Nekromanti Bra brädspel till yngre spelare?

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Jag har tre söner. Ikaros ska fylla sju i februari, Akira fyller fem till sommaren och Tristan fyller 2 i februari. De spelar väldigt mycket Wii och Xbox, mycket LEGO äventyr men även en del Pokemon och annat och de gillar äventyr.

Jag har precis börjat spela rollspel med Ikaros, Akira och Karen (mamma och fru). Jag tycker också det är dags att köpa in ett häftigt brädspel vi kan spela med de två äldre grabbarna.

Jag vill att det ska vara färgstarkt och visuellt men givetvis också tillräckligt enkelt för att de ska kunna hänga med åtminstone översiktligt.

Jag kommer se till att vara spelledare så det behöver inte vara ett spel som de förstår helt och hållet. När vi spelar rollspel hoppar vi över mycket av finliret och de får slå med många olikfärgade tärningar och bestämma vad de ska göra (vem de ska skjuta) och det funkar jättebra.

De två brädspelen jag har högst upp på listan är Dungeon Quest (Drakborgen) och Talisman som jag tror skulle passa. Jag är lite sugen på Descent men är rädd att det ska vara alltför komplicerat trots att jag kommer ta hand om det mesta och leda spelet. Jag funderar också på att vänta till Relic är släppt (jag är ett stort fan av 40K-världen) men det verkar som det bara lägger till mer komplexa regler så det riskerar att bara bli onödigt.

Kommentarer på ovanstående spel men även andra förslag tas tacksamt emot då jag inte är någon brädspelare och har rätt dålig koll på utbudet. Jag vill gärna att det ska vara någon form av rollspels/äventyrsmässig anknytning så inga vanliga familjespel.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag är lite sugen på Descent men är rädd att det ska vara alltför komplicerat trots att jag kommer ta hand om det mesta och leda spelet.
I och med nya versionen av Descent så har ff strömlinjeformat spelet vilket har gjort det enklare att lära sig. Mängden tärningar har också minskats, vilket gör att det går snabbare att se hur mycket skada man gör/skyddar sig emot.
Får du dem att spela Talisman/Drakborgen så tror jag inte du kommer ha några större problem att spela Descent med dem. Har du några frågor om Descent så är det bara att fråga.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Dixit!

Dixit!

Ett enkelt spel som alla kan spela (två år är iofs på gränsen), och alla kan spela det lika bra. Man har ingen signifikant nytta av massor av spelerfarenhet, och du behöver inte hålla igen för att de ska ha en chans att vinna. Dessutom har det en design som är så härligt charmig.

Om jag ska spela ett spel med icke-gamers, så är det oftast Dixit som åker fram.

Edit: Tolka inte min beskrivning som att skicklighet är oviktigt, det är inte ett slumpspel. Skicklighet är viktig, men det kräver inte traditionell skicklighet.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Men, men ... Talisman är ju ett skitdåligt spel. Det är ju ungefär som nördarnas eget Monopol, Risk eller Trivial Pursuit.

Hm.

Red November är ganska enkelt. Samarbetsspel - så en kunnig förälder kan lätt instruera vid behov. Kanske ett litet problem att alla problem kan lösas med grogg ...

Gamla hederliga Labyrint är trevligt. Visserligen ett svårt spel, men väldigt charmigt ändå. Det finns en nyutgåva med väldigt märkliga regler, men då innehållet är detsamma som tidigare är det enkelt att fixa.

Kanske kan du titta på Spiel des Jahres pris för barnspel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,982
Location
Ludvika
Jag gillar talisman. Ibland, om jag är sugen på brädspel men det är opraktiskt att dra ihop ett gäng så slänger jag upp talisman och spelar med mig själv (utmaningen är att ta sig in till mitten levande). Förvånansvärt roligt någon gång ibland =)

Jag kan också meddela att Lu-Kaazh vill slå ett slag för drakborgen, men han sparar sina inlägg för att fira sitt jubileum om ett par veckor.
 

Fafnir_UBBT

Veteran
Joined
4 Jan 2013
Messages
55
Location
Stockholm
Mina grabbar (6, 8 & 13år) älskar talisman. Dom yngsta brukar dock köra på lag med oss andra då dom inte kan engelska.
Jag tycker dom har lyckats bra med senaste versionen av Talisman. Gillar särskilt miniexpansionerna "sacred pool" och "blood moon".
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Smallworld är high fantasy spel som är färgstark.

Descent var min 6-åring med och spelade. Det tyckte hen var kul.
 
Top