Nekromanti bra / dåligt?

Krille Holm

Veteran
Joined
4 Mar 2001
Messages
33
Location
Norrköping
Jag har precis börjat att spela rollspel och tycker att det är skitkul. Det verkar även vara kul att rollspelsleda och ska köpa ett rollspel.

jag undrar vad Gondica är för rollspel och om det är bra?

Japanskt ordspråk:
"OM du har ett paraply i röven fäll inte upp det"
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,898
Location
Port Kad, The Rim
Gondica utspelar sig i en action-inriktad fantasyvärld, inspirerad av filmer som Slaghöken, historiska gestalter som Leonardo da Vinci och romaner som Ärans tinnar. Kampanjmiljön har vissa likheter med renässansens Europa, fast det är givetvis en fantasyvärld med magi, monster, skurkar och allt annat som hör till. Spelarnas rollpersoner kan vara många olika slags äventyrare.

Spelet har konstruerats av ett gäng rutinerad veteraner i den svenska spelbranschen, som Åke Rosenius, Dante Algstrand, Dag Stålhandske och undertecknad.

Vill du veta mer om Gondica, besök dess hemsida www.rollspel.com Där kan du också beställa spelet.

Anders Blixt
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Anders är kanske lite partisk eftersom det är hans spel. :)
Tyvärr är jag också partisk eftersom det är mitt nuvarande favoritspel, men jag kan ju lägga ut texten lite.

Fördelar (+) och nackdelar (-) med Gondica:

+Systemet för att skapa karaktärer är föredömligt flexibelt. Det finns riktlinjer för yrken etc., men man behöver på intet vis följa dem slaviskt. Det går alltså att skapa nästan vad som helst, men om man är ovan vid världen får man veta vad som är rimligast.
-Det finns tyvärr en grej med färdighetssystemet som gör att det framförallt första gången tar för lång tid att skapa karaktärer. Det finns en mycket bra tabell som gör detta mycket lättare med i boken, men med en liten modd av reglerna hade detta kunnat göras lite enklare så man inte behövde tabellen så mycket.

+Gondicas grundsystem - det sätt att slå tärningar etc som man använder för att avgöra hur saker går - består av att man slår ett antal vanliga sexsidiga tärninar och slår så högt som möjligt. Det finns inga andra sätt att avgöra grejer, även om man kan avläsa slaget på fyra olika sätt - Svårighet, Tävling, Kunskap och Kvalitet - beroende på vad som man gör. Detta gör det extra lätt att lära sig systemet. En spelare förstår det på ca 1 minut, och SL - som behöver vara lite mer insatt - har lärt sig mönstret efter ett par spelmöten och behöver aldrig titta i boken egentligen. Detta är en av de saker som gör spelet så lättspelat. Man får detaljerade resultat utan krångliga regler!
- En del tycker inte om att slå mer än en tärning. Det tar faktiskt sin tid att räkna ihop resultatet av fem T6...

+Gondicas stridssystemt är utformat för att ge samma stämning som i de böcker, filmer etc. som inspirerat det - action-fyllda värjdueller som med Errol Flynn! Detta sker framförallt genom det ultrasuveräna initiativ- och handlingssystemet, som avgör hur mycket man kan göra och när. Snabbt att lära sig, lätt att implementera. Man råkar aldrig ut för att inte få göra det man vill eftersom man använt sin "handling" etc. Jag har kopierat det och använt det till flera olika spel!
- Skadesystemet löper tyvärr på en något annorlunda skala
än det annars väldigt generella regelsystemet, och antingen dör folk alldeles för snabbt, eller så kör man med den heroiska variant som finns med, och då kan man stå upp med fyra muskötkulor i kroppen. För det mesta funkar det bra, men...

+Gondicas värld är väldigt annorlunda från standard-fantasy-världar. Här finns inga alver som bara är spetsörade miljöpartister som är bra på pilbåge (personligt hatobjekt!) inga struthattade Gandalf-kloner till trollkarlar vars främsta roll är att agera luftartilleri och inga raser av onda-av-naturen monster vars enda uppgift är att bli brutalt slaktade av spelare med gott samvete.
Förebilden för krigartyper är Zorro, Kapten Blod och de tre musketörerna, inte Ivanhoe, Aragorn och Conan barbaren. Förebilden för trollkarlar/vetenskapsmän (både ond och god magi i Gondica liknar mer weird science än traditionell magi) är inte Gandalf, Raistlin och Belgarath, utan Leonarod Da Vinci, kloka gummor, Paracelsus och Kapten Nemo.
- Om man är en sucker för traditionell fantasys klichéer/arketyper kan man bli besviken på Gondica. Jag föreslår att pröva - innan man upplevt vad det är att avlossa sina coola flintlåspistoler (tänk Cutthroat Island - ös!) skall man inte förutsätta att 1600-talets vapenteknik "förstör fantasykänslan" eller något sådant mystiskt. Och minotauriska legosoldater med stora hillebarder klår dvärgar med dubbelyxor varje dag!

