Bra att tänka på vid lägenhetsvisning?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Efter att ha stått i kö i 11 år hos Förvaltaren (kommunala bostadsbolaget i Sundbyberg) så har jag nu för första gången erbjudits en visning. Jag har ju ett förstahandskontrakt redan, men bor ute i Nynäshamn och pendlar. Det tar mig 90 minuter dörr till dörr varje gång jag åker till eller från jobbet, och jag skulle gärna minska.

(Det här är inte tråden där ni tipsar mig om privata hyresvärdar eller om att köpa en bostadsrätt. Jag är inte intresserad.)

Nå; visningen är nu på lördag. Vad bör jag tänka på? Vad bör jag kolla efter? Vad bör jag fråga?

Jag kommer att behöva bestämma mig senast dagen efter ifall jag vill tacka ja. Det är ingen sure thing, jag är tvåa, men det finns iaf en chans att jag får lägenheten om jag tackar ja.

(Om någon är intresserad av exakt var lägenheten är, fråga via PM. Det är info som inte behöver vara googlebar tänker jag. Men om ni har koll på Sumpan så tar jag såklart gärna emot goda råd och varningar etc relaterade till just det här området.)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Jag brukar kolla hur pass den generella standarden är, om den renoverats på något sätt någorlunda nyligen. Kolla hur förråd och tvättstuga ser ut. Fråga om det är några grannar som är struliga. Fråga om det är lyhört. Fråga om hurdant området är. Hur pass engagerade och snabba hyresvärden är när något strular. Om de som bott där upplevt något värt att anmärka, som kanske är svårt att upptäcka annars.

Fast mestadels går en väl annars på en visning för att möblera i sitt huvud.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Jag och frugan köpte lägenhet för ungefär ett år sedan och de tips jag ger baseras på de lärdomar jag tar med mig från vårt köp.

Kolla i vilket väderstreck lägenheten ligger i och hur det påverkar soltimmarna. Jag älskar ju sol och hade sett fram emot att lapa sol på balkongen dagarna i sträck. Tyvärr gick de planerna i stöpet då balkongen ligger i skugga större delen av dagen.. (dock är lägenheten så varm att det nog hade varit outhärdligt om den legat i solen hela dag så tur i oturen 🙂)

Lyssna efter om lägenheten känns lyhörd. Vi har ventiler i köket och badrummet så att det där låter som att grannarna typ befinner dig i samma rum. Det gör inte mig så mycket, men är man känslig mot sånt kan det vara bra att försöka luska fram.

Hur ser tvättider ut? Har bott på ett ställe där man som senast kunde tvätta från klockan 16. Det var inte kul för en annan sol ofta jobbar till 17…

Hur stora är förråden? Att ha lite plats för förvaring är aldrig kul.

Finns grovsoprum? Om inte kanske du måste ha möjlighet att ta dig till tippen ibland gör att slänga skräp.

Det är nog de främsta saker som jag skulle hålla utkik efter. Trevliga grannar är ju bra, men det är nog lite svårt att få en uppfattning om på en visning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Bra tips! Just solen och grannarna är jag ju mest tacksamma om de håller sig borta och jag slipper ha med dem att göra, men förråd och tvättstuga och sådant är ju definitivt viktiga grejer. Där jag bor nu har jag fullgott förråd och tvättstuga bokas med låscylinder – och man kan tvätta i praktiken hur sent som helst. Men i värsta fall antar jag att jag bara kan tvätta på helger, med lite framförhållning…
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Och för den delen, spana in toaletten och kolla så det inte finns mögel och sånt pga bristande ventilation eller något dumt.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Lite allmänna råd utan inbördes ordning:
  • Hur är föreningens finanser? Hög belåning? Underhållsplan? Finns det stora avgiftshöjningar framöver?
  • Vad av stora saker har gjorts eller ligger i närtid för föreningen. Stambyte? Fönsterbyte? Takbyte? Eller andra större potentiella utgifter för föreningen som kan driva upp avgiften. Eller bara vara störigt att vara utan vatten några veckor för stambyte.
  • Vad är gjort i lägenheten? Behöver kök och/eller badrum renoveras inom kort?
  • Som redan skrivits kolla allmän status på lägenheten. Någon med en massa tavlor på väggarna kommer lämna hål eller (oftast) ganska fult igenspacklade dito.
  • När du kollar rummen hur många av dem tror du att du kommer vilja fixa med. Måla om? Tapetsera? Byta golv osv.
  • Hur ser förvaringen ut i lägenheten, alltså inte bara extra förråd.
  • Om renoveringar har gjorts, särskilt av badrum, finns dokumentation på den? Så det är att anses fackmannamässigt gjort.
  • Finns bekvämligheter du är ute efter? Hastighet på bredband? Diskmaskin? Tvättmaskin?
Finns säkert mycket mer. Men jag vill slå ett litet slag för att inte bara kolla lägenheten utan även kolla lite om föreningen och saker som skall utföras i fastigheten i sig.

