Nekromanti Boxar och Böcker

Matt Evans

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
89
Läste i ett gammalt nummer av Sinkadus (alla nummer är ju gamla :gremwink: ) där det pratades om varför inte Target Games ger ut sina moduler i bokform istället för boