Nekromanti Brådskande dator-hårdvaruråd (nätagg)?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Min server dog medan jag var på jobbet. Jag vet att den funkade imorse, för då hade jag elever som kollade in mina recensioner av Game of Thrones.

När jag kom hem försökte jag köra igång servern. Då gick en propp. Eftersom jag är en smula dum i huvudet bytte jag propp, och försökte starta servern igen. Proppen gick. Då drog jag ut strömsladden ur servern, bytte propp och räknade med att serverns nätagg brunnit. Jag har i princip noll koll på nätagg, men det är den enda delen av datorn jag kan tänka mig påverkar strömmen i resten av lägenheten...

Så. Min server kör med ett mini-itx-moderkort som drivs av en Fractal Design-märkt FSP300-60GHS.

Nu skulle jag alltså behöva köpa en ersättare, och jag skulle helst vilja köpa den inne i stan imorgon tisdag. Jag köper antagligen på väg hem från jobbet, så jag behöver få bra råd innan dess.

När jag kollar upp FSP300-60GHS så hittar jag den här produktsidan på Prisjakt. Jag tror att Fractal fått en specialare med fler SATA-connectors, jag behöver minst tre (men det går ju att ordna med adaptrar i värsta fall).

Nätagget behöver passa i ett Fractal Design Node-chassi, oklart vilken exakt modell (men en som har ett par år på nacken).

Om jag fattat rätt så borde jag rimligen satsa på ett nätagg med samma formfaktor. Problemet är väl att de flesta som är SFX antingen är dyra och lite väl kraftfulla för mina behov (Corsairs 600W:are är ju dubbla W:en jag klarat mig på hittills) eller så finns de inte i butikslager (jag har iofs mest kollat Webbhallen). Men visst, om det bara är de dyra fläskmodellerna som erbjuds så är det väl det jag får köpa.

Jag räknar med att det finns folk som kan hårdvara här på forumet, så mina frågor är:
  • Är det rimligt att anta att problemet ligger i nätagget?
  • Går det att testa ytterligare huruvida nätagget är problemet utan att köpa ett nytt nätagg?
  • Har du något tips på ett nätagg jag kan köpa i Stockholm imorgon, och som täcker mina modesta behov?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Eftersom Alina Systems har som S-holmsbutik bara några steg från mitt jobb funderar jag på att låta dem bli min första anhalt i morgon. De säljer en tocken häringa och säger att de har 1st i lager i just den butiken. Med lite tur köper ingen den innan jag hinner dit. Lite kraftfullare än den jag har, men det överlever jag nog.

Min "last resort" är nog den här. 600W är dubbelt vad jag har nu, och den kostar ju en del, men jag vill ha igång min server imorgon.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Det låter inte orimligt att det är PSUt nej, men har du öppnat burken och tittat hur det ser ut? Passa även på att lukta på PSUt och se om det luktar fan. Gör detsamma med andra delar som kan vara suspekta.

Formfaktor osv låter helt rätt tänkt.

Vidare, har du testat att googla på typ "PSU failure Fuse" och lite likartat? Kanske t.o.m. på modellen för ditt specifika PSU?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
zonk;n177963 said:
men har du öppnat burken och tittat hur det ser ut? Passa även på att lukta på PSUt och se om det luktar fan. Gör detsamma med andra delar som kan vara suspekta.
Jag har sniffat, men upptäckte ingen fanlukt.

zonk;n177963 said:
Vidare, har du testat att googla på typ "PSU failure Fuse" och lite likartat? Kanske t.o.m. på modellen för ditt specifika PSU?
Nope, eftersom jag tänkt att innanmätet på en PSU definitivt är ovanför min bekvämlighetsnivå att hålla på och pilla med. Jag kan (hjälpligt) bygga datorer, men när det gäller den sortens saker har jag varken koll eller självförtroende...

(EDIT: Efter en snabb googling är det bekräftat: det verkar livsfarligt... "Inget man bör hålla på med om man är novis med elektricitet", typ. och det är jag ju. Noll erfarenhet av el, noll erfarenhet av lödning, noll erfarenhet av hela "fixa elektronik själv"-paketet)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Nejnej, [öppna och titta på] innanmätet på servern i största allmänhet. PSUn ska du inte ge dig på att öppna. Men om man kikar in i servern kan man ju se om något annat helt uppenbart har kajkat. Det är inte så troligt att man ser något, men det är ju lätt gjort, så varför inte?

