Nekromanti Brädspel till nystartad spelförening, vad skall jag köpa?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Mitt närområde har startat en ganska inofficiell spelförening (främst konsol-spel, vi har samlat ihop ett gäng PS3:or och lite andra konsoller) och jag har därtil fått en "budget" på 1000 riksdaler att köpa några brädspel för.

Jag skulle vilja köpa tre spel. Jag tänker mig ett enkelt, ett lite mer komplicerat och ett lite maffigare. För det enkla spelet tänker jag mig nog Carcassonne, Pandemic eller Forbidden island. Men de andra, främst det lite maffigare... Jag vill såklart ha något som är kul, men också gärna hyfsat snyggt och med lite högre komplexitet och lite längre speltid men ändå inte 6h/900 kr... Tips?
 

dagbok

Veteran
Joined
25 Jan 2016
Messages
36
Personligen gillar jag Pandemic som det lite enklare och snäppet mer avancerat: Haunted House on the Hill. Jag är inte någon avancerad spelare men vi har haft roligt i båda de spelen. :)
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag hade nog kört på:
?1. Carcassonne (som ett enkelt spel, men där tilläggsmöjligheterna är ganska enorma).
?2. Evolution (ett ganska snabbt spel som går lätt att lära sig, men där svårighetsgraden beror på de man spelar med. Högt omspelningsvärde också, om du frågar mig).
?3. Civilization (som det lite maffigare. Det tar egentligen inte så lång tid att lära sig, men med tanke på att det är rätt mycket som händer samtidigt under hela spelet kan det klassas som ett mer avancerat spel. Och det har inte alls fått den uppmärksamhet det enligt mig borde ha ;) ). Nackdelen är väl iofs att man bara kan spela 4 pers i grundspelet, och +1 spelare med ett tillägg.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ram;n223678 said:
Forbidden island.
Jag tror uppföljaren Forbidden Desert är roligare.

Har du botaniserat här?
https://www.rollspel.nu/threads/647...mmon, othello, go, master mind, cluedo också.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Bra tips alla! Jag passade på och beställa Carcassonne med en expansion och Pandemic nu så jag har jag ungefär 450 pix kvar. Jag skarvar i om det behövs dock men tips i den prisklassen uppskattas och bonus-virtuella-muffins om de är beställbara hos någon handlare. :)

Alla tre av Stone age, Small world och Ghost stories kvalar in. Jag lutar mest åt Small world just nu, men skulle gärna vilja ha ett lite mer komplext strids/resource management-spel.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Du skulle kunna köpa ett par kortspel:

Rackare (brukar kallas svenska Cards Against Humanity)
Love Letter
Hanabi
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Battlestar Galactica är ett grymt spel till det lite maffigare alternativet, grymt underskattat spel.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag lutar lite åt att öppna min plånbok lite och köpa Eclipse. Någon som spelat det? Alternativt Mage knight.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Har inte spelat Eclipse men har intrycket att det är ett spel mindre för de som gillar att spela spel och mer för dem som gillar att plocka med komponenter. Vilket ju gör det till ett dåligt föreningsinköp. Men jag kan ha fel!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Tsuro är ett fantasiskt spel på den enkla sidan.

För något lite komplexare är Dark Moon som en bättre variant av Battlestar Galactica.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Tack för feedback på Eclipse Vimes och alla andra också generellt. Jag tog och slog till på Battlestar Galactica och bestämde mig även för att köpa Twilight Imperium till mig själv så kan jag plocka med mig det om vi vill spela något stort.

Stort tack alla!

Stickfråga: Jag skulle också vilja ha ett maffigare spel med "enkel" komplexitet som jag kan spela med barnen. De gillar Carcasonne och Forbiden island, men de är lite för enkla. Något spel där man har flera intressanta vinstmetoder/strategier att jobba på men som ändå inte är för komplext eller kräver att man talar flytande engelska. Finns det ett sådant spel? Ytterligare en bonusplupp om man faktiskt spelar en gubbe, de gillar att spela en gubbe. :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Ram;n224002 said:
Tack för feedback på Eclipse Vimes och alla andra också generellt. Jag tog och slog till på Battlestar Galactica och bestämde mig även för att köpa Twilight Imperium till mig själv så kan jag plocka med mig det om vi vill spela något stort.

Stort tack alla!

Stickfråga: Jag skulle också vilja ha ett maffigare spel med "enkel" komplexitet som jag kan spela med barnen. De gillar Carcasonne och Forbiden island, men de är lite för enkla. Något spel där man har flera intressanta vinstmetoder/strategier att jobba på men som ändå inte är för komplext eller kräver att man talar flytande engelska. Finns det ett sådant spel? Ytterligare en bonusplupp om man faktiskt spelar en gubbe, de gillar att spela en gubbe. :)
Colt Express och Takenoko är ju kul. Agricola funkar bra om en chillar med text-korten. Av dem är endast Colt Express av "spela gubbe"-varianten och det är grafiskt coolt, 3D-spelplan och faktiskt riktigt kul! ????
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jaha, det sket sig ju... Det fanns ju inget Twilight imperium hos de som jag skulle köpa av. Nu måste jag ju hitta ett nytt maffigt spel till mig själv. Modulär spelplan, krig som ett men inte enda alternativ, ... Vad kan det vara?
 
Top