Nekromanti Brädspelstips

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Hej, jag skulle vilja ha lite tips pà brädspel utan slumpmoment (eller sà litet som möjligt ialla fall). Spel som Ricochet Robot eller Diplomacy. Helst för fler än tvà spelare och inte varianter pà "klassiska" brädspel som schack och go.
Nàgon som känner till nàgra schyssta spel?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Blokus. Ett spel för fyra spelare där man ska lägga ut ett antal brickor på ett bräde. Brickorna man har är formade som alla möjliga kombinationer av 1 - 5 rutor om man bortser från speglingar och vridningar. (De som består av 4 rutor är alltså alla Tetris-brickorna.) Enda regeln är att man börjar i ett hörn och lägger brickor så att de gränsar i ett hörn till en av ens tidigare brickor, men inte med någon hel sida (icke-hörn). Äh, det blir inte så tydligt i min förklaring, men kika in på hemsidan så ser det nog klarare ut. Annars kan jag svara på frågor om det är något du undrar över.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det låter som om Caylus skulle kunna tilltala dig. Det är helt slumplöst, och använder sig inte ens av "fejkslump" i form av sax, sten och påse-mekanismer eller några dolda val. Allt sker helt öppet, vilket borgar för extrem skicklighetsfokusering, och detta i ett spel med multipla vägar till seger, med många olika taktiker och trix att utforska, samt som har en hel del eleganta mekanismer för intressant spelarinteraktion trots att det är ett eurospel.

Spelet går ut på att man turas om att skicka ut ens arbetare på olika uppdrag för att samla in olika resurser och med hjälp av dessa bygga upp slottet Caylus såväl som staden som omger borgen. Genom att hjälpa konungen med borgbygget så får man ynnestar, och genom att bygga ut staden så öppnas nya möjligheter för arbetarna att samla in resurser och utföra olika typer av arbeten. När andra spelare skickar ut sina arbetare till ställen man själv har byggt så får man vinstpoäng, vilket leder till det intressanta dilemmat huruvida man skall bygga sånt som de andra spelarna vill ha, eller om man skall försöka bygga sånt som enbart intresserar en själv.

Caylus är som roligast på tre-fyra spelare, och är en riktig höjdare som länge låg parkerad på BGG's förstaplats. Vill man ha ett skicklighetsspel så är Caylus given i ens spelsamling.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Carcasonne är ett trevlig spel som handlar om att bygga en medeltida bondebygd med slott, vägar och fält.

Bara brickor, kan spelas av allt från 2 till hur många som helst. relativt billigt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Carcassonne är fantastiskt bra men det är ett ganska stort slumpmoment i varje givet parti. Det jämnar definitivt ut sig i längden, och jag anser att spelet är väldigt skicklighetskrävande, men ett enstaka parti kan avgöras till stora delar på slump. Precis som poker. Eller Magic.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Tack för tipset, det var verkligen intressant. Jag gillar de simplistiska reglerna. Spelet gav mig lite samma känsla som kinaschack. Man sitter och försöker klura ut vägar för sig själv samtidigt som man försöker förstöra motstàndarens.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Carcasonne är ett roligt spel. Men slumpmomentet är som du säger inte obetydligt, det är större än vad jag sökte. Jag vet inte heller om jag skulle kalla det väldigt skicklighetskrävande. Visst i längden kommer den bästa spelaren vinna, men det krävs ett hyfsat stort urval. Det är inte heller hyfsat svàrt att bli "bra" pà spelet, tillskillnad fràn poker som du nämner, för att inte tala om rena skicklighetsspel som schack och go. Om man ska hàrddra det sà kommer ju vinnaren i alla slumpspel, i längden alltid vara den skickligaste spelaren om statistiken blir tillräckligt stor.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Caylus verkar intressant, lite svàrt att fà en överblick hur det fungerar bara genom läsa beskrivningen i din länk. Men jag gillar konflikten när man màste hjälpa en mostàndaren för att samtidigt hjälpa sig själv, sànt är alltid roligt. Det verkar inte vara helt lätt att fà tag i heller, men om jag ser det ska jag nog köpa det.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Jag vet inte. Vi spelar väldiga mängder Carcassonne (eller i alla fall 2-3 partier i veckan i 2-3 år nu) och det känns som om det handlar mycket om skicklighet i alla fall. Men det är svårt att komma med några riktiga belägg för det.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Ja, precis! Det är också väldigt trevligt att det är helt slumplöst samtidigt som det är väldigt enkelt att komma igång och lära sig reglerna. Dessutom kan man testspela det på internet, till en början mot bottar så man lär sig grunderna. Det är farligt vanebildande. :gremlaugh:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
lite svàrt att fà en överblick hur det fungerar bara genom läsa beskrivningen i din länk
Men följer du länken så hittar du hundratals med recensioner, varav många beskriver spelet ganska utförligt. Eller så kan du klicka här och läsa reglerna som en pdf.