Cog.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
  • Hur är föreningens finanser? Hög belåning? Underhållsplan? Finns det stora avgiftshöjningar framöver?
  • Vad av stora saker har gjorts eller ligger i närtid för föreningen. Stambyte? Fönsterbyte? Takbyte? Eller andra större potentiella utgifter för föreningen som kan driva upp avgiften. Eller bara vara störigt att vara utan vatten några veckor för stambyte.
  • [...]
Finns säkert mycket mer. Men jag vill slå ett litet slag för att inte bara kolla lägenheten utan även kolla lite om föreningen och saker som skall utföras i fastigheten i sig.
Jag antar att du med "föreningen" här menar "bostadsbolaget"?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det man vill veta får man inte reda på en visning: skötsamma grannar och bra värd? Ha istället ett allvarligt snack med farbror Google om adressen.

Det man kan få reda på visning:
- Läge på lägenheten: norr/väster/söder/öster, det som är intressant är hur mycket sol som kommer in i lägenheten, d.v.s. hur varmt det blir på sommaren.
- Vad är det för uppvärming på lägenheten? Ganska irriterande om det visar sig att det är 16 grader varmt på vintern.
- Är det lyhört? Brukar gå att luska ut.
- Vad är det för typ av personer som bor här? Är medelåldern 25 år, eller 65 år?
- Räknas området som lugnt, eller är det mycket bus runt omkring?
- När är huset byggt? Vad är det för renoveringar gjorda? Stambyte?
- Vad är det för bredband kopplat till fastigheten?
- Vad finns det för transportmedel? D.v.s. var ligger närmaste busshållplats o.s.v.
- Finns det några gemensamma lokaler som hyresgästerna får använda?

Ta gärna en promenad runt området före eller efter visningen och se om du tycker om det.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Några viktiga saker har redan nämts, så tar upp de här bara...

1: Allmän status. Om det är sunkigt och nergånget, om det luktar konstigt, etc. så ha i åtanke att det här är det bästa hyresvärden har att erbjuda. Hyresvärden vill hyra ut lägenheten, snarast, och en hyreslägenhet är aldrig finare än dagen innan den hyrs ut. Om hyresvärden låter lägenhet se ut som skit kan man tänka sig hur långsamt de tar hand om klagomål, fixar läckage, etc. Bra saker att generellt titta på: Fönsterkarmar, utrymmen under diskhon - överallt där vatten kan leda till mögel eller skador på golv.
2: I linje med punkt 1, håll koll på trappuppgång, hiss, korridor, etc. Även soprummet om möjligt. Om dessa ytor är (väldigt) skitiga, skadade, nedklottrade, etc. så är det tecken på att dina grannar inte är jättekul. Om du bor högt upp och hissen ofta blir trasig är det inte alltid jättekul heller. Soprummet kan verkligen säga mycket, har en kompis som jobbar som fastighetsskötare - i lägenheterna som kryllar av pundare och bråkstakar så kryllar det av blöjor på golvet, krossade flaskor etc.
3: Fråga vilka stora renovationer som står på G och hur det förväntas påverka hyran.
4: Kolla hur lokaltrafiken ser ut, och sväng förbi den lokala affären på hörnan. Beroende på dina shoppingmetoder finns chansen att du kommer bli en stammis där.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Några grejer berättar Förvaltaren om på sin hemsida också. Annat har jag hittat på egen hand.

