Nekromanti Bra ePub-sajter!?

Arfert

Facit
Project Gutenberg känner alla till, men vad mer finns det med bra, gratis, böcker? Eller prisvärda betalböcker.

JohanKarlsson said:
På svenska har jag nog bara lånat från biblioteket.

Och biblioteken lånar väl inte ut ePub, riktigt? De kör väl hårt på såna däringa Adobe Digital Editionsgrejs?

Eh, jag vet inte riktigt skillnaden.
Man behöver ha det där gratis Adobeprogrammet på datorn ja,
men sedan kan man flytta över boken till sin ebokläsare.
Jag har en Sony Reader.

Jag vet också folk som kan låna böcker från biblioteket direkt i sin ebokläsare.

JohanKarlsson said:
Eh, jag vet inte riktigt skillnaden.
Man behöver ha det där gratis Adobeprogrammet på datorn ja,
men sedan kan man flytta över boken till sin ebokläsare.
Jag har en Sony Reader.

Jag vet också folk som kan låna böcker från biblioteket direkt i sin ebokläsare.

...om man har en E-boksläsare kompatibel med Adobe Digital Editions.

Har man inte det så är man rökt.

Skillnaden är alltså att med en "riktig" epub så kan du läsa boken oavsett vilken läsare du har, eftersom formatet är öppet. Har du bara en "adobe epub" så kan du bara läsa boken om de som gör läsaren betalat pengar till farbror Adobe, typ. Adobe har lagt till en grej i grund-epub som begränsar användaren.

Eller ännu enklare: Den ena kan läsas på alla läsare. Den andra har "antipiratskydd" och är därmed mer begränsad i var man kan läsa den.

Ok, tack för infon :-)

Så...
störigt att biblioteket kör den varianten
(kan det vara för att ha kontroll på saker för att det inte är köp utan lån?),
men i praktiken funkar det för de jag känner som har ebokläsare.

Det finns dock kompatibla läsare till både android och ipad. Själv har jag en Sony Reader och en iPad.

JohanKarlsson said:
Ok, tack för infon :-)

Så...
störigt att biblioteket kör den varianten
(kan det vara för att ha kontroll på saker för att det inte är köp utan lån?),
men i praktiken funkar det för de jag känner som har ebokläsare.

Det är ganska störigt, ja. Min misstanke är att det är för att de ska kunna tidsbestämma utlånet.

(Visste du att biblioteken betalar per utlåning för E-böcker, inte per exemplar? De förlorar asmycket pengar på att man lånar e-böcker)

Anledningen till att jag påpekar det här är för att jag tidigare hade en läsapparat som fixade ePub men inte de Adobe-fixade. Så bara för att ens läsare stödjer epub så stödjer den inte alla filer som kallas "epub". Vilket är väldigt störigt. Jag skulle önska att formatet Adobe använder kallades för något annat och att butiker slutade påstå att det var ePubs de saluförde.

Back