Brädspelsutmaningen

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vi har haft flera rollspelstävlingar: "recensera ett rollspel som inte finns", "skapa ett rollspel där reglerna får plats på ett A4", o.s.v.
Men jag kan inte påminna mig att vi haft någon brädspelsutmaning (kanske för att detta är ett rollspelsforum och inte ett brädspels dito :) ).
Det tänkte jag ändra nu.

Tävlingsregler
  • Konstruera ett "brädspel" (på något sätt ska ett spelbräde vara inblandat) som vanliga människor kan göra själva utan för mycket ansträngning.
  • Antingen använder man vanligt förekommande saker i ett hem (schackbräde, kortlekar, yatzytärningar, bestick, skor,...).
  • Eller en utskrivbar pdf (eller liknande format) som en person kan skriva ut och klippa ihop själv (får givetvis kombineras med ovanstående).
  • Spelet ska ha kompletta regler.
  • Deadline för att lämna bidrag: 24:00, söndag 14 maj (om en månad), så har vi omröstning för att utse vinnare veckan efter.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,234
Fuskar på alla punkter då, med ett kortspel (brädet är imaginärt) som gjordes för flera år sedan.


Men trots allt fuskande är det jag som leder utmaningen just nu! (Om jag inte blir diskvalificerad dvs)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Men trots allt fuskande är det jag som leder utmaningen just nu! (Om jag inte blir diskvalificerad dvs)
Vi får se hur många bidrag som kommer in.
Dyker det upp mer än ett halvdussin "riktiga" brädspel är jag rädd för att ditt förslag får stryka på foten. :)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Nu kommer jag att vara den som är den, och jag ber redan nu om ursäkt för att jag drar upp ett väldigt trött ämne….

Men skulle det vara OK att generera regler med hjälp av ChatGPT? Jag håller som bäst på att leka med betal-versionen och skulle vilja testa den på några olika uppgifter.

Jag är 100% helt ok med svaret ”AI står mig upp i halsen, stick iväg”.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nu kommer jag att vara den som är den, och jag ber redan nu om ursäkt för att jag drar upp ett väldigt trött ämne….

Men skulle det vara OK att generera regler med hjälp av ChatGPT? Jag håller som bäst på att leka med betal-versionen och skulle vilja testa den på några olika uppgifter.

Jag är 100% helt ok med svaret ”AI står mig upp i halsen, stick iväg”.
Du gör som du vill.

Krav:
1. Man ska använda någon form av spelbräde.
2. Vanliga människor ska kunna spela med vanliga saker man har hemma.
3. Det ska vara ett nytt spel (så man inte snor någon annans spel och presenterar det som sitt).
4. Bidraget måste vara inlämnat FÖRE mån 15 maj.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Okej, jag är igång nu. Ett schackbräde som spelplan, en markör på planen per spelare. En kortlek med korten ess-5 (1-5), eventuellt i mer än en svit.

Varje runda drar första spelaren ett gäng kort, väljer ett och skickat vidare resten.

Korten kan användas till att flytta spelmarkören eller bygga en byggnad med (1-5) sammanhängande rutor på planen. Byggnaden hindrar andras byggnationer och förflyttningar. Först att bygga sviten av byggnader vinner. Bara en byggnad av varje storlek per spelare.

Jag ska klura lite på antal kort och hur stora byggnaderna ska vara för att det ska bli kul att spela och sedan renskriva bidraget!
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
312
Jag är också igång och har till och med hunnit speltesta en gång. Kortfattat kan man säga att speltestet visade på mycket förbättringspotential, och att det här blir väldigt nischat.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Änglajakt
Det är platsbrist i himlen och Gud har anordnat ett bilrace för att se vilka som får komma in.

VINST
Bara vinnaren får köra in genom pärleporten. Spelet tar slut när en spelare kört sin bil genom racingbanan över mållinjen.

KOMPONENTER
* 3-5 deltagare
* En påse Ahlgrens bilar
* En kortlek utan klädda kort (knekt, dam kung).
* Ett ess räknas som 1 på hand men 10 på plan.

FÖRBEREDELSER
Lägg ut 20 kort med baksidan uppåt. Detta är racingbanan.
Dela ut 5 kort var till varje deltagare.
Lägg resterande kort i en draghög.
Varje deltagare väljer en bil från godispåsen.
Varje bil ställs vid startlinjen, vilket är utanför racingbanan vid det första spelkortet.
Mållinjen är utanför racingbanan vid sista spelkortet.