+Du behöver bara regelboken, som är fullständigt späckad med information. Vill du ha mer, finns det mycket material alldeles jättegratis på Rävspels hemsida, www.rollspel.com, och mer kommer ständit och regelbundet!
-Ibland är regelboken tyvärr så späckad att den är svårläst - och handen på hjärtat, det finns inget skönare än doften av trycksvärta från ett rollspelsupplement i pappersform! Det skalla dock ordna sig - distributörsfrågan hänger fortfarande i luften, och den dag småblixtarna kommer på dagis får pappa Blixt tid igen... och då jeflar!

Nightowl, som gärna besvarar detaljfrågor, vill veta vad du annars spelar för rollspel, osv. Om du inte vill snacka om det här får du gärna skriva privatbrev!!!

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Krille Holm

Veteran
Joined
4 Mar 2001
Messages
33
Location
Norrköping
Tack för svaret på min fråga.
Jag undrar bara en sask till är det ett bra nybörjarspel

Japanskt ordspråk:
"OM du har ett paraply i röven fäll inte upp det"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nybörjarspel?

Hm. Svår fråga.

Reglerna i sig är enkla, och det finns gott om råd till SL (även om de inte alltid står i det kapitlet som kallas så).

Å andra sidan kan boken vara lite tungläst. Det finns ingen utförlig "introduktion till rollspel" som i vissa andra spel, t.ex. en del äldre utgåvor av Drakar och Demoner, som hade korta solospel etc.

Jag vet faktiskt inte. :-( Finns det en nybörjare i publiken som kan hjälpa mig?

Nightowl, ej allvetande, men skräphög

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tillägg!

Gå till www.rollspel.com och ladda ned några gratis PDF-er - se under Godbitar och Äventyr - och "bläddra" igenom dem. Jag vet att det ibland är mycket svårt att _förstå_ en fiktiv välrd när man liksom vara får småbitar av den, men det ger åtminstone en försmak av stämningen.

Och om du nu mot förmodan kommer på LinCon kan du få provspela med mig. ;-) Det gäller er andra med förresten.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Re: Nybörjarspel?

Fanns det inte en artikel på www.rollspel.com av Anders just om Spelledarhjälp?
Är visserligen ingen nybörjare men jag tycker att Gondica mycket väl skulle passa bra som nybörjarspel, låt bara spelarna ta del av den världsbeskrivning som är med i den första delen av boken så att de får ett hum om vad det hela går ut på.
Det svåra kan väl vara att värden är allt annat än standardfantasy(tack och lov):) Reglerna är som sagt lätta och man får med två väl beskrivna städer med massor av äventyrstips.

/Mattias
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Nybörjarspel?

Visa ord från Hjularen:
"Fanns det inte en artikel på www.rollspel.com av Anders just om Spelledarhjälp?"
Jo, men jag själv gillar inte spel som _kräver_ att man laddar ned grejer från nätet för att funka, så det kändes hyckleri att nämna den...

"Är visserligen ingen nybörjare men jag tycker att Gondica mycket väl skulle passa bra som nybörjarspel, låt bara spelarna ta del av den världsbeskrivning som är med i den första delen av boken så att de får ett hum om vad det hela går ut på."
Kort notis: Själv skulle jag föreslå en _muntlig_ beskrivning - tretton års erfarenhet säger mig att spelare avskyr att läsa sig till grejer.

"Det svåra kan väl vara att värden är allt annat än standardfantasy(tack och lov):)"
Iofs, men om man inte är så inbiten gamer kan det vara lättare - många fantasyklichéer i rollspel gäller just ROLLSPEL...

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Re: Nybörjarspel?

”Jo, men jag själv gillar inte spel som _kräver_ att man laddar ned grejer från nätet för att funka, så det kändes hyckleri att nämna den...”

Kanske bör man få in ett sådant kapitel i kampanj, när den nu kommer! Kan vi inte hitta en rik sponsor?

”Kort notis: Själv skulle jag föreslå en _muntlig_ beskrivning - tretton års erfarenhet säger mig att spelare avskyr att läsa sig till grejer.”

Bara man får informationen.

”Iofs, men om man inte är så inbiten gamer kan det vara lättare - många fantasyklichéer i rollspel gäller just ROLLSPEL...”

Stämmer bra. Det var jättesvårt att få Khelataar att fungera bra efter att bara spelat DoD, hade jag börjad med Khelataar hade jag nog genomfört det hela på ett bättre sätt.

/Mattias
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Kampanj...

Iom Fasterboken så kommer i princip allt som skulle varit med i Kampanj (vilken varit färdig i tyop, ett saeculum) att ha publicerats - UTOM "råd till SL om hur man bygger kampanj"-biten.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
Top