Nekromanti Brännskador

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
Re: Verkligheten är inte så enkel [OT]

Jag tror ändå att Midway hade större betydelse än vad du säger. De amerikanska bombpiloterna flög i grupper om 15. De hade blivit tillsagda att om 3 av 15 bombplan kom igenom Japans försvar och kunde släppa sina bomber så ansågs uppdraget som lyckat. Det tydder på att de amerikanska offcerarna var rädda för japanerna. Ryssland skulle aldrig invadera Japa efter deras stora förluster i Europa.

Nu ska jag se "Rädda menige Ryan"

Scorpion
-Det finns två sätt att göra det här på
Mitt sätt...
eller fel sätt
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Atombombning [OT]

Det dog bra många fler än 150000.

Jepp och än i dag kan man se verkningarna av bomberna.

Men, man vet inte vad som hade hänt om man inte bombat. Kanske hade Japan ändå givit upp, vikt sig av sig självt. Men, jag håller nog ändå med dig.

Alltså, vad skulle Japan göra när dess allierade var förintade och de därmed stod alldeles ensamma? Nog för att japanerna var fanatiska, men ärligt talat var atombomberna inte det minsta nödvänliga för krigsslutet. Japan hade redan förlorat.

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Plocka bort ledare... [Lite OT till]

Visst, japanerna var villiga att ge upp om de bara fick behålla sin kejsare, men de allierade hade satt upp ovillkorlig kapitulation som krav för att avsluta stridigheterna.

Bara en sak som jag kom att tänka på är att i fallet med Japan så bombade amerikanerna totalt för egen vinning. Och tvinga japanerna att kapitulera. Däremot i Kuwaitkrigen så gjorde man det motsatta, man valde att inte avsätta ledaren och därigenom har USA fortfarande en "ond fiende" som de kan visa sin storhet genom att bekämpa...

/Emil
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Atombombning [OT]

<I>Alltså, vad skulle Japan göra när dess allierade var förintade och de därmed stod alldeles ensamma? Nog för att japanerna var fanatiska, men ärligt talat var atombomberna inte det minsta nödvänliga för krigsslutet. Japan hade redan förlorat.</I>

Ja, det där skulle är problemet. Man kan knappast förutsäga vad som skulle ha kunnat hänt. Men i det tvista de lärde. Själv tror jag att japanerna p.g.a. sin fanatsim skulle ha kunnat hålla själva Japan, vilket fortfarande gjort amerikanska invasioner kostsamma. Sedan var ju risken att Sovjet gick in och förstörde allt. Det handlade ju om viktig prestige gentemot Sovjet för USA:s del.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Spelledaren

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
17
Location
Trollhättan
Re: Atombombning [OT]

Alltså, vad skulle Japan göra när dess allierade var förintade och de därmed stod alldeles ensamma? Nog för att japanerna var fanatiska, men ärligt talat var atombomberna inte det minsta nödvänliga för krigsslutet. Japan hade redan förlorat.

Om man skall vara ärlig förlora japan kriget samma dag som de bombade perl harbor. På bara ett par veckor förvandlades USA till en enda stor vapenfabrik. I grund och botten handlar större krig om ekonomi och tillgångar och där låg dom under redan innan usa la in krigsväxel...

Allt snack om kritiska slag där allt hade kunnat vända är bara skitsnack, alla amerikansa trupper fick inte riktigt plats på de små öarna bara, det var därför det tog lite tid.

Åsså var de ju tvugna att krossa en liten snubbe som kalades hitler oxå...

Antagligen hade amerikanarna kunnat köra över ryssland också i slutet på kriget(när bomberna släpptes) om de hade önskat, men då var de allierade ju.

/spelledaren
-Skulle vilja spela lite mer.
 

Spelledaren

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
17
Location
Trollhättan
Re: Atombombning [OT]

Fast krille hade visst redan förklarat det, på ett lite mer pedagogiskt sätt...

- ooops

/spelledaren
-Skulle vilja spela lite mer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Verkligheten är inte så enkel [OT]

"Jag tror ändå att Midway hade större betydelse än vad du säger."

Nej. Andra Världskriget var ett utnötningskrig. Tyskland, Italien och Japan slogs alla med premissen om att demokratierna inte skulle ha viljan att slåss i ett stort krig när axelmakterna väl hade uppnått sina mål. De ville ha ett snabbt krig. För Japans del innebar det att skapa en säkerhetsbuffert österut för att hindra USAs trots allt tämligen farliga Stillahavsflotta från att hota den ur Japans synvinkel långt viktigare expansionen söderut, till Filippinerna, Indokina och Indonesien där de vitala resurserna fanns. Japan ville ha det överstökat snabbt så att USA skulle tröttna på kriget.

Vad Japan inte ville ha och fick var ett utnötningskrig, där industri krigade mot industri. Japans industri hotades indirekt hela tiden av brittiska, australiensiska och amerikanska flottstyrkor och infanteristyrkor i Filippinerna, Indokina och Indonesien, som därmed skar av eller i alla fall begränsade råvaruflödet från dessa områden till Japan.