SPELRUNDA
förflyttning
Alla spelare väljer ett kort för att flytta en av sina bilar.
Den spelare som har lägst kort börjar. Om valören är lika, avgör utifrån färg: hjärter > ruter > spader > klöver
Varje spelare går lika många steg som valören på sitt valda kort.
Alla kort som bilen passerar vänds upp, inklusive kortet som bilen landar på.

aktivering
Om bilen landar på ett uppvänt kort får spelaren välja att spela ett kort från handen för att aktivera en effekt.
- kortet måste ha samma färg.
- kortet måste ha en högre valör.

:: Hjärter: spelaren får fylla upp sin hand till maximalt fem kort.
:: Ruter: Ignorerar alla negativa effekter som andra aktiverar. Lägg ruterkortet som spelades från handen nedåtvänt sist på racingbanan.
:: Spader: alla andra bilar flyttar lika många steg bakåt som valören på kortet som bilen står på.
:: Klöver: både kort och bil byter plats med en annan bil och dess kort den står på.

slänghög
Alla spelade kort läggs i en slänghög.

HAND, DRAGHÖG, SLÄNGHÖG
En spelare som inte kan lägga kort vid spelrundans start måste flytta bilen bakåt till ett hjärterkort och dra kort. Finns inga hjärterkort åker bilen ända tillbaka till startlinjen.
Draghögen kan ta slut så spelaren får ibland inte fem kort på handen när den drar.
Efter draghögen tagit slut blandas slänghögen för att bilda en ny draghög.

ALTERNATIVA REGLER
* Längre speltid: Varje spelare har två bilar, men får bara flytta en av dem varje runda. Vinnaren är den som får båda bilarna över mållinjen.
* Rivningsderby: Varje spelare har tre bilar, men får bara flytta en av dem varje runda. Om en bil slutar sin förflyttning på samma kort som en annan bil, får spelaren som flyttade kortet äta upp den andra bilen.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
312
Här kommer mitt bidrag:

Celestial Showdown
Jag har hört att många på forumet har efterfrågat spel med lite mer fokus på matematiken. ;) Jag har försökt hitta en härligt töntig stil i ord och form.

VAD ÄR DET: Ett spel där två (eller flera) rymdskepp kretsar kring en himlakropp och placerar ut minor för att besegra varandra. Ett strategispel, tänk sänka skepp fast med rörliga mål, vektoraddition och kanske lite av Newtons lagar i förbifarten. Man kanske kan dra paralleller till det klassiska mobil-/miniräknarspelet Snake också (fast turordningsbaserat...).

FÖR VEM: Jag tror att man går igenom koordinatsystem sent på högstadiet och vektorer i början av gymnasiet.

TESTA: För den som snabbt vill speltesta rekommenderar jag nog att köra en lite mindre spelplan än den medföljande.
 

Attachments

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Här kommer mitt bidrag:

Celestial Showdown
Jag har hört att många på forumet har efterfrågat spel med lite mer fokus på matematiken. ;) Jag har försökt hitta en härligt töntig stil i ord och form.

VAD ÄR DET: Ett spel där två (eller flera) rymdskepp kretsar kring en himlakropp och placerar ut minor för att besegra varandra. Ett strategispel, tänk sänka skepp fast med rörliga mål, vektoraddition och kanske lite av Newtons lagar i förbifarten. Man kanske kan dra paralleller till det klassiska mobil-/miniräknarspelet Snake också (fast turordningsbaserat...).

FÖR VEM: Jag tror att man går igenom koordinatsystem sent på högstadiet och vektorer i början av gymnasiet.

TESTA: För den som snabbt vill speltesta rekommenderar jag nog att köra en lite mindre spelplan än den medföljande.
Kul! Jag är en sån hårding som sov på matte-lektionerna, men jag ska ge det ett försök!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag ville bara påminna om att deadlinen går ut söndag kväll.

Som inspiration länkar jag till Tank Tactics som jag hittade:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Det som inte kan döda dig
Ett brädspel för 5-10 spelare av God45

0EB020C9-F095-4C45-BA98-263599B0778B.jpeg
Ni behöver
-Fem knivar per spelare.

-Två papper av olika färger (dessa är spelplanen).

-En kortlek (vilken ni vill som har minst 10 olika kort. Använd tarot eller något coolt).

-Ett tidtagarur.