Det är synd att det inte finns någon engelskspråkig videorecension, annars hade jag länkat till en dylik.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Tackar. Jag var lat orkade bara läsa de tre översta recensionerna. Det här spelet verkar vara nàgot för mig. Jag tänker nog köpa det.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
'A Game of Thrones' saknar tärningar, och såvitt jag förstår det, slumpmoment öht. (Eller räknas det att man drar kort ur en hög för vissa events som påverkar alla spelare varje spelrunda?) Det är ett fruktansvärt roligt och välgjort spel, och blir mest ännu roligare om man läst böckerna. Jag är inte ens särskilt förtjust i brädspel öht, men det här kan jag knappt bärga mig inför att få spela igen.

Det har nån slags mekanism där man använder brickor för att ge order, som man lägger upp och ned, och sedan avslöjar i konflikter med andra spelare, och olika brickor är då olika bra på olika sätt. Den som kommer upp i flest + vinner den rådande konflikten. Sedan kan man be utomstående om support, backstabba, skaffa fördelar på olika sätt, etc, jag har hört att det liknar Diplomacys regler en hel del, men vet inte om det stämmer, har aldrig spelat Diplomacy.

Men det äger iallafall.

- Ymir, rekommenderar
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tänkte, precis som vår gode Rising, säga att Caylus är nog spelet för dig. Har testat det hel & det är klurigt som f*n.
Sedan så skulle jag nog säga Pentago XL, spelet där man ska få fem i rad. Istället för 2 så är man 4. Åxå inget slumpmoment där inte.. Bra jäkligt mycket mer att hålla reda på när man spelar det vanliga Pentago.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Puerto Rico är ett kul spel med pluttar som inte är på långa vägar lika omständligt som Caylus. Man ska skapa sin egen bananrepublik och få den att blomstra.

Struggle for Rome är också ett småskoj spel (skaparen har även gjort Settlers of Catan och liknar det spelet på några punkter). Man spelar germanska barbarer som plundrar och sedan bosätter sig i sydeuropa. Det är "bara småskoj" då vi upptäckte att endast en person kunde vinna när vi närmade oss slutet. Två av tre spelare kunde inte göra någonting under sina rundor utan var helt låsta. Enligt ägaren var det för att vi två "spelade på ett sätt man inte skulle göra".

Fury of Dracula är ett co-op-spel där fyra (eller två) spelare ska spela mot en spelledare (Dracula!). Spelet verkar gjort för att spelarna oftast ska vinna. Man har visserligen en slumpmekanik där man drar kort när man lootar (vilket man gör varje runda).

/Han borde komma på fler spel
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
För spel utan slump har du ju exempelvis Diplomacy. Du bör vara 7 spelare. Du kan vara färre, men det blir inte lika bra.

Annars så föreslår jag Ricochet robot. Där man vissrrligen slumpmässigt drar en bricka som talar om vilken robot som skall till en viss smålsymbol. Flytta den dit på kortast antal drag. Antal spelare. Hur många som du vill (och som får plats runt bordet)

Sedan 2 varianter på schack och Go..

Abalone - man kan vara 2 eller 3 spelare. Gäller att knuffa ner motståndarens kulor från spelplanen.

Gipf (tror det är namnet på det).

/Ulfgeir
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
kefka said:
Hej, jag skulle vilja ha lite tips pà brädspel utan slumpmoment (eller sà litet som möjligt ialla fall). Spel som Ricochet Robot eller Diplomacy.
Ulfgeir said:
För spel utan slump har du ju exempelvis Diplomacy. Du bör vara 7 spelare. Du kan vara färre, men det blir inte lika bra.

Annars så föreslår jag Ricochet robot.
:gremsuck: :gremtongue:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ett annat tips:

Hittade ett annat slumplöst spel som gjort mig oerhört sugen på den senaste tiden: Imperial.

På ytan så ser det spelet ut som ett light krigsspel i 1900-talets Europa, men det som gör spelet så intressant är att det inte går ut på att styra "sitt" land med framgång och att ta över kontrollen över andra länder, utan man gestaltar i själva verket profithungriga kapitalister vars enda målsättning är att tjäna pengar. Det innebär att man ofta tömmer ett lands statskassa när man är på väg att förlora det bara för att ta kontroll över andra länder när de är på väg att beskattas, m.m.

Det här fascinerar mig väldigt mycket. Dels för att jag tilltalas enormt av det underbart cyniska i att se på krig som ett lukrativt sätt att tjäna pengar, och dels för att kommentarerna på BGG vittnar om hur svårt många spelare verkar ha för att förstå hur de egentligen skall spela det här spelet: Det verkar vara många som helt enkelt inte klarar att psykologiskt ställa om sig till att gå ifrån krigsspelstänket till ett ekonomiskt tänk. Sån't tycker jag är oerhört spännande. (Det jag gillar mest med Magic är förmodligen att jag inte kan spela typiska röda aggrolekar. Jag har helt enkelt inte rätt psykologiska förutsättningar för den sortens tänk.)

---

Jag har inte spelat det, dock, (inte ens läst igenom reglerna) så min förståelse för spelet baserar sig enbart på de recensioner på BGG jag har läst. Men det är ändå ett av de spel som jag är mest sugen på för tillfället.
 
Top