- Jag har precis lurat ut att de precis nu håller ppå med stambyten i de här husen vilket leder till högre hyra – och hur mycket. Jag antar att eftersom mitt tidigaste inflyttningsdatum är i juli så lär den hyra de skriver ut vara den efter stambytet. I övrigt skriver de att inget liksom vanligt underhåll är planerat – vill man fräscha upp fårman fixa det själv via hantverkare eller genom tillägg på hyran.

- Lokaltrafiken finns nära nog för att jag ska vara bekväm med det. Google Maps och SL.se ger rätt bra med info här.

- För att vara lite mer specifik så ligger adressen i Rissne, vilket ju är ett "riskområde" för polisen. Däremot inte i de delar av rissne som faktiskt verkar ha problem. Och jag känner folk som bor i eller nära Rissne och trivs, etc.

- Bredbandet. Enligt Bahnhof (som jag har nu) så ska de kunna leverera de 500/500 jag är van vid även efter att jag flyttat.

- Utifrån beskrivningen i annonsen är jag nästan säker på att jag förr eller senare vill måla om. Men det vet jag att ma kan ta som hyrestillägg, så det gör jag nog då.

- Grovopesituationen ser rätt duglig ut. Ska spana soprum och sådant, men det verkar finnas dugliga möjligheter att bli av med grejer iaf.


Men ja, jag planerar 100% att komma dit en stund innan (om inte annat för att inte riskera att bli sen – SL etc), och kolla runt lite.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
- För att vara lite mer specifik så ligger adressen i Rissne, vilket ju är ett "riskområde" för polisen. Däremot inte i de delar av rissne som faktiskt verkar ha problem. Och jag känner folk som bor i eller nära Rissne och trivs, etc.
Tror inte du behöver vara orolig angående riskområde. De jag känner som bott i Rissne har trivts och känt sig jättetrygga. Rissne är ju inte heller en del av miljonprogrammet, så bebyggelsen är väldigt fin där, samt att det finns fina grönområden om jag förstått det rätt (vilket kanske i och för sig är ett minus för författaren till Rotsystem 😄).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
När du går på visning, kolla in området i sig. Känn dels av om det ger dig bra vibbar, men kolla även det rent praktiska, närhet till matbutiker etc.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Jag antar att du med "föreningen" här menar "bostadsbolaget"?
Jag kanske missförstod att du var på gång att köpa bostadsrätt. Var det fel och det är hyreslägenhet.

Isf. kan du strunta i det jag skriver om föreningen skulle jag säga 😀

Edit: Läste om OP nu och ser att du specifikt nämnde att du INTE skulle köpa. Miss från min sida, sorry!

Cog.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Nå; visningen är nu på lördag. Vad bör jag tänka på? Vad bör jag kolla efter? Vad bör jag fråga?
Mycket bra har sagts (kolla insyn/utsikt, prata med den boende/grannar mm.).Som någon som bor i "särskilt utsatt område" så skulle jag säga att såvida du inte har barn så är det mest det hyperlokala som spelar roll, dvs. hur det är i kvarteret och trapphuset. Så det är nog inte ett stort bekymmer i fallet Rissne.
Enda mataffären i direkt närhet är hemköp vid t-banan, Willys är visserligen inte heller så långt bort (drygt 1km); men kan kanske vara att tänka på.


Rissne är mycket sin egen plats, tror att det är rätt få som tänker på det som en del av Sundbyberg.
Tvärbanan dit ska öppna nästa år, vilket kanske inte är så relevant, men i alla fall inte ett minus.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Enda mataffären i direkt närhet är hemköp vid t-banan, Willys är visserligen inte heller så långt bort (drygt 1km); men kan kanske vara att tänka på.
Absolut bra grej att tänka på! Jag sköter ju 95% av mina matinköp genom hemleverans via Coop, och det verkar funka på adressen… Men det är också väldigt bekvämt att ha en liten men dyr livs-butik ett par minuter bort. Inte en dealbreaker, men väl värt att ha med i beräkningen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Många bra tips!