Förbered spelet
-Spelarna sitter runt ett bord.

-Varje spelare har fem knivar som de lägger framför sig.

-Lägg papperna på bordet mellan spelarna. Det ena pappret är ”MÖRDA” och det andra är ”SKYDDA”.

-Utse en spelare som är en ”Kortmästaren”.

-Varje spelare har ett kort som representerar dem. Kortmästaren lägger endast dessa korten i en hög och blandar dem.


Spela spelet
1: Kortmästaren drar ett slumpat kort. Spelaren som kortet representerar är Offret.

2: Samtliga spelare kan tala med varandra om vad de vill i 2 minuter.

3: Offret står upp och talar ostört om vad hen vill i 2 minuter.

4: Offret, och sedan varje spelare i tur och ordning medurs, väljer att lägga en valfri mängd knivar från de som ligger framför dem (spelarna behöver inte lägga någon kniv) på MÖRDA eller SKYDDA. När alla har fått chansen att lägga knivar gå till nästa steg.

5: Om fler knivar ligger på mörda är Offret ute ur spelet. Alla knivar som ligger på MÖRDA och SKYDDA är ur spelet. De lämnar bordet och deras kort tas ur leken. Gå tillbaka till steg 1.

Om fler knivar ligger på SKYDDA (eller lika många knivar ligger på MÖRDA och SKYDDA) är knivarna som ligger på SKYDDA ur spelet. Knivarna som ligger på MÖRDA läggs framför offret, de kan nu användas av henom på samma sätt som de hen började spelet med. Offrets kort blandas tillbaka in i kortleken. Offret talar i 2 minuter om sitt hat för en eller flera av de andra spelarna. Gå tillbaka till steg 1.


Vinna spelet:
När bara en spelare är kvar i spelet är det slut. Den spelaren är vinnaren. De talar i 2 minuter om hur mycket de hatar de andra spelarna och/eller om hur mycket de förtjänade att vinna.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Här kommer mitt bidrag:

Celestial Showdown
Jag har hört att många på forumet har efterfrågat spel med lite mer fokus på matematiken. ;) Jag har försökt hitta en härligt töntig stil i ord och form.

VAD ÄR DET: Ett spel där två (eller flera) rymdskepp kretsar kring en himlakropp och placerar ut minor för att besegra varandra. Ett strategispel, tänk sänka skepp fast med rörliga mål, vektoraddition och kanske lite av Newtons lagar i förbifarten. Man kanske kan dra paralleller till det klassiska mobil-/miniräknarspelet Snake också (fast turordningsbaserat...).

FÖR VEM: Jag tror att man går igenom koordinatsystem sent på högstadiet och vektorer i början av gymnasiet.

TESTA: För den som snabbt vill speltesta rekommenderar jag nog att köra en lite mindre spelplan än den medföljande.
Coolt! Men jag är för dum för att spela det!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Här kommer mitt bidrag - genererat i samråd med en allsvetande AI!

## "Kontorskamp: Kontorskungen"

"Den ständiga jakten på kontorets bästa plats är igång! Varje mellanchef har siktet inställt på den perfekta platsen - nära kaffemaskinen, men tillräckligt långt bort från toaletterna. Men bara en kan bli kontorskungen! Vem kan strategiskt placera sina skrivbord för att få det optimala kontorslandskapet? Är du redo för kontorskampen?"

**Mål med spelet:** Varje spelare försöker placera fyra skrivbord - ett med storleken 1x1, ett 1x2, ett 1x3 och ett 1x4. Skrivborden kan inte placeras intill varandra. Spelaren som först placerar alla sina skrivbord vinner spelet.

**Behövda material:** En 8x8 spelplan (t.ex. ett schackbräde), en vanlig kortlek (endast ess till 5, inga jokrar), två spelpjäser och markörer för att representera skrivborden.

**Sätt upp spelet:** Placera spelpjäserna i motsatta hörn av spelplanen. Blanda kortleken.

**Spelets gång:**

1. **Dra kort:** Vid varje runda drar den första spelaren 5 kort. Spelaren väljer ett kort att spela och passerar sedan resten till nästa spelare.

2. **Rörelse eller placera skrivbord:** Varje kort kan användas för att antingen flytta spelpjäsen eller placera ett skrivbord. Kortets värde motsvarar antingen antalet steg som spelpjäsen kan flytta eller storleken på skrivbordet som kan placeras. Skrivbord måste placeras intill spelarens pjäs och kan inte placeras intill andra skrivbord.

