Brädspel på print on demand, eller Jag testar Game Crafter

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
of1.pngStrax efter nyår fick jag ett teckningsryck och började göra ett brädspel till barnen. Jag fick även tips om Game Crafter (som jag såg diskuterats lite tidigare) och bestämde mig för att testa tjänsten.

Några bilder på resultatet finns här:

https://www.dropbox.com/s/2ir1ii2zuznjvdo/of1.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ieykvg9e576eg1b/of2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/kwetrv6sv5wdc8k/of3.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/e1aasg25pzg68y8/of4.jpg?dl=0

Om vi bortser från råmaterialet som är ett riktigt hopkok där jag hittade på reglerna efter att spelplanen var färdig, lånade, inspirerades och tecknade av andra och till slut fick ihop något som kottarna hemma tyckte var roligt (och förvånansvärt spelbart) är det här mina intryck:

Preparering och beställning

Webbgränssnittet på Game Crafter är styltigt minst sagt. Det 16-sidiga regelhäfte jag gjorde ville de ha i 16 separata png-filer vilka laddades upp var för sig. Det fanns sätt att göra det något mer automatiskt, men inte mer intuitivt. Samma sak med spelkorten.

Brädet och punch out-arket var i gengäld betydligt enklare än vad jag trodde med mallar för diverse program. Själv använde jag huvudsakligen Photoshop och Illustrator.

De har miljarder med komponenter som alla kändes lite för dyra, men det är ändå bra att man kan få hem det i samma låda.

Pris
I beställningen fanns:
1 robust låda med tryckt lock och låda
1 spelplan (vikt 6 gånger)
1 sju spelfigurer och 6 marker på en (underutnyttjad) punch out
36 spelkort
1 T6
1 T4
6 små spelfigurfötter
1 stor spelfigurfot (som gått sönder)
6 svampmolnmarker
2 gem

För detta betalade jag:
$67.80 för spelet
$34 för frakt och lite andra småavgifter hos Game Crafter
217 kr för moms och avgift här i Sverige

Det är ... betydligt mer än vad motsvarande spel hade kostat i handeln, men då är en ansenlig del av det hela diverse logistik och administration. För att göra en prototyp eller, som i mitt fall, ett spel av något för privat bruk, kan man nog inte förvänta sig något billigare utanför EU.

Dock, från beställning 16/1 till leverans 10/3 hann jag nästan glömma bort att jag beställt det. Som en genomsnittlig kickstarter, med andra ord.

Resultat
Överlag är intrycket gediget. Lådan är inplastad och inuti ligger de komponenter jag ville ha. Lådan i sig är enligt önskemål lite struktur i och det går att välja olika finish. Vet inte om limningen är lite slarvig för det ser här och var ut som en tapet ovanpå en lite för dåligt spacklad vägg. Ingen katastrof, men värt att titta närmare på om man tycker sådant är viktigt.

Spelplanen har samma finish som lådan, ihopvikt i sex delar med svart kant och undersida. Jag tycker det är väldigt fascinerande och det av spelet som känns mest som ett riktigt spel. Färgåtergivningen känns nästan bättre än i mina originalbilder, vilket inte är möjligt förstås, men det ger ett piggt intryck.

Spelkorten är nog den del som ligger högst över förväntan. De känns lyxiga. Lite glatta möjligen (om man jämför med typ Magic-kort) men känns mycket bra i handen.

Punch out-arket är lite samma sak som med spelplanen. Tilläggas bör att laserklippningen lämnat lite sotrester på kanterna och eftersom jag har mycket vitt i spelet ger det en del smutsiga märken. Inget som inte går att ta bort, antar jag, men heller inget jag var beredd på. När jag satte dit fötterna på spelpjäserna var det på något ställe ytlagret släppte lite från kartongen. Ingen katastrof det heller, men kräver viss försiktighet.

Slutsats
Jag är väldigt nöjd, trots pris och småskavanker. Det är häftigt att hålla saker man gjort i händerna och de känns som på riktigt. Jag tror inte Game Crafter håller riktigt för distribution av färdiga spel, däremot känns det helt perfekt för att göra prototyper eller hemma-byggen. För er som spelar med miniatyrer skulle det ju gå att göra dungeons på spelplanerna, till exempel.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,902
Location
Nordnordost
Deras grej är väl att bygga prototyper som man kan ha för att sälja in sitt projekt till kickstarters eller förläggare, då låter det ju som kvaliteten är "tillräckligt hög".

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Ja, det låter rimligt, men de har också möjlighet att ha en egen liten butik via dem ... vilket låter dyrt för den som köper. :D
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det var en klart intressant läsning. Skulle du använda dem igen?
Absolut! På något sätt kräver ju kostnaden att det är ett hjärteprojekt, vilket snabbt hoprafsade spel till barnen nog räknas som. :)
 
Top