Ytterligare saker jag själv kollat på när jag letat lgh:
- Bullernivå utomhus. Jag gillar att vädra mkt på sommarn och det är skönare ju tystare det är runtikring huset. Jag har rentav besökt området vid olika tidpunkter och gått runt huset och kollat olika sidors buller.
- Närhet till vägar med tyngre rusningstrafik. Ibland låter det mkt mer just vid rusningstid.
- Utöver matbutik - Pizzeria/sushi-hak/korvkiosk e.d. i närheten - bonus, smidigt att ha även om det är mkt mer online nuförtiden.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Om det är i Rissne, Ursvik eller en någon annan sunkigare del av Sumpan kanske det är värt att fundera på om du ska vänta på en bättre lägenhet eller bränna av ködagarna redan nu (men du står kanske i flera köer).

- Annars pressa den boende angående bullernivån. Jag har varit på visning där den boende sagt att att bullernivån var normal för att i nästa andetag erkänna att hon sov med hörselkåpor.

- Be att få kolla på förrådet.

- Räkna ut var solen hamnar

- Prata med och lyssna på andra som är på visningen.

- Häng dig kvar så länge som möjligt-

- Fråga den boende om det bästa och sämsta sidorna av boendet.

Lycka till!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Två saker:

* Leta inte efter anledningar till att du vill ha lägenheten, leta efter anledningar till att du INTE vill ha den. Det är lätt att bli medryckt av stämningen och bara se positiva saker, men var negativ. Det är värre att missa en "inte", när man sen sitter där med en idiotisk planlösning, insyn direkt från gatan, granne som vandrar om kring i mörkret i trappuppgången endast iklädd gummistövlar, tvättstugan fem hus bort osv.

* Nu är du så långt fram i kön att du är i täten. Blir det inte den här så kommer det snart andra erbjudanden. Med andra ord, ha inte panik och känn att det är "nu eller aldrig". Det kommer fler, och du kommer bara längre och längre fram i kön.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
- Bullernivå utomhus. Jag gillar att vädra mkt på sommarn och det är skönare ju tystare det är runtikring huset. Jag har rentav besökt området vid olika tidpunkter och gått runt huset och kollat olika sidors buller.
Jag funderade på det. Problemet är väl att jag inte riktigt kan offra vad som i praktiken skulle vara hela min fredagskväll eller hela min lördagskväll för att åka ut dit; det blir ju en del pendlingstid och jag är lärare i slutet av ett läsår som försöker hålla stressen på rimlig nivå. Så jag behöver rätta och så en del både ikväll och imorgon kväll…

Svårt, det här.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Absolut bra grej att tänka på! Jag sköter ju 95% av mina matinköp genom hemleverans via Coop, och det verkar funka på adressen… Men det är också väldigt bekvämt att ha en liten men dyr livs-butik ett par minuter bort. Inte en dealbreaker, men väl värt att ha med i beräkningen.
TBF, Hemköp där är inte vare sig speciellt liten eller dyr.

Om det är i Rissne, Ursvik eller en någon annan sunkigare del av Sumpan kanske det är värt att fundera på om du ska vänta på en bättre lägenhet eller bränna av ködagarna redan nu (men du står kanske i flera köer).
Det där fick mig att tänka på nästa sak: Inget boende är perfekt, det innebär alltid kompromisser. T.ex. så är många lgh i "Riktiga" sumpan betydligt äldre, och ofta med sämre inre komfort (trängre och sämre planlösning omständigare tvättstuga mm.). Så ha en idé om vad som är viktigast för dig, t.ex är närhet till krogar och sushihak centralt, då är Rissne inte rätt. Men det kan vara så att annat är viktigare för dig.
 
Top