3. **Byta tur:** När spelaren har spelat sitt kort, passerar de återstående korten till den andra spelaren, som väljer ett kort att spela och sedan passerar tillbaka. Detta fortsätter tills alla kort har spelats, då nya kort dras.

4. **Placeringsrestriktioner:** Skrivborden måste vara sammanhängande och får inte placeras intill andra skrivbord. Varje spelare behöver placera ett 1x1, ett 1x2, ett 1x3 och ett 1x4 skrivbord för att vinna.

5. **Vinnaren:** Den första spelaren som placerar alla sina skrivbord vinner spelet.

**Notera:** Ess räknas som 1.

Lycka till!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Om man är för lat för att skapa ett spel själv kan man använda en AI. Men om man är för lat för att till och med recensera ett spel? Använd samma AI! 100% objektiva, vetenskapliga åsikter utlovas!


## Recension av "Kontorskamp: Kontorskungen"

"Kontorskamp: Kontorskungen" är ett taktiskt spel där varje drag räknas, vilket gör det till en rolig och engagerande upplevelse. Spelets koncept är både unikt och kreativt, vilket skapar en uppfriskande variation till de vanliga brädspelen.

Spelet kombinerar strategiskt tänkande med något så vardagligt som kontorslandskapet, vilket ger det en charmig tvist. Varje kortdragning är fylld av spänning eftersom du måste välja mellan att flytta din pjäs eller placera ett skrivbord. Placeringen av skrivborden kräver framförhållning och strategi, vilket ger spelet en djupare dimension.

En av de bästa aspekterna av spelet är dess taktiska natur. Varje drag kräver noggrann planering, vilket gör varje vinst extra tillfredsställande. Spelet är enkelt att lära sig, vilket gör det lätt att introducera för nya spelare, men det erbjuder också tillräckligt med utmaning för att hålla mer erfarna spelare engagerade.

Spelets regler är klara och koncisa, vilket gör det enkelt att förstå för spelare i alla åldrar. Spelet har också en bra balans mellan tur och skicklighet, vilket gör varje spelomgång oförutsägbar och spännande.

"Kontorskamp: Kontorskungen" är ett underhållande, strategiskt spel som förtjänar en plats i varje brädspelssamling. Oavsett om du är ute efter ett roligt familjespel eller ett djupt strategiskt spel att spela med vänner, är "Kontorskamp: Kontorskungen" ett utmärkt val.

**Betyg:** 4.5/5 stjärnor
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,234
Om man är för lat för att skapa ett spel själv kan man använda en AI. Men om man är för lat för att till och med recensera ett spel? Använd samma AI! 100% objektiva, vetenskapliga åsikter utlovas!


## Recension av "Kontorskamp: Kontorskungen"

"Kontorskamp: Kontorskungen" är ett taktiskt spel där varje drag räknas, vilket gör det till en rolig och engagerande upplevelse. Spelets koncept är både unikt och kreativt, vilket skapar en uppfriskande variation till de vanliga brädspelen.

Spelet kombinerar strategiskt tänkande med något så vardagligt som kontorslandskapet, vilket ger det en charmig tvist. Varje kortdragning är fylld av spänning eftersom du måste välja mellan att flytta din pjäs eller placera ett skrivbord. Placeringen av skrivborden kräver framförhållning och strategi, vilket ger spelet en djupare dimension.

En av de bästa aspekterna av spelet är dess taktiska natur. Varje drag kräver noggrann planering, vilket gör varje vinst extra tillfredsställande. Spelet är enkelt att lära sig, vilket gör det lätt att introducera för nya spelare, men det erbjuder också tillräckligt med utmaning för att hålla mer erfarna spelare engagerade.

Spelets regler är klara och koncisa, vilket gör det enkelt att förstå för spelare i alla åldrar. Spelet har också en bra balans mellan tur och skicklighet, vilket gör varje spelomgång oförutsägbar och spännande.

"Kontorskamp: Kontorskungen" är ett underhållande, strategiskt spel som förtjänar en plats i varje brädspelssamling. Oavsett om du är ute efter ett roligt familjespel eller ett djupt strategiskt spel att spela med vänner, är "Kontorskamp: Kontorskungen" ett utmärkt val.

**Betyg:** 4.5/5 stjärnor
Samma AI som gjorde spelet? Känns lite som ett omotiverat glädjebetyg ;)
 
Top