Nekromanti Brädspel [ot]

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Hejsan!
Jag har en liten fråga som inte passar in någon stans ( kanske för att man inte vill att man skall diskutera detta på denna sida ) men jag skriver in min fråga i vilket fall.

Jag tänkte bara höra ved det finns för bra brädspel där ute...

Jag skulle vilja ha ett bra strategi-spel som är ganska avancerat. Jag har läst lite ASL (advanced squad leader) och tycker att det verkar bra, men det är MYCKET regler...

Vad finns det annars att spela?? Är Axis & Allies (Europe) ett bra spel?? Nån som vet??
Är Civilisation ett bra spel?? Vad finns det annars att välja på??

Tacksam fär svar / Sir Forgal

"War is a matter of vital importance to the state; the province of life or death; the road to survival or ruin.
It is manclatory that it be throughly studied."
-Sun Tzu
 

hubert

Veteran
Joined
1 Aug 2000
Messages
8
Diplomacy...

...är de bästa strategispel som existerar. Inte så avancerade regler men de är ändå bäst.
 

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Re: Diplomacy...

Ok...

Vad är det som är bra??

Finns det nån bra sida på nätet om Diplomacy??

/ Sir Forgal
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Re: Brädspel

Som gammal ASL räv måste jag nog protestera. ASL är inte så svårt - det enklaste sättet att lära sig ASL är att spela det med någon som kan reglerna.
Sen sätter man sig ner o läser reglerna - då är det mycket enklare.
ASL reglerna är enligt mig inte allt för avancerade - det är MÄNGDEN regler som däremot kan verka mycket skrämmande...

Annars finns det en uppsjö strategispel. Nackdelen med spel som Diplomacy är att du lär vara ett par stycken - och att ni inte har bråttom.
Min personliga favorit av Diplomacy spelen är dock Machiavelli - Diplomacy som utspelar sig i ITalien under 1500-talet.
Känns faktiskt roligare än att harva runt med Tyskland, England o.s.v. :)

Milrik av Remos som studsar fram bland hexagonerna.


Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Re: Brädspel

Hejsan!

Jope, precis som jag sa; Det är MYCKET regler.

Är det värt alla regler?? Hur mycket har du spelat spelet??

/ Sir Forgal
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Re: Brädspel

Det är mycket väl värt "mödan". Ett råd är att du försöker få tag i Paratrooper, den modulen förklarar reglerna lite enklare.
Enda nackdelen är att man tvingas ha brädena 1,2,3 och 4. Men iofs är det en bra investering, eftersom de är de mest använda brädena i spelet.

Ja, jag har spelat en hel del. Fast det var ett tag sen sist - tyvärr.
Mitt råd är iaf att du försöker hitta någon som kan lära dig grunderna innan du sätter dig ner o läser reglerna. Då är det lätt att man inte fattar något av vad man läser...

Milrik av Remos som kör iväg i sin Jeep

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Ska vi ta och spela ett parti Dip lite snabbt? [NT

/[color:green]Han</font color=green> som skrattade gott när han hörde det uttrycket
 

Erik_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
61
Location
Partille
Re: Brädspel

I senaste tryckningen av regelboken ingår kapitel K, dvs regelgenomgången i Paratrooper. En annan jobbig faktor med ASL är annars priset, har för mig att Tradition tar 900 för regelboken. Dörutöver måste man ha Beyond Valor eller Paratropper samt de fyra första brädena för att kunna spela.

/Erik som har en del ASL-prylar men som aldrig spelat
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Några tips

Hej.

Här kommer tips på några bräd/krigspel som jag skulle rekomendera.

Empires in Arms
Megastrategi och diplomatispel om napoleonkrigen.
Kräver 7 spelare och sisådär 100timmar eller så men är satan så kul. (Man kan dock relativt lätt skriva upp brädpositionerna om man vill kunna plocka undan spelet mellan speltillfällena.)

Ogre
Ett mycket bra SF-taktiskt spel, ganska abstrakt och med enkla regler. Inte så dyrt heller. Finns även i figurspelsvariant men personligen föredrar jag brädspelet.

Car Wars
Högteknologiska bilar som slåss i futuristisk TV-underhållning. Funkar från 2-"så många man kan knö in runt bordet" antal spelare, spelas klart på en kväll med lite tur... Sen kan man designa bilarna själv vilket är en stor del av tjusningen med spelet.

GDW's First Battle serie
Kan du få tag på dem så är dessa spel en mycket bra introduktion till wargaming IMO.

Advanced Civilisation
Ta din civilistation från stenålder och framåt. Jävligt skoj, man kan spela med allt från 3-8 spelare men det funkar bäst om man är minst 6. Tyvärr tar det rätt lång tid, helt klart ett spel för en heldag.

Brittania
Ett mera lättsamt lite sälskapsspelsliknande spel om olika folkslags krig o dyligt på de brittiska öarna från kristi födelse fram till slaget vid hastings på ett ungefär.


Nåja, det finns MÅNGA bra krigspel att prova.

/Bjorn
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kan även rekommendera Illuminati.

Illuminati är ett läckert spel som handlar om paranoia och konspirationer.. Du spelar som mystisk rörelse (Typ Bermudatriangeln, arabisk lönnmördarsekt) och målet är att infiltrera så mycket som möjligt. Det är snabbt, enkelt, ELAKT och KUL! Och rätt sjukt oxå, som när Pentagon kontrollerar scouterna, eller Kokainsmugglare kontrollerar skolan..



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Re: Brädspel

Japp, priset är en stor avskräckande detalj. Man kan dock göra som vi gjorde. Vi gick ihop ett par stycken och köpte regelboken, Beyond Valor.
Eftersom vi hade SL så slapp vi köpa de brädena...

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Menar du brädspel som i en platta på bordet?

I så fall kan jag rekommendera:
#1. Talisman. Ett fantasy brädspel som liknar ett rollspel ganska mycket.

#2. Risk. Verkar bortglömt bland de förslag jag läst nedan. Ett kul strategispel som går ut på att ta över världen.

#3. Mutant Chronicles. Egentligen värdelöst men just därför är det ganska kul.

#4. Drakriddarna. Ruggigt roligt rollspelsbrädspel (med massor av brädor).

--
Martin Ohlsson
 

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Re: Menar du brädspel som i en platta på bordet?

Hejsan!

Risk är INTE borta!!! Spelade det förra veckan... Hade mycket roligt... =)

Har talisman, men tycker inte att det är så roligt... =(
Vill ha något som är lite mer avancerat... Strategi..

/ Sir Forgal
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Re: Menar du brädspel som i en platta på bordet?

Gamla hederliga Drakborgen från Alga?
Som tom gavs ut av Games Workshop.;)

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Är inte risk tillräckligt med startegi? [nt]

.

--
Martin Ohlsson
 
Top