D&D Bra 5e-moduler?

chrull

Stockholm Kartell
Okej, efter att ha blivit ganska imponerad av Heroes of the Borderlands som startbox till hobbyn i stort och D&D i synnerhet så har jag börjat köra den. Den är ju basic. Vilket är meningen, så inte ett fel. Men grejjen är att det här visst blev min fjärde regelbundna just nu aktiva spelgrupp och jag kommer inte ha möjlighet att lägga skitmycket tid på att skriva eget material till den när Borderlands tar slut. Så här är jag.

Vad finns det för officiella äventyr till 5e (2014 eller 2024 spelar ingen roll tror jag) som är bra (tänk 4-5 på 5-gradig skala)?
Och om ni dessutom skulle ranka dem 1-5 på hur mycket prepp de kräver, samt hur kul ni tror de är för en 7-åring att spela vore det toppen (dvs komplicerade intriger som måste lösas och tragiska kärlekshistorier är minuspoäng medan mimics, beholders, mind flayers, samt häftiga pussel och gåtor är plusspoäng).

Jag citerar mig själv, från 2021:

Tomb of Annihilation är bra, men det är ett svårt, potentiellt sett mycket långt äventyr med en brutalt svår och klurig slutdunge.

Jag rekommenderar The Wild beyond the Witchlight: knasigt och skruvat och det går att lösa nästan helt utan strid. Kanske den bästa funhouse dungeon någonsin i slutet.

Lost Mines of Phandelver är okej och har fördelen att vara kort.

Rime of the Frostmaiden är coolt och har massor av bra smådungar, men helheten håller inte ihop. Kan nog bli bra om man dumpar berättelsen i boken, gör en ryktestabell och kör det som en pointcrawl.

Jag vill avråda från Storm Kings Thunder, du kan hitta en recension jag skrivit här.

Det är de jag har läst eller spelat. Har bläddrat i/läst delar av Avernus och Mad Archmage, och inget av dem känns ens i närheten av ToA eller TWbtW.

Jag skulle ge ToA och TWvtW femmor i betyg.

Mina @entomophobiac-inspirerade recensioner av SKT och TWbtW kan kanske vara av intresse också:

Jag har läst Ghosts of Saltmarsh sedan jag skrev det där, och det är ett okej äventyr. Absolut inte en femma.

Last edited:
Mina favoriter är;

Tomb of Annihilation
Hyfasad öppen utforskning av en stor djungel med en massa bra äventyrsplatser. Svagaste delen är slutet, som är en jätte-dungeon.
Inte mycket prepp efter genomläsning.
Väldigt bra 4/5.

Rime of the Frost Maiden
Många tycker att RotFM är JÄTTEDÅLIG men jag gillar den. Härligt mörk och vintrig stämning med skräckinslag. Inget för en sjuåring. Kräver mycket prepp och fixande för att det ska bli bra. Bob Worldbuilder har gjort en serie videor om hur man kan laga de märkliga bitarna.
4/5 om man pallar fixa till det.

Dragon of Icespire Peak
Från startlådan som heter essentials-nått. Olika små uppdrag man kan gå på i vilken ordning man vill. Har sett att äventyret har två uppföljare som man kan skaffa också om man vill förlänga det ännu mer.
Minimal prepp. 4/5 lemurer.

Jag är förresten lite nyfiken på WotC nya grej som att göra one-page äventyr. Nya boken Adventures in Faerun innehåller tydligen 50 äventyr. Känner inte för att lägga pengar på det, men låter lite kul.

Jag är förresten lite nyfiken på WotC nya grej som att göra one-page äventyr. Nya boken Adventures in Faerun innehåller tydligen 50 äventyr. Känner inte för att lägga pengar på det, men låter lite kul.
Questingbeast sågade det på YT.

Questingbeast sågade det på YT.
Jag såg det men jag håller inte med om vissa saker. Han klagade exempelvis på att det mest var en massa färdiga strids-encouters, men det är helt i linje med 5e spelstilen och det som kan ta tid att preppa. Plus att jag inte ens gillar den där OSR-grejen att alla rum måste ha detaljerade beskrivningar och påhittiga grejer. Ge mig en karta och en spännande situation, så är jag nöjd.

Jag såg det men jag håller inte med om vissa saker. Han klagade exempelvis på att det mest var en massa färdiga strids-encouters, men det är helt i linje med 5e spelstilen och det som kan ta tid att preppa. Plus att jag inte ens gillar den där OSR-grejen att alla rum måste ha detaljerade beskrivningar och påhittiga grejer. Ge mig en karta och en spännande situation, så är jag nöjd.
Jag vet inte om jag håller med om "detaljerade beskrivningar". Delar av OSR-sfären hyllar väl snarare korta och koncisa beskrivningar. Däremot brukar interaktivitet hyllas, och riktiga val, dvs en bra dunge ska innehålla saker att interagera med och spelarna ska kunna göra informerade val.

Jag vet inte om jag håller med om "detaljerade beskrivningar". Delar av OSR-sfären hyllar väl snarare korta och koncisa beskrivningar. Däremot brukar interaktivitet hyllas, och riktiga val, dvs en bra dunge ska innehålla saker att interagera med och spelarna ska kunna göra informerade val.
Ja visst, det var inte så jag menade. Jag menar mer att hans kritik i stort består av; "det är dåligt för det är inte precis som de OSR-äventyr som jag själv skriver". Där jag menar är att jag tror att det kan passa många som kör 5e, mer i Lazy Dungeon Master-stil. Dvs, mycket improvisation - uppbackat av minimal prepp. Det är ju något helt annat.

Jag är inte intresserad av vad QB tycker, jag vill höra era rekommendationer så om ni inte har fler sådana kan ni ta resten i en annan tråd gärna.

Jag har läst Ghosts of Saltmarsh sedan jag skrev det där, och det är ett okej äventyr. Absolut inte en femma.
Jag gillar strukturen för GoS väldigt mycket. En detaljerad hamnstad och dess omgivning med platser, fraktioner, intressanta personer. Jag gillar också att bokens scope inte är så episkt, det finns inga Tharizdun-ska-äta-solen-hot, bara vanliga fiskmonster och sån skit. Och pirater och ett eget skepp RP kan få tag på rätt tidigt.

Sen består själva kampanjen av ett gäng uppfräschade moduler till gammel-dnd. De är av varierande kvalitet och fast man har försökt göra en röd tråd som håller dem samman är den rätt obefintlig.

Edit: kul för sjuåring. Pirater och skelett och fiskmonster! Behöver en del prepp för att bli bra, om man bara kör en äventyrskrok i taget och dungarna i linjär ordning är det nog en mycket sämre kampanj.

Last edited:
Curse of Strahd är väl den bästa i bunten, men den gotiska romantiken kanske inte flyger med 7-åringar. Vet inte om någon annan är en 5:a i kvalitet. Kanske Tomb of Annihilation.

Sedan undrar jag över din prepp-skala: är en 5:a maximal prepp? Då är det ju dåligt att ha en 5:a i det.
I vilket fall finns det inget äventyr från WotC, utöver de olika startboxarna, som är riktigt låg prepp. De är alla åtminstone i mitten av skalan.

Och om ni dessutom skulle ranka dem 1-5 på hur mycket prepp de kräver, samt hur kul ni tror de är för en 7-åring att spela vore det toppen (dvs komplicerade intriger som måste lösas och tragiska kärlekshistorier är minuspoäng medan mimics, beholders, mind flayers, samt häftiga pussel och gåtor är plusspoäng).
Jag tror att TwbtW skulle kräva väldigt lite prepp, jag upplever det som ett komplett äventyr som är färdigt att köra. Det kombinerar en räslad story med skruvade äventyrsplats att utforska. Det har en slags Alice i Underlandet-känsla. Stämningen i äventyret borde vara som klippt och skuren för en sjuåring. Är plotten för svår? Kanske, svårt att säga. Man behöver vara nogrann och lite slug för att klara äventyret, tror jag.

ToA tror jag också kräver lite prepp. Men det är ett hexkräl med tidspress (dålig kombo) och har en killer dungeon i slutet. Både krälet och dungen kan nog lätt bli en slog om man kör det som skrivet. Många slumpmässiga möten. Har för mig att w2097s (eller vad hon nu kallade sig, Sandra, du vet) grupp var inlåst nere i dungen i typ tjugo spelmöten eller något. Tror inte på det för en sjuåring alls, det är för svårt.

Curse of Strahd är väl den bästa i bunten
Jag har inte läst/spelat de andra äventyren men kanske ja och nej. Jag gillar verkligen idén med CoS, miljön mm. En klar 5a. Men boken och som äventyret är skrivet är jag mer skeptisk till ett högt betyg.
I mitt tycke kräver det otroligt mycket arbete för att få ut en bra produkt i till bordet. Men man kan få hjälp av massa videos/trådar på hur man fixar om det.

Back