Nekromanti "Bröderna Marx på tryckeriet"

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vi har blivit förda bakom ljuset av vår tryckkontakt...

Saga var klart vid nyår, men när jag skulle trycka försvann min tryckkontakt under jorden (det var ungefär nu hon hade strul med Krilles Vägar har jag förstått).

Får kontakt med henne i mars och blir lovad leverans 4 veckor efter påsk.
När fyra veckor har gått hör jag av mig och undrar när jag får mina böcker, och då begär de plötsligt en ny tryck-PDF på inlagan.. med motiveringen att polackerna inte var nöjda med resultatet och vill trycka om kostnadsfritt för de är så fina och kvalitetsmedvetna. Man kan ju undra var min första PDF jag skickade tog vägen... Men nu ska jag få allt inom strax... ytterligare 2 veckor går, och tryckkontakten gör sig omöjlig att få tag i igen. Till slut hör hon av sig och då närmar sig Lincon! Och lovar att fixa upp en mindre upplaga med bud, eftersom att Saga nu var färdigt. Tror ni det kommer nåt? Nix pix.

Först misslyckas de att leverera till utsatt tid, sen (2 veckor senare) misslyckas de att buda upp 30 böcker som vi skulle ha med på Lincon (och drar en story om att försändelsen fastnat i tullen)... och när jag sedan ber dom POSTA 2 böcker (så att Fenix får ett recensionsex) så kräver de plötsligt förskottsbetalning från oss för att VI skulle ha blivit en kreditrisk pga vi ställt krav!

När jag sen svarar.. "men kan ni POSTA 2 BÖCKER!" så hoppar de plötsligt av och bryter avtalet och vägrar leverera alls! DE HAR INTE ENS BÖRJAT TRYCKA!

Under de 26 år jag jobbat i reklambranschen har jag aldrig vart med om en tryckkontakt som vart så strulig... och dessutom ändrar sin story hela tiden och käftar tillbaka som en tonåring när man börjar ställa krav. Lögn på lögn på lögn.

Nu har jag fått en ny tryckkontakt via min kompis André Wognum (en av killarna bakom Gray Ooze om ni minns den). Han har tryckt i baltikum med bra resultat utan strul. Håller tummarna att allt ordnar sig... Hursomhelst lär jag knappast få några böcker klarar innan sent juni-början på juli. Depp.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Riktigt trist att höra och det måste vara ruggans frustrerande.

Det "possetiva" är att vi är flera konsumenter som blir extra sugna på att handla saga när det väl kommer ut...

Hoppas att allt löser sig till slut!!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Usch då... Det där låter riktigt hemskt. Aldrig roligt att se saker och ting falla ur schemat över omständigheter som man själv inte kan råda över. :gremfrown:

Jag hoppas att det nya tryckeriet visar sig vara mer pålitliga än de gamla och att ni får ut Saga så att ni slipper sitta och deppa. (Och att vi får läsa det färdiga resultatet :gremwink: )
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jagar som sagt nytt tryckeri, och flera har redan hört av sig och vill vara med att räkna.

/T
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Sicken jäkla soppa du råkat ut för !!!
Hoppas verkligen att det ordnar upp sig.. En ljuspunk är iaf att det inte kan bli värre iaf... :gremsuck:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Fy fan vilken mardrömshistoria. Tur i oturen att du har din erfarenhet, för annars tror jag att man lätt skulle kunna ha trott att "jamen så här är det kanske i branschen" och inte riktigt kunna sätta stopp i tid.

Jättetråkigt, men förhoppningsvis går det bättre framöver.

/Rising
som håller tummarna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
mm, säg inte så... då BLIR det värre ;-)

ja, nu har jag en story som kan matcha Krilles Vägar i alla fall...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tack för stödet grabbar! (till alla!)

nej, det här är ju ett undantag... lyckligtvis...

fast jag borde lyssnat mer på varningsklockorna jag hade i skallen.. Tjejen som är tryckkontakt känns väldigt mycket som en säljare i en sån där "försäljnings-sekt"-företag det brukar varnas om på "Insider" och liknade program... använder liknade formuleringar.. och skriver MYCKET och JURIDISKT formulerat... och är hal som f-n. Och man kan inte få ett rakt besked... typ: NÄR kommer böckerna? ÄR dom tryckta? VEM trycker? VAD har dom för telefonnummer och E-post? VEM håller i frakten? nä.. allt ska hållas hemligt för "att de ligger i känsliga förhandlingar inför hösten" ... Bah.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Då är det ju bara att hålla tummarna för att det trots allt blir billigare och bättre!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Det var väldigt tråkigt att höra. Hur hade ni kommit i kontakt med tryckeriet, var det genom spam precis som för Krille? Tråkigt var det i alla fall. Precis som Rising sa skulle nog de flesta med mindre erfarenhet blivit helt knäckta och fått sin uppfattning om branschen helt skadad. Ni får lycka till i fortsättningen.


/Dimfrost
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja, jag fick ett mail precis som Krille med ett tryckerbjudande... och hans första tryck gick ju relativt OK, så man trodde ju att de kunde fixa ett likadant tryck till.. men icke sa nicke...

tryckkontakten kanske hade bränt sig hos det första tryckeriet i Polen och inte kunnat hitta en ersättare...

...hursomhelst har jag redan hittat 2 olika tryckerier (ett i Estland och ett i Litauen) som kan fixa mitt tryck till ett snarlikt pris... men det innebär ju ytterligare förseningar, och jag har missat både lansering på Gothcon och Lincon, vilket är en rejäl käpp i hjulet.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Helt otroligt. Fruktansvärt. De lät seriösa när jag pratade med dem i telefon förra året och så händer det här. (Nej, jag anlitade inte deras tjänster eftersom jag inte hade något att trycka upp just då.)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Okäpp i hjulet …

Ja tills dess borde det vara trckt och klart med råge... jag har fått leveranstid 3-4 veckor av nya tryckeriet från GO.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja det lät seriösa när jag pratade med dom ibörjan också... sen gick det utför.
 
Top