Nekromanti Bra figurspel för barn?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag är inte så insatt på detta utöver rollspelsbiten så jag tänkte höra med bättre vetande ...

Det är så att en kollega på jobbet har gett sina grabbar lite tennformar och grejer nu i jul och funderar på det här med figurspel. Därför undrar jag nu å hans vägnar om det finns något sådant som kan passa ett par grabbar i 10-11 årsåldern, med inte allt för avancerade regler, alternativt bra grundregler med valfria tilläggsregler, där man också har möjligheten att gjuta och bygga lite själv? Grabbarna i fråga älskar att gjuta, bygga med Lego och dylikt.

Själv tänker jag att ett gridspel med lite möjligheter till scenografiska byggen och sådant är lättare att hantera, än stora fria terränger där man ska "lägga" gräs, köpa till träd, måla vatten osv.

Nå, vad säger bättre vetande om saken?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
jag skulle köra ett avskalat warhammer-aktigt regelverk. Där varje soldattyp får ett kort med lite värden typ förflyttning i tum, räckvidd som den kan skjuta. slå för att träffa och en specialregel för specialgubben.

Terräng ritas på papper som man fäster i bordet med häftmassa, eventuellt kan man bygga lego och ställa ut.
Finns det regler för terrängen så skriver man den på pappret. ex "skog, går att gå igenom med halv fart. Att skjuta någon i skogen är 1 svårare"

Om två år kommer ungarna ändå att spela 40k om det här fortsätter, så det är lika bra att inte gå för långt från deras regler.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Mordheim eller nåt är väl som warhammer plus rollspel typ, gå omkring i liten grupp å spöa på några gubbar hit å dit

Kommer inte ihåg hur reglerna va däremot
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
Heroclix kanske? Var ett tag sedan jag körde man vad jag minns var det rätt enkelt och mycket snabbt att komma igång med (i och med att alla figurer köps färdigmålade och konstruerade, och har en liten roterande plastbricka i foten som innehåller alla spelvärden och sånt). Är osäker på om det bara finns med superhjältetema nu för tiden eller om andra alternativ har dykt upp. Versionen jag körde var den gamla med fantasytema som inte har sålts på många år sist jag kollade.

EDIT: Fast aspekten med att kunna använda egna figurer finns så klart inte i det spelet, så det är nog inte riktigt vad du är ute efter. Låter min post stå kvar ändå.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
.113;n139710 said:
Mordheim eller nåt är väl som warhammer plus rollspel typ, gå omkring i liten grupp å spöa på några gubbar hit å dit

Kommer inte ihåg hur reglerna va däremot
Egentligen rätt avancerade och slålunda lite småkrångliga. Plus kräver rätt goda engelskakunskaper.

Skulle kunna vara något att utgå från dock, om man skalade bort det mesta utom det allra mest grundläggande.

Annars tyckte jag att Star Wars Miniatures var föredömligt enkelt och lättspelat. Tyvärr är det ju nedlagt, och jag vet inte i vilken mån regler och sådant går att få tag på. Där var ju tyvärr också reglerna rätt tungt knutna till regelkorten man fick med till repsektive gubbe.

Jag vet inte om motsvarande spel till DnD fungerade på samma sätt, för i så fall skulle ju det kanske passa ännu bättre, och är väl fortfarande aktivt tror jag. I synnerhet om man kan få tag på regelkorten på något sätt (ladda ner och skriva ut, exempelvis) så är ju det perfekt att köra med egna gubbar istället då.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
För många år sedan (20+) gjorde jag Slagskugga - ett enkelt figurspel. Det finns någon länk till det från någon gammal WRNU tråd.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Caligo;n139753 said:
För många år sedan (20+) gjorde jag Slagskugga - ett enkelt figurspel. Det finns någon länk till det från någon gammal WRNU tråd.
Den har jag om någon är intresserad
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Spontant utan att ha spelat det själv så känns Lego Heroica som ett intressant alternativ. Det kan vara lite för enkelt för grabbar i 10-års åldern dock.

När jag ändå har trådens uppmärksamhet så vill jag också slå ett slag för Star Wars X-wing. I sin mest avskalade form är det enkelt att lära sig och det växer väldigt bra med de riktiga reglerna.
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Zoth-Ya;n139696 said:
Låter ju som http://iloapp.mathiasstahle.se/blog/rulez?Home&post=13 annars så skulle nog föreslå song of blades and heroes om de får lite hjälp från början.
Föreslår också Songs of Blades and Heroes, enkelt eftersom man i grunden bara har två värden att för hålla sig till, men taktiskt eftersom du måste besluta hur många actiontärningar man ska slå för varje figur. Spelar det regelbundet med min 12-åring, som greppade hela spelet i 10-års åldern.

Finns regelversioner från fantasy till historiska, sf till skräck. Håller själv på att måla upp Nybyggare och Indianer för systerspelet Song of Drums and Tomahawks.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Skulle Drakborgen kunna funka (eftersom du nämnde "gridspel", vilket jag tolkade som rutbaserade brädspel)? Eller den "nya" (13-14 år gammal) versionen Drakborgen: Legenden (vet dock ej om den fortfarande är i production, eller om den är bra eftersom jag inte har spelat det). Åldersgräns på dem är 10+... eller ja... orginalet hade en åldersgräns på 10-99... XD

Drakborgen fanns ju i Engelsk version också under namnet DungeonQuest (som Games Workshop gav ut).

Sen finns där ju ytterligare en ny version av spelet, DungeonQuest då alltså, som kom ut år 2010. Det var skapad av Fantasy Flight. 14+ åldersgräns dock, enligt hemsidan.


Sen är där väl HeroQuest, med uppföljaren Advanced HeroQuest, som tillsut ersattes av Warhammer Quest. Alla de var spel som Games Workshop gav ut. Fast... jag tror inga av de spelen är i produktion längre, försvann för kanske en 15 år sedan tror jag... så de kan nog vara lite dyra att få tag på kanske (vet inte hur vanliga/ovanliga de spelen är att få tag på i dagsläget). Vet inte hur bra dessa spelen är dock, eftersom jag aldrig spelat dem heller.


Den sista som jag kan komma på (och igen ett spel som jag inte spelat... heh... det enda jag spelat av alla dessa är orginalet av Drakborgen... XD ), och den som jag nog tror skulle vara oerhört mycket lättare att kanske skaffa (vid sidan av Drakborgen: Legenden) är Mice and Mystics, vilket är ett relativt nytt spel, bara några år gammalt tror jag. Har en 7+ åldersgräns på sig. Tydligen ska det vare lite av en "Ulv i fårakläder", för att det är ett rollspel som har förklätt sig som ett brädspel... så möjligen en gateway drug till rollspelande. XD Wil Wheton spelade det på TableTop förra året. Del 1, Del 2.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Rhodryn;n139910 said:
Fast... jag tror inga av de spelen är i produktion längre, försvann för kanske en 15 år sedan tror jag... så de kan nog vara lite dyra att få tag på kanske (vet inte hur vanliga/ovanliga de spelen är att få tag på i dagsläget). Vet inte hur bra dessa spelen är dock, eftersom jag aldrig spelat dem heller.
Hero Quest går för mellan 500-1000 kronor beroende på skick och sådant. De förekommer ganska ofta på tradera just nu.
Adv Hero Quest har jag inte koll på.
Warhammer Quest brukar vara rätt kinkigt att få tag på, och har kostat en god bit över 1000 kronor när jag sett det.

Har bara spelat vanligt HQ och WQ, av dem skulle jag tro att WQ är det som är bäst lämpat.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag spelade Drakborgen (med expansionen) för första gången med barnen idag.

3,5-åringen tröttnade halvvägs, men snart-sexåringen tog sig ut med en förföljande skugga i släptåg, bärandes på 480 guldmynt som han samlat ihop utan att ens ta sig till skattkammaren. Han är hooked!

Jag blev likätarmat...
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Som gammal Warhammer Fantasy-spelare får jag (med stor bitterhet) tipsa om att Warhammer Fantasy, eller rättare sagt Age of Sigmar som det nya spelet heter sedan företaget apokalypsförintat spelvärlden och re-bootat hela grejen för att ligga närmare 40k-temat, har målgruppen typ 10-åringar... Reglerna ska vara snorenkla och man ska inte behöva så många figurer för att börja spela... Ett jävla slag i ansiktet på oss som älskade Warhammer Fantasy.
De har till och med gjort sig av med Slaanesh, den av de fyra onda gudarna som var guden för sex och lust (för sex är barnförbjudet, vilket avhuggna huvuden och utslitna inälvor inte är...).
Sedan ska jag tillägga att det visserligen finns en del vuxna spelare på min förening som gett Age of Sigmar en chans och tycker det är rätt okej... (Och att Slaanesh kanske inte egentligen är helt raderad, att han bara är tillfälligt försvunnen, men det återstår att se...)

Men Warhammer / Age of Sigmar handlar ju dock inte mycket om att gjuta själv - däremot kan man bygga om och, som det kallas, konvertera figurer genom att blanda byggsatser och utveckla designen efter eget huvud. (Även om det förstås finns exempel på framstående hobbyister som scratch-byggt sina figurer, men de får betraktas som ovanliga.)

Men som sagt - det nya Warhammer, alltså Age of Sigmar, verkar vara riktat mot kids. Tyvärr.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Har kört Mice and Mystics med grabben (7 år) där hemma och det funkade ganska bra. Jag fick köra alla regel-grejor (för det var mer regeltungt än jag trodde när jag köpte det) men han tyckte det var skitball och gillar att leka med plastfigurerna när vi inte spelar. Han rolleker som de olika karaktärerna i spelet även utanför spelet vilket jag ser som ett gott betyg.

Cog.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Axelsson;n139789 said:
Föreslår också Songs of Blades and Heroes, enkelt eftersom man i grunden bara har två värden att för hålla sig till, men taktiskt eftersom du måste besluta hur många actiontärningar man ska slå för varje figur. Spelar det regelbundet med min 12-åring, som greppade hela spelet i 10-års åldern.

Finns regelversioner från fantasy till historiska, sf till skräck. Håller själv på att måla upp Nybyggare och Indianer för systerspelet Song of Drums and Tomahawks.
Ja, det verkar ju lovande om man checkar hemsidan. Ska kolla vidare på det här.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ett stort tack till alla er som bidragit i tråden. Jag kommer att skicka vidare de bidrag jag tycker känns passande. Keep on coming den som har lust! :)
 

Clercon

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
78
Location
Skåne
Jag har en dotter på 8 och en son på 13 som jag spelar en hel del figurspel med. Det spel som de har gillat bäst är nog X-wing miniatures, även om man där flyger skepp istället för att gå omkring med figurer. Vi har också spelat Age of Sigmar vilket vi alla tre tycker är kul. De nya reglerna är simpla men effektiva och fördelen är att man i princip klarar sig bra med vad som ingår i startboxen. Dottern på åtta har inga problem att hänga med i reglerna, enda nackdelen med spelet är att det saknas kvinnliga karaktärer så det fick vi ordna genom att skapa lite egna. Vi har också spelat Mice and Mystics men det känns mer som ett rollspel light än ett figurspel. Fast det är mycket uppskattat av hela familjen.
 
Top