Nekromanti Bra alternativ till Levelsystemet?

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Någon som har ett rikigt bra alternativ till levelsystemet till DoD6? Jag menar det är ju onekligen klurigt om man ändå vill ha kvar restriktioner, kp-skillnaderna, stridskapacitetsskillnader osv.... Tycker det vore trevligt om någon hade kommit på något bra sätt att lösa det på... Det är det enda jag har svårt att motivera mig till att använda i DoD6, då jag inte gillar levelsystem på det sättet...

//Hawkmoon som inte gillar levlar.....
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Riotminds

På Riotminds hemsida kan man ladda hem alternativa regler som behandlar just detta, under menyn regelvarianter. Mer testade, balanserade och välskrivna regler kommer i Expert skulle jag tro.

http://www.riotminds.com
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Inte riktigt nöjd med deras regler...

Det jag är ute efter är ett sätt att skippa levelsystemet totalt och ändå se till att KP, stridskapacitet o dyl, ökar som yrkena säger. Dvs en krigare ska få fler stridskapacitetspoäng än en trollkarl, och en trollkarl ska få en massa Spiritus i motsats till krigaren. Vet inte om ni förstår... Vet inte om det går att lösa på ett bra sätt...

Det enda jag har svårt att använda i DoD regler är just levelsystemet. Mankan ju för sjutton inte ens träna i systemet vad jag sett. Kan ju missat något... Har svårt för att RP:na inte kan bli bättre under en pågående kampanj på ett vettigt och trovärdigt sätt. Jag menar kör man ett äventyr som pågår under säg ett år med en massa händelser och äventyr i ett. RP:na går upp två "levlar", men har ingen längre vila under hela tiden. Det finns då två sätt att lösa det då efter vad jag kan komma på.
1. RP:na får vänta tills efter äventyren och då vila upp sig och *poff* harr de blivit mycket bättre på en massa saker och lärt sig nya färdigheter. Känns inte så lockande...
2. RP:na får gå upp en "level" mitt under pågående äventyr.
-"Oj nu behärskar jag mina vapen mycket bättre! Tänk vad en god natts sömn kan göra! Och klättra och jaga har jag blivit bättre på också. Ah... Jag känner att jag nog vet hur jag ska ta smällar på bästa sätt nu också. Det här sovstället bara måste jag komma ihåg nästa gång vi reser förbi här."
Känns inte heller så fruktansvärt lockande...

Detta är något som bekymrar mig mycket. Visst skulle man kunna köra med erfarenhetspoäng, men poängen med restriktioner, stridskapacitetspoängsökningar, Spiritusökningar, Kroppspoängsökningar osv brister då... INgen som har någon bra lösning förutom det som står på Riotminds sida. Tycker inte att den hjälper det minsta mot mitt problem...

//Hawkmoon som är lite smått olycklig...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Inte riktigt nöjd med deras regler...

Dvs en krigare ska få fler stridskapacitetspoäng än en trollkarl, och en trollkarl ska få en massa Spiritus i motsats till krigaren.

Varför är restriktionerna så viktiga om du nu stör dig på levelsystemet? Använder man Riotminds alternativa regler kommer folk förbättras i sådant de använder och sådant de vill förbättras i... Magiker kommer antagligen vilja öka sin spiritus och krigare sin SK så det löser sig väl självt?
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Re: Inte riktigt nöjd med deras regler...

Hmm.. Lite pinsamt, men jag hade tolkat reglerna lite annorlunda än vad det stod... Dock ser jag fortfarande ett litet problem. KP:na kan inte ökas enligt de reglerna(om jag nu inte har missat något igen), dessutom känns det som krigare förlorar sin lilla fördel att de ska bli snabbare bättre på sina vapen(går väl att lösa med att krigare får två poäng i SK iofs...). Jaja... Har ni något bra förslag på hur man kan tänka för att få levelsystemet att kännas någotsånär logiskt? Det är ju trots allt lättast om man använder sig av det... Dessutom undrar jag hur man löser träning?

//Hawkmoon som antagligen är lite jobbig just nu....
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Ja du

Låt rollpersonernas YN höjas när de kommer till ett Nidendomskloster eller liknande. Eftersom RP aldrig skulle kunna få nya färdighter och liknande under en natt och eftersom inga scenarion är i realtid (med några undantag) bör det inte vara några problem. Efter ett avklarat äventyr så brukar Krigare behöva läka sina sår, Magiker behöva återhämta sin spiritus osv. När de sedan drar ut igen efter ngn månad (följande Fredag i Realtid) så kan ju spelarna ha fått fylla på sina färdigheter, KP, Stridskapacitet osv

Fördelen med detta blir att de faktiskt haft en längre tid på sig att lära sig grejorna.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Inte riktigt nöjd med deras regler...

Har ni något bra förslag på hur man kan tänka för att få levelsystemet att kännas någotsånär logiskt?

Inte egentligen... Jag ogillar själv levlar och tycker de är en ologisk konstruktion (även om jag har vissa hopp om att DoD6-Expert kanske inför en bättre variant som i princip vänder levlarna ut och in :)

En lösning är att låta varje levling ske under en "träningsscen". Man går då inte up till nästa YN för än man har en någorlunda rimlig rationalisering för hur man fått den nya kompetensen. Detta sker ideligen i filmer; Luke Skywalker hittar en mästare på den där djungelplaneten (Dagobah?), utstår floskler och springer runt litet i jungeln; vips- nästa YN. Daniel Russo hoppar runt en massa med Mr. Miagyi och uppnår säkert nivå Utövare som krigare o.s.v...

Det är inte logiskt, men det kan definitivt funka som rationalisering om man nu gillar de andra egenskaperna hos level-systemet.

Dessutom undrar jag hur man löser träning?

Om man inte har ÄP nog är den meningslös... annars blir den en "träningsscen" enligt ovan :gremsmile:
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Inte riktigt nöjd med deras regler...

"RP:na får vänta tills efter äventyren och då vila upp sig och *poff* harr de blivit mycket bättre på en massa saker och lärt sig nya färdigheter. Känns inte så lockande.."

Så fungerade det också i DoD 4, där man skall vila i en vecka för att få höja sitt FV.

Jag hade en gång en mäktig krigare, som var med om en intensiv kampanj. Vi hade hittat en främmande kontinent, som vi plundrade :)

Efter en månads hårt "arbete" fick vi äntligen tid att vila, då min gubbe fick höjt från 14 till 20 i huvudvapnet...
 

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
inte nån direkt hjälp men i alla fall...

Jag och några kompisar håller på att mixa ihop ett "eget" spel, fast vi snor bara en massa saker från andra spel som vi har, har spelat eller har hört talas om...
Hur som helst använder vi oss av ett "bakvänt" levelsystem (obs:a att vi knappt har provspelat eller nåt så allt kan i princip bara vara skit) i det blir man bättre i färdigheterna när man har lyckats använda dom, men inte bara det man får också ett "äp" fast det är snarare ett "ep" (erfarenhets poäng fast inte som dom gammla ep:na (tror jag)) när man kommer upp i ett visst antal äp/ep går man upp i stridskapasitet (fast den är inte som i DoD6, bara nästan) fast inte i Kp (inte så mycket åtminstonde) istället så har blir man bättre på att undvika skada och tål den bättre (typ -1t4 på den första skadan som tillfogas i en strid) och så...
Jaja, det var ju bara en hög med ideér men du kanske kan få nytta av dom...

/[color:red]von Schnigel</font color=red> som inte har den blekaste om han och dom andra någonsin blir klara...
 
Top