Nekromanti Bra översättning på 'warlock'

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hej.

Jag ville kolla ifall någon har en bra idé på en svensk översättning av warlock.

Jag har alltid tidigare sagt häxmästare... men det stämmer rätt illa med warlocks i DnD. De är ju knappast mästare på någonting, eftersom de får sina förmågor till skänks av en mäktig varelse istället för att träna.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
LJSLarsson;n272151 said:
Hej.

Jag ville kolla ifall någon har en bra idé på en svensk översättning av warlock.

Jag har alltid tidigare sagt häxmästare... men det stämmer rätt illa med warlocks i DnD. De är ju knappast mästare på någonting, eftersom de får sina förmågor till skänks av en mäktig varelse istället för att träna.
Vi kallar dem kort och gott häxor (oavsett kön).
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Paktmagiker eller infernalist kanske funkar? Men jag gillar ändå häxkonstnär eller häxmästare. Häxa låter också bra.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Stridslås.

Jag brukade säga häxmästare.

Ordet i sig kommer antagligen från typ wardlokkur eller waerlogga eller nåt sånt och kan ha betydelsen edsbrytare vilket gör det hela lite intressantare
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Avledn.: HÄXARE, m. [jfr t. hexer] (numera knappast br.) till 1: manlig person som ”häxar”, häxmästare, trollkarl. Lind (1738). En häxare, som sökte göra honom galen genom en magisk konst. Fabricius Amar. 42 (c. 1740). Östergren (1928; angivet ss. sällsynt).
.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Finns ingen riktigt bra översättning - speciellt eftersom olika spel använder ordet för att beskriva helt olika företeelser.
Den vanligaste definition av ordet "warlock" i någorlunda modern tid verkar vara "manlig utövare av ond magi", dvs en manlig motsvarighet till en häxa (förutsatt att häxor utövar ond magi, vilket ju inte nödvändigtvis är sant utan varierar med världsbeskrivning.)

Häxa eller trollkarl är nog det närmaste vi har av etablerade termer på svenska, även om ingen av dem är riktigt bra som översättning.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Häxmästare/häxa är den jag skulle använda. För att tänka utanför lådan så föreslår jag även satanist, demondyrkare, spiritist eller demonolog.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Häxkonstnär (för båda könen), Svartkonstnär, demonolog/demonologist.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Fortsätter nog använda häxmästare ändå.

Jag gillar paktmagiker, men det har inte samma historiska tyngd som häxmästare.
Besvärjare är ju egentligen också en bra idé, men jag brukar använda det som översättning till 'sorcerer' istället (vilket är en annan typ av magiker i DnD).

Jag spelar ofta med lingvistiska språknördar... så jag får väl säga att häxmästare har från början hade den etymologiska betydelsen "häxa med mästare", men sedan förenklades till "häxmästare". Det kommer nog falla dem i smaken. :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag tror att tricket för D&D klassen är att titta på vad den gör i stället för vad ordet kommer ifrån. Order Warlock betyder ju allt som oftast inte exakt samma sak som klassen.
Efter som jag också tycker att Sorcerer är besvärjare så läste jag hela klassen i phb 5th ed en gång till.

Det är ju tydligt att Locken är en figur som gör inte någon som sitter hemma och studerar magi. Det är en magiskt driven actionhjälte, som använder magi utan spell slots, gör cantrips bättr än vanliga spells, använder trick, pakter, fusk, frammanar vapen ur tomma luften och låter de försvinna igen när hugget träffat. Använder fiendens styrka mot dem med studsande psyko-skada, hjältehopp osv. Det är lite som en grå jedikrigare.

Häxmästare låter mer som nån som styr andra, svartkonstnär lite för teoretiskt och ondskefullt.
Häxare som derivat från Förhäxad (och närheten till hackare) är nog mitt bästa förslag.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jocke;n272307 said:
Det är lite som en grå jedikrigare.
Nu var de länge sedan jag lirade DnD, men kan inte warlocks bara vara chaotic eller evil?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Mundo;n272317 said:
Nu var de länge sedan jag lirade DnD, men kan inte warlocks bara vara chaotic eller evil?
Nä, deras patrons faller nog oftast inom det alignment-hörnet, som de är beskrivna, men PCs har inga alignment-begränsningar längre. (Nej, inte ens pallys)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Bolongo;n272319 said:
Nä, deras patrons faller nog oftast inom det alignment-hörnet, som de är beskrivna, men PCs har inga alignment-begränsningar längre. (Nej, inte ens pallys)
Speciellt om man använder den nya boken Xanathar's guide, då man kan ha en ängel som patron
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Inget i texten i PB5 får de att verka vara "onda", det påpekas typ varje gång en demon tas upp som spelarens patron att spelaren kan vara "med eller mot" demonen.
 
Top