Nekromanti Bra bok om köpmän på 13-1400-talet

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
554
Location
Gävle och Åland
Jag läser just nu boken "Gud, pengar och moral i affärslivets gryning" av Gunnar Dahl och kan varmt rekommendera den. Boken är välskriven och ger god inblick i vad en köpman måste tänka på och behärska under 13-1400 talet. Flera gånger har jag av boken fått tankar på rollspelsäventyr för rollfigurer som passerat knyttbankarstadiet och vill etablera sig i ett fantasisamhälle. Råd från tidens "managementlitteratur" citeras och man får känslan av hur nervösa dessa handelsmän var. Den långsamma korrespondensen med agenter i främmande land om varukvaliteter, priser och krigsrisker ger en bra känsla för deras vardagliga bekymmer.

Egentligen var jag skeptisk till denna bok eftersom jag tyckte att den var för övergripande och enkel men gav mig ändå in i den eftersom en bekant rekommenderade den och jag har ändrat uppfattning. Det finns mer specifika böcker, exempelvis "Medici money" om bankväsendet men den här skulle nog passa ambitiösa spelledare och är dessutom på svenska.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Okie, låter trevligt, har läst en annan av herr Gunnars verk, "Trade, trust and networks" som tycks ha ett likartat tema, fokuset där var på italienska köpmän.

/ Phelan
 
Top