Vidare, sitter servern direkt i en kontakt i väggen, eller i en fördelardosa? Fördelardosor kan absolut ge sig med tiden, speciellt om man har för många grejer som kräver ordentligt med kräm på samma dosa. Återigen inte dundertroligt, men jag hade nog velat testa datorn i en annan kontakt med, innan jag gav upp.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
krank;n177965 said:
Nope, eftersom jag tänkt att innanmätet på en PSU definitivt är ovanför min bekvämlighetsnivå att hålla på och pilla med. Jag kan (hjälpligt) bygga datorer, men när det gäller den sortens saker har jag varken koll eller självförtroende...

(EDIT: Efter en snabb googling är det bekräftat: det verkar livsfarligt... "Inget man bör hålla på med om man är novis med elektricitet", typ. och det är jag ju. Noll erfarenhet av el, noll erfarenhet av lödning, noll erfarenhet av hela "fixa elektronik själv"-paketet)
All right, nu förstår jag hur du missförstår. Nej du ska inte reparera PSUt. Du ska ta reda på om en defekt PSU kan få proppen att gå, dvs om det är en rimlig tolkning av felet!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
zonk;n177974 said:
Nejnej, [öppna och titta på] innanmätet på servern i största allmänhet. PSUn ska du inte ge dig på att öppna. Men om man kikar in i servern kan man ju se om något annat helt uppenbart har kajkat. Det är inte så troligt att man ser något, men det är ju lätt gjort, så varför inte?
Nej, inget är uppenbart kajkat såvitt jag kan se.

zonk;n177974 said:
Vidare, sitter servern direkt i en kontakt i väggen, eller i en fördelardosa? Fördelardosor kan absolut ge sig med tiden, speciellt om man har för många grejer som kräver ordentligt med kräm på samma dosa. Återigen inte dundertroligt, men jag hade nog velat testa datorn i en annan kontakt med, innan jag gav upp.
Hm. Får skaffa lite nya proppar i morgon innan jag försöker, för den som sitter i nu är den sista jag hade... Förbrukade ju ett par genom att vara dum i huvudet (eller, om man vill vara generös, "genom att testa och säkerställa att det var servern som var problemet").


När jag googlade hittade jag enbart info om hur man byter säkringar inuti nätagg, det var därifrån mitt missförstånd kom tror jag =) Iaf delvis.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Uppföljande googlingar ger vid handen att ja, om det blir en kortis i ett nätagg så kan proppen i bostaden gå. Så det låter rimligt. Jag hoppas mest att jag inte måste byta fler grejer.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Ja man vill ju inte få köks-proppen att gå eller så, inte kul alls..

Google-fu är inte lätt nej, hm. Du kan ju alltid fråga i butiken med. De har iofs ett visst intresse av att sälja på dig grejer.

Testat att googla "computer makes my fuse fail" eller nåt sånt?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
zonk;n177978 said:
Testat att googla "computer makes my fuse fail" eller nåt sånt?
Japp, se mitt svar ovanför ditt =)

Hursomhelst, det känns iaf som att jag är på rätt spår. Synd att utbudet av nätagg med rätt formfaktor och som kan köpas i butik i stockholmsområdet är så skralt, bara. Jag sätter mitt hopp till Alina Systems...
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Tror att om man använder "blowing fuse", "blown fuse", och liknande, som del av ens google sökning, så kan det nog ge fler resultat på sökningar.

Precis som det känns som att "säkringen smälde" är mer vanliga att säga på svenska än att "säkringen gick sönder".
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Rhodryn;n177986 said:
Precis som det känns som att "säkringen smälde" är mer vanliga att säga på svenska än att "säkringen gick sönder".
"Det gick en propp"
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Rymdhamster;n178016 said:
"Det gick en propp"
Den också. Glömde helt bort det ordet... propp... XD

"En propp smälde" är nog den bättre varianten än "säkring" som jag använde. XD
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Att nätagget "brunnit" (eller, givet att det inte luktar bränd isolering, iaf har ett överslag som förr eller senare skulle få det att börja brinna) verkar mest troligt.

Men det finns två saker du kanske ska fundera över (nu är jag sen på bollen, eftersom du skrev att du skulle handla ny enhet idag, men du kan ju kolla detta innan du river förpackningen...) och det är dels om det var ren överbelastning av strömkretsen och dels om det är något annat i servern som överbelastar nätagget.

Det första borde vara enkelt att eliminera.
- Har du anslutit fler "tunga" (watt) saker på samma gren nyligen? (Om du inte har koll på strömkretsarna i lägenheten, så iaf via samma väggkontakt.) Tex om du har flyttat runt saker maa 3D-skrivaren?
- Hur mycket prylar har du öht anslutna på samma kontakt? (Via förgrningsdosor mm.)

Den andra är svårare. Risken finns, om du sätter i ett nytt nätagg, att det går igen (omedelbart eller på kort tid), om det är så att det eg är en annan trasig komponent som drar ohemult mycket. (Tex pga kortslutning.) I så fall borde den delen bli sjukt varm. (Och är det ett av kretskorten betyder det oftast att ngn lödning smälter, eller att transistorerna bränns upp, så sen slutar det att fungera...)

Nu när den varit avstängd går det ju kanske inte att kolla bara genom att känna på sakerna. Men om du har multimeter, så kan du kolla spänning och resistans där det går. Är det kortslutning borde du kunna hitta en spik.


Eller så sätter du i det nya nätagget och har säkert löst problemet utan mer krångel... :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Sapient;n178047 said:
Det första borde vara enkelt att eliminera.
- Har du anslutit fler "tunga" (watt) saker på samma gren nyligen? (Om du inte har koll på strömkretsarna i lägenheten, så iaf via samma väggkontakt.) Tex om du har flyttat runt saker maa 3D-skrivaren?
3D-skrivaren går på en annan propp, och jag har inte kopplat in något annat nytt i närheten. 3D-skrivaren stod i vardagsrummet ett par dagar men när det här hände hade den och Raspberryn som styr den flyttats till matrummet (som mer är "hobbyrummet med alla brädspelen").

Sapient;n178047 said:
- Hur mycket prylar har du öht anslutna på samma kontakt? (Via förgrningsdosor mm.)
Jag tror att jag har den strömsnåla servern, en skrivare, en Raspberry som styr skrivaren och ytterligare en strömsnål servermojäng (en Intel NUC).

Om man räknar samma vägguttag så tillkommer en ganska ordentlig dator och två skärmar.

Om man räknar samma rum/propp så blir det väl ett par lampor till, en tv, en handfull konsoller, en nvidia-tvbox.

Det som ofta är på är väl TV'n, nvidialådan, den ordentliga datorn. Det som alltid är på är skrivaren, raspberryn som styr skrivaren och de båda serverapparaterna.

Sapient;n178047 said:
Nu när den varit avstängd går det ju kanske inte att kolla bara genom att känna på sakerna. Men om du har multimeter, så kan du kolla spänning och resistans där det går. Är det kortslutning borde du kunna hitta en spik.
Jag har varken multimeter eller kompetens att använda en =) Men jag märkte ingen ohemul värme från något i lådan när jag öppnade den kort efter att den kopplats ur.

Sapient;n178047 said:
Eller så sätter du i det nya nätagget och har säkert löst problemet utan mer krångel... :)
Det är det jag hoppas på =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Uppdatering, ifall nån nu var intresserad:

Jag köpte det sista SFX-nätagg Alina Systems hade i butik. Notera att det står "ej i lager" i stockholmsbutiken nu =)

Jag blåste rent i servern och bytte nätagg. Kopplade in strömsladd och nätverkssladd. Allt funkar! Och inga proppar har gått. Än iaf. Peppar, peppar... Jag fick vänta ett tag på att mina stora diskar skulle kontrolleras och så, och av nån anledning fortsatte inte booten förrän jag kopplade in ett tangentbord och tryckte på en knapp (knappen var en piltangent och borde inte ha ändrat något... Det KAN vara en slump att booten kom igång kort efter att jag tryckte, men jaja) men nu är vi up and running igen.
 
Top