Nekromanti Brädspel

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Jag hittade inget bättre forum än detta så jag drar denna fråga här...

Jag är himla sugen på att skaffa ett nytt brädspel men vet inte vad som spelas och vad som är bra. Det jag är ute efter är ett diplomatiskt spel där spelaren kan påverka sin utgång och gärna med någon form av "handel".
Reglerna ska helst inte vara för avancerade (läs feting manualen) men det får väl gå i värsta fall.
Vi har bl.a spelat settlers (som är skoj, men lite för simplet ibland) och diplomacy som är lite för segt enligt våra mått. Vi vill ha någon blandning kanske? De starka fördelarna med dip är att det inte byger ett dugg på tur och att man vinner garanterat om man är starkare. Nackdelen är att det är lite väl mycket snack och liten verkstad, jag gillar det men inte alla andra. Så jag tänkte försöka hitta ett spel där dessa element finns kvar, men inte är så starka...
nån somvet något?

Om ni har något bra strategispel över krig som regerar så kan ni få tipsa om det också. Vi har testat en del (bl.a roman empire 3 tror jag det hette) men det tog aslång tid och var för komplicerat.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Öh, jag har inte lirat strategiska brädspel på fem år men "Blood Royal" tyckte jag var ganska kul. Det är rätt fokuserat på krig iofs, men det unika med det spelet är att man håller koll på själva kungafamiljen och nuppar fram prinsar och prinsessor som man sedan försöker gifta bort, varpå det skapas en massa intriger, diplomati och utrymme för smarta förhandlingar. Om man själv har en dunderläcker dotter som alla vill gifta sig med, medan alla andra prinsessor i världen är lökiga tårtor, då kan man skaffa sig grymma spelfördelar genom att eftertänksamt gifta bort henne i utbyte mot vad man nu behöver... Handel har en liten men smart del i spelet och det är grymt enkelt att lära sig reglerna.

Öh, fast jag har noll koll så lyssna på vad andra har att säga först....

/Rizzo
"Okej, demon, du gonna die!"
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Om ni har något bra strategispel över krig som regerar så kan ni få tipsa om det också

Ett av de bättre krigsbrädspel jag har prövat på är Axis & Allies. Som namnet redan säger så utspelar de sig under 2:a VK. Beroende på hur många spelare man är (kan vara från 2-5) så har man kontroll över olika antal länder. Finns USA, Ryssland, Storbrittannien, Tyskland och Japan att välja på. Lagom avancerade regler (man kan göra blixtkrig med sina tanks och smyganfalla med sina ubåtar) och det bästa är att både de allierade och axelmakterna har lika stor chans att vinna spelet. Speltiden ligger runt 5-6 timmar...beror dock på lite
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
A & A

"...och det bästa är att både de allierade och axelmakterna har lika stor chans att vinna spelet."

Nu stämmer detta inte helt. För riktigt skickliga A&A spelare så vinner den ena sidan 8 av 10 gånger eller något sådant. Men då menar jag verkligen skickliga spelare. I vår spelgrupp så är det två stycken som kan spela på den nivån men då har vi spelat A&A i 15 år...

Vi har däremot fortfarande skitkul med A&A - det är ett bra spel! Det rekomenderas varmt. Skaffa A&A före du skaffa A&A-Europe eller A&A-Pacific.
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Civilization är ju alltid ett ruskigt roligt spel där tur inte har någon större inverkan. Tex inga tärningar.

Även Junta kan rekommenderas för många kvällar fyllda med skratt. Vem vill inte vara diktator en stund!
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Jag är himla sugen på att skaffa ett nytt brädspel men vet inte vad som spelas och vad som är bra. Det jag är ute efter är ett diplomatiskt spel där spelaren kan påverka sin utgång och gärna med någon form av "handel".

Jag hade ett eget brädspelsprojekt på gång för ett tag sedan som jag hade tänkt skulle innehålla till lika delar diplomati och strategi. Det skulle utspela sig i ett Europa splittrat efter det trettioåriga kriget, och skulle vara en kamp om herravälde både till lands och sjöss (handel möjligt). De möjliga stormakterna man skulle kunna vara var England, Frankrike, Osmanska riket, Spanien och Sverige. På var lands tron sitter en makthungrig galning (spelarna), och dessa slåss om herraväldet i Europa. Tanken var att diplomatireglerna skulle vara mycket öppna och flexibla, och striderna skulle vara enkla och snabbspelade. Men som ni säkert har listat ut så har jag lagt projektet på hyllan, iaf tillfälligt, så det är väl egentligen onödigt att jag kacklar om saken.

Bilden jag bifogar föreställer Europa år 1648 (fan va jobb det var att få till gränsdragningarna). Det kanske är någon som får nytta av den.

Om ni har något bra strategispel över krig som regerar så kan ni få tipsa om det också.

Liksom de övriga så rekommenderar jag Axis & Allies, det är fruktansvärt kul.
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: A & A

Aaaargh....

och Drakborgen istället för rollspel..../images/icons/laugh.gif
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Tillgänglighet

Civ är slutsålt sedan två år tillbaka, och det verkar som om det inte kommer att ges ut på nytt. Gibson Games har iofs en utgåva av det gamla grundspelet, men det blir liksom inte samma sak utan Advanced Civ... Kremlin är ett annat gammalt slutsålt spel (om man inte har tur och hittar ett), och som ger härliga nostalgivibbar för de som kommer ihåg "ondskans imperium". Junta kan fortfarande hittas och rekommenderas till alla som gillar cynisk humor.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
>Jag är himla sugen på att skaffa ett nytt brädspel men vet inte vad som spelas och vad som är bra. Det jag är ute efter är ett diplomatiskt spel....

"Republic of Rome" är j-t bra. Det märks att tillverkarna av "Svea rike" har spelat det både en och två gånger. RoR är dock bättre.

/Anders
 
Top