Japans flott- eller flygstyrkor hotade aldrig USAs industri. Tvärtom hade USA ett surpluss som såldes eller lånades till Storbrittanien och Sovjet. Lägg därtill en femton gånger så stor industri så ser man att det bara var en tidsfråga innan Japan helt enkelt skulle krossas av den rena tyngden av industriell produktion, precis som Tyskland blev.

Den enda större vändpunkten som Midway faktiskt innebar var i fråga om moral hos hemmaopinionen, på samma sätt som Jimmy Doolittles raid mot Tokyo. Jimmy Doolittle visade att japanerna kunde skadas även på sina hemmaöar. Midway visade att japanerna kunde besegras. Men tittar man på Stillahavskriget rent krasst och i form av de enda siffror som faktiskt spelar någon roll - hur många stridsvagnar, flygplan och fartyg man kan tillverka jämfört med vad fienden kan förstöra - så förlorade Japan kriget i samma ögonblick som första bomben föll över Pearl Harbor.

"De amerikanska bombpiloterna flög i grupper om 15. De hade blivit tillsagda att om 3 av 15 bombplan kom igenom Japans försvar och kunde släppa sina bomber så ansågs uppdraget som lyckat. Det tydder på att de amerikanska offcerarna var rädda för japanerna."

Nej, det tyder på att Japan har ett maffigt luftförsvar och att Japans hemmaöar låg jefligt långt bort och därmed inte kunde få jakteskort. Amerikanernas bombarproblem var ungefär detsamma som tyskarnas i slaget om Storbritannien, fast värre - Japan låg längre bort från de amerikanska baserna och jakteskort kunde över huvud taget inte uppbringas.

"Ryssland skulle aldrig invadera Japa efter deras stora förluster i Europa."

Åjodå. Stalin och Truman hade en principöverenskommelse efter Jalta-konferensen om att samarbeta med att ta Japan om Japan inte kapitulerade villkorslöst. Sovjet hade redan tagit Manchuriet ur japanernas händer och höll på att förbereda invasionen. Det fanns en överenskommelse att om Japan inte kapitulerat så skulle Sovjet invadera, vilket kunde ske i och med att västfronten var säker i och med segern i Europa, kriget fortfarande pågick och USA och SSSR därmed fortfarande var allierade.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

whiskaskattmat

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
27
Location
Södertälje
Oviktigt vetande(lite OT)

FAT BOY var på 15 kiloton och BIG MAMA var på 20 kiloton. Om man ska räkna sprängverkan över större områden då ska du använda en MIRV. MIRV'en är just en multipel stridspets som kan ställas till att detonera ett par hundra meter upp i luften. Neutronbomber avger BETA, GAMMA samt även ALFA-strålning och den förstör inte byggnader i samma mängd som atom- och vätebomber gör. De gamla POLARIS missiler som Engelska och Amerikanska u-båtar bar under 60- och 70 talet var oftast MIRV's. Om du har haft tråkigt när du läste det här inlägget så... Det var därför jag kallade det Oviktigt vetande.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Oviktigt vetande(lite OT)

<I>FAT BOY var på 15 kiloton och BIG MAMA var på 20 kiloton. </I>

Du skojar va? Big mama? :)


Snow
Dead, but still walking around
 
G

Guest

Guest
Re: Oviktigt vetande(lite OT)

Varför skulle han skoja? om jag inte missminer mig så var det så de hette...

Mvh Ezzy
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Oviktigt vetande(lite OT)

tja, jag hade bestämt för mig att de hette "Little Boy" och "Fat Man".

Snow
Dead, but still walking around
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Oviktigt vetande(lite OT)

Har jag också för mig...
Så därför kollar jag upp.
*kollar*
<I>
A single B-29 bomber, named the Enola Gay, flew over Hiroshima, Japan, on Monday, Aug. 6, 1945, at 8:15 in the morning, local time. The untested uranium-235 gun-assembly bomb, nicknamed Little Boy, was air-burst 1,900 feet (680 metres) above the city to maximize destruction. Two-thirds of the city area was destroyed. The population actually present at the time was estimated at 350,000; of these, 140,000 died by the end of the year. The second weapon, a duplicate of the plutonium-239 implosion assembly tested in Trinity and nicknamed Fat Man, was to be dropped on Kokura on August 11; a third was being prepared in the United States for possible use in late August or early September. To avoid bad weather, the schedule was moved up two days to August 9. The B-29, named Bock's Car, spent 10 minutes over Kokura without sighting its aim point; it then proceeded to the secondary target of Nagasaki, where, at 11:02 AM local time, the weapon was air-burst at 1,650 feet with a force later estimated at 21 kilotons. About half the city was destroyed, and, of the estimated 270,000 people present at the time, about 70,000 died by the end of the year.
</I>

Sådär. De hette Little Boy och Fat Man. Punkt.

/RipperDoc - källförteckning: Britannica Encyklopedia.

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
Top