Nekromanti Bra fantasy-film?

Nån annan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
93
I skolan ska jag och några andra köra ett "föredrag" om fantasy och scifi och i slutet så tänkte vi vissa två korta klipp ifrån två väldigt karatäriserande filmer/serier ifrån vardera gren men det är så att vi inte har kommit på någon bra klassisk fantasy-film att visa. Så jag undrar om någon kan ge mig ett tips på en bra fantasy film/serie.
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Fantasyfilmer är kruxigt eftersom fantasy-genren egentligen inte haft några riktigt stora framgångar på vita duken. Än så länge... Några tips iallafall:

Ladyhawk
Dragonheart
Excalibur

-/hans
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Den oändliga historien
Legenden - Mörkrets Härskare

/Seinet Wintermute - Har He-Man Universums härskare (den med Dolph Lundgren) på VHS!

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv! (när det nu kommer).</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>

 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
994
Location
Bureå
Bra fantasyfilmer

Det finns flera bra filmer på temat, men det beror på var man drar gränsen mellan fantasy och mainstream.
Ladyhawke är en välgjord, välspelad och synnerligen underhållande pärla bland fantasyfilmerna, lika bra kanske inte Conan och hans barbarimitationer på film är. Willow är en rafflande actionfantasy, och Fisher king en surrealistisk nutidsskörna med klara fantasyinslag, liksom Ghost.
Den förtrollade flöjten finns som tecknad film, med smurferna och Johan och Pellevin, men den har jag inte sett på år och dar, så jag minns inte om den egentligen var bra.
Dragonheart 1 & 2 har inga större kvalitéer, förutom då effekterna i ettan.
Dragonslayer ska också vara bra. Undertecknad har dock inte sett den.
Sen finns det en tecknad filmversion av Narnia, och somliga av Disneys filmer måste väl räknas till fantasy, som Alladin och Herkules, tex.
Det finns en mängd titlar, om man bara börjar gräva lite. Varför inte kika in på SF-bokhandelns sidor och luska runt i deras listor? Där torde du hitta en hel del filmer på ämnet.

- daniel

"The force is with you. Always."
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Re: Bra fantasy-film?[snurr]

snövit och de sju dvärgarna är ju fantasy. dvärgar och en häxa bla!
rödluvan är nog också fantasy eftersom vargen kan prata.
gullivers resor är också fantasy. för där finns jättar, minifolk och konstiga hästar.
kristendomen är också fantasy.

sen att serier bara skulle vara ca 100 år är inte heller sant. i gamla egypten gjorde man hiroglyfer som är en slags serier och grottmänniskorna målade sina jakter mm på grottvägarna och även de var en slags serier. serier är också fantasy. bla kalle anka för ankan pratar.
narur är inte fantasy, utan handlar om en kille i skogen.

MVH/Sol
Mer serier på:
www.angelfire.com/art/heartcomics
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: En till

Flesh & Blood med Rutger Hauer i huvudrollen. En helt okej film med en något högre teknologisk nivå än medeltidsfantasy. Säg 1500, 1600 så hamnar du nog rätt.

-Hans
 

Tzoch'anthar

Veteran
Joined
8 Jun 2000
Messages
64
Location
Stockholm
Monthy pyton!

Utan tvekan "Search for the holy grail". Bättre filmatiserad magiker än Tim finns inte... än...

/Tzoch

"Reality is for those who lack imagination,
but imagination is for those who lack reality."
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Tack för tipsen!

Vilken blev det då? /images/icons/wink.gif

-Hans
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Re: Bra fantasyfilmer

Fantasy: Dragonheart är nog ett bra exempel, särskilt som Sean Connery spelar draken.
SF: Blade Runner eller kanske ännu bättre. Star Wars.

/[color:green]Han</font color=green> som rekommenderar He-Man. Otroligt rolig att kolla på (fast kanske inte ensam då)
 

Sir__Jake

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
55
Location
Habo, Sverige
Sagan om Ringen Del 1

Att ingen ännu har föreslagit Sagan om ringen Del 1.
Den jag tänker på är mycket väl gjord (tänk dock inte på Disney när jag säger tecknad denna är mycket snyggare).
Den gick på TV för några årsen. Jag spelade in den tyvärr la dom när den så dom gjorde bara Del 1.



Det finns inga goda Vampyrer,
Bara Onda och mindre Onda,
Och Jag är en av de ONDA!!!
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Bra fantasy-film?[snurr]

sen att serier bara skulle vara ca 100 år är inte heller sant. i gamla egypten gjorde man hiroglyfer som är en slags serier och grottmänniskorna målade sina jakter mm på grottvägarna och även de var en slags serier. serier är också fantasy. bla kalle anka för ankan pratar.
narur är inte fantasy, utan handlar om en kille i skogen.
------------------

Om man skall snacka serier, bibeln, en lång hemsk påhittad serie utan bilder.... bara text... uch...

/King Kromm
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Jag tror att Merlin e missad.
Och en annan fråga som hör lite till ämnet, vilka e de dåliga som man bör passa sig för och ändå ser eftersom man inte kan låta bli??


/King Kromm
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Den moderna serien

Den moderna serien (med bildrutor och pratbubblor) som vi känner igen den hade väl sin början någongång under slutet av 1800-talet i USA om jag inte kommer ihåg fel. Kommer inte ihåg vad den hette dock... hmm... Yellow Kid låter bekant... Någon som kan bekräfta?

-Hans
 

Gusman

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
56
Location
Stockholm, Norra
KnäckeHäxan!

Hej!
Knäckehäxan är ju en given succe. :)
Life of Brian har det ju redan skrivits om. Ett måste!!
The Princess Bride (1987). En vacker historia om en dräng och den vackra princess Buttercup.


// Jörgen

"He who runs away, lives to run another day!!"
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Re: Den moderna serien

Yellow Kid brukar kallas den första serien. den utkom i slutet av 1800-talet eller så var det i början av 1900-talet.
eftersom det inte var det lätaste att få in foton i dagstidningarna på den tiden, så var det mycket illustrerade bilder istället.
för att sälja mer lösnummer ville man testa fyrfärgstryck, men att göra hela tidningen i färg var för dyrt. en sida valdes och på den sidan satte man the Yellow Kid helt i färg (eller i början kan det ha varit i s/v+gult, inte säker...).
dialogen skrev man på yellow kids stora gula tröja och språket bestod mycket av new york-slang, med inslag av tyska och en del andra språk. serien blev en succé och andra tidningar började med liknande inslag.

ungfär så har jag för mig att det ska ha varit.

Frank Miller har ju gjort en del i sin city-serien som heter "That Yellow Bastard".

detta var OT om nått... men ett äkta orginal av yellow kid har jag sett!

MVH/Sol
Mer serier på:
www.angelfire.com/art/heartcomics
 
Top