går datorn trögt? Kolla vilka program som autostartas eller som körs och tar mycket minne och stäng av dem. I regel är det som inte förklaras i programmet virus. Har tagit bort en hel del spyware genom WinTasks + Google och tagit bort mängder av onödiga applikationer som körts utan min vetskap.

Något för whizzman?

Notepad+
En bättre version av notepad, där man kan öppna hur stora filer som helst, hur många filer som helst i en och samma fönster, tillåter radbrytning och har kortkommandon.

Speaking Voice
Skitbra om du har en tendens att glömma bort tiden när du sitter vid klockan. Du kan ställa in tiden och få ett meddelande när det är dags att överge datorn.

Chonograph Atomic Time Clock
Ställer datorklockan efter ett atomur.

TvProgrammet
En liten ikon nere i aktivitetsfältet som du kan dubbelklicka på för att kolla på tevetablån. Du kan ställa in vilka kanaler du vill ska visas och du kan ställa in att programmet ska säga till när ett av dina favoritprogram går. En otroligt skön liten sak.

Daemon Tools
Fejkar en att din dator har en cd-partition utifrån en CD image. Aldrig mer att du behöver köra någonting från en CD.

Winamp
Real Alternitive - spelar upp realplayerfilmer i winamp
Audioscrobbler - Last.fm visar vilka låtar du lyssnar på.

ACDSee
Otroligt vettigt bildvisningsprogram. Borde vara standard på alla datorer.

Miranda
ICQ, Msn, irc och mycket annat i ett. För vem orkar ha olika program för olika protokoll?

Wordfinder
Mängder av ordlistor. Den jag använder främst är synonymordlistan. Amerikansk slangordlista är rätt kul att läsa.

ZoneAlarm
En brandvägg som är bäst i test i flera undersökningar. Väldigt enkel och dessutom gratis.

TPTest
Se vad du har för hastighet på internet.

Woize
Internettelefoni utan månadskostnad (som Skype har). Eget telefonnummer direkt! Går dock inte att ringa nummer utan riktnummer (som 112).

Mozilla Firefox
Alltså, den som inte använder den här webbläsaren är dum i huvudet (ja, faktiskt)... eller otroligt envis. Särskilt när du kan utöka den enkla grunden till något otroligt jättebra.
Search engines - lägg till imdb, wikipedia i Firefox och sök direkt utan att behöva gå till sidan.
GSpace - använd ditt GMailkonto (med 2Gb utrymme) som en hårddisk.
AdBlock - dölj alla element du hatar. Blinkande flash, reklam med mera.
All-in-One Gestures - underlättar surfandet, nästan som att styra Firefox med tanken.
Tabbrowser Preferences - borde vara standard i Firefox.
UDTool - För dig som spelar Urban Dead. Gör allting mer lättillgängligt.

/Han som ska starta om eldräven nu

<font size="1">[edit] Lade till Notepad+.</font size>
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Bra grunkor på datorn?

Jo alltså jag har letat efter ett program som kontrollerar vilka program som startas upp när man bootar datorn.
Finns bara ett alternativ: AutoRuns

Ta hem deras ProcessExplorer och PSTools också när du ändå är där. Ingen dator är komplett utan dem.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Tack och bock, men...

...det är trialware eller hur? Jag menar WinTasks Professional uppenbarligen.

För jag har ingen möjlighet att pröjsa för sånt här, min budget är skral! :gremfrown:
I så fall går jag med Trobergs alternativ!

Tack för det andra iaf! :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Re: Tack och bock, men...

"...det är trialware eller hur?"
Ja, men eftersom du själv säger att du använder µTorrent så antog jag lite saker. :gremwink:

/Han som själv hade tänkt att lista fulDC men orkade inte
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Tack och bock, men...

...det är trialware eller hur? Jag menar WinTasks Professional uppenbarligen.

För jag har ingen möjlighet att pröjsa för sånt här, min budget är skral!
I så fall går jag med Trobergs alternativ!
Fast ta hem det snarast, Microsoft har köpt de som gjort det (och många undrar om det är för att de blev för obekväma i sin kritik mot Microsoft, speciellt då de är mycket tunga namn inom Windowsvärlden), så frågan är hur länge deras verktyg fortsätter vara fria.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tackar för tippsen, känns ju som jag speciellt kommer att använda de där spyware-programmen.

/ Johan K, som är trött som få.
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Nano - Skittrevlig texteditor.

Fluxbox - Bästa window-managern jag har testat.

Mplayer - En trevlig mediaspelare med stöd för en uppsjö format.

Bittornado - Bra terminalbaserad bittorrentklient.

Irssi - Terminalbaserad ircklient.

Amsn - Ja, tyvärr använder ju de flesta M$ onda IMprotokoll.

gcc - GNUcompilern, ett måste eftersom inte alla program finns paketerade i det paketformatet ens distrubution använder.

locateutils - Ett måste då man gärna inte gör en find / | grep "vadmanletarefter" varje gång man skall söka efter något på ens dator.

ncftp - En trevlig terminalbaserad ftpklient.

unrar - Man måste ju ha något att packa upp sina orginalreleaser med :gremwink:.

Ja, som ni kanske förstår använder jag ett *nix-system, i det här fallet GNU/Linux med smaken KateOS hemma och Ubuntu i skolan.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Till GNU/Linux, utöver vad som nämnts ovan:

Scribus - ett fritt layoutprogram

LaTeX - layout genom kod

Emacs - kraftfull editor och semigud

Auctex - emacsextension för LaTeX

Memoir - kraftfull latexklass med en fantastiskt bra manual

Gftp - en stadig och bra ftpgui

Kdvi - stadig dviviewer med automatisk uppdatering, dubbelsidig visning, stöd för --src-specials, bokmärken m m.

Kdissert - bra mindmappingprogram som kan användas för att producera presentationer, html och latexkod

Flyspell - stavningskontroll till emacs, upptäcker bl a dubbelskrivningar av ord

Meld - gui för att jämföra filer

Sed - oumbärligt program för att göra ändringar i en mängd filer samtidigt

Xfce - desktopmiljö som är minnessnål, snabb och lätt att anpassa

Wine - filter för att köra t ex windows explorer när man ska kolla hur en webbsida ser ut i windows
 
Top