Nekromanti Bra fantasy författare?

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Jag håller med. Salvatore är en av de bättre fantasy-författare jag någonsin läst. Den senaste Drizzt-serien var klockren! Och Icewind Dale trilogy var inte så dålig den heller.

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Ett undantag.

"På grund av det klimat som existerar i den svenska förlagsvärlden var det också så att innan vi fick Jordan-Eddison-Brooks-floden för ett par år sedan att ingen fantasy skriven primärt för vuxna översattes till svenska,"

Undantaget var väl S.Donaldssons serie om om Thomas den klentrogne som jag lånade på biblioteket nån gång i mitten av 80-talet tror jag.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Har inte läst Romans böcker.

Eddings Elenien serie var bra samt gillade även första belgarion serien. försökte börja på andra serien men slutade efter ungefär ett halvt kapitel då den inte tilltalade mig för fem öre.

Tolkien, mycket bra böcker och den som väkte mitt fantasy intresse.

Jordan, ett helt underbart mastodont verk han skriver på, böcker man sträckläser.

Vill även nämna för Robin Hobb, hennes fjärrskådarserie är bland det bästa jag läst. Har även precis läst klart Magins skepp som även den är en sträckläsarbok.

Stephen King har även skrivit en fantasybok som heter Drakens öga som jag tyckte var bra då jag läste den.




Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Top