D&D Bra 5e-moduler?

har inte så mycket erfarenhet av d&d utöver lost mine of phandelver som väl var helt ok, men det finns en sida som heter adventure lookup som kanske hade varit intressant (har förberett urlen så den sorterar efter wotc 5e äventyr)

Okej, ja, jag är just nu bara intresserad av officiellt material.

Ah. Jag missförstod vad du syftade på med "officiellt". Ber om ursäkt för OT.

WotC har väl inte gett ut jättemånga äventyr till 5E själva?

Jag är lite svag för det andra Starter Setet, Dungeons & Dragons 5E Essentials Kit. Det är till sin uppbyggnad mer en sandlåda än det första setet som var ett ganska traditionellt linjärt äventyr. Essentials Kit är tyvärr lite ojämnt med flera deläventyr som med gott samvete kan skippas, samtidigt som det innehåller ett flertal andra som är riktigt bra. Dragons of Ice Spire Peak har redan nämnts men det finns flera andra som är minst lika bra.

Jag har ju spellett Tomb of Annihilation i 6ish år nu med @ArcaneTurtle som en av spelarna. Min recension kan bero på att jag inte var tillräckligt erfaren/mogen för att SL:a kampanjen på ett bra sätt. Jag upplevde att krälet i djungeln blev ganska segt ganska snabbt.

Bra:
  • Finns många äventyrsplatser att utforska.
  • Roliga pussel i flera dungar.
  • Intressanta karaktärer både här och där.
  • Det finns utrymme att improvisera och lägga till eget material (som också kan tolkas som att det finns noll stöd där vissa områden saknar någon som helst information eller fröer till innehåll).
  • Starka tematiska dungeons, dock med brister även där i form av stöd för encounters, annars står alla monster på vänt i sina respektive rum.
Dåligt:
  • Ganska dåligt underlag för bra hex-krälning (det finns d100 encounter-listor per biom, men inte så bra fröer för vad som faktiskt bör hända). Dåligt stöd för "exploration turns" generellt.
  • Tickande-klockan lirar inte helt bra med avstånden man förväntas täcka i äventyret.
  • Boken är tämligen bedrövlig i sin struktur, det är en hel del foreshadowing som behövs, både för SL att känna till samt som bör telegraferas till spelarna som "dyker upp på fel ställen" i boken.
  • Behöver spelas med "Gritty" regler för short/long rest, annars lirar inte den förväntade belastningen på spelarnas resurser med mängden vila de har i förhållande till antal encounters man stöter på.
Summa summarum: bra frö till äventyr, men att spela som "as written" utan att snickra egna encounter tables och annat hembryggande så fallerar det rejält på sina ställen.

(vi är kanske klara med kampanjen om 2-3 speltillfällen till. Det tog oss så lång tid då vi spelar så sällan och ofta har schema-konflikter).

Tales from the Yawning Portal har ju flera mindre dungar/äventyr i sig.
  • The Sunless Citadel: 3e från början, kul 2-våningsdunge med kobolder, goblins, en drak-unge, elak druid och annat smått och gott.
  • White Plume Mountain: Gammal klassiker, mycket pussel och fällor, finns nån vampyr, jättekrabba och Mantikora har jag för mig. Högre level dock.
Annars är väl konsensus jag sett online att "Stradh's Kursgård" är den bästa av 5e-modulerna, iaf bland de som funkar med 5e (2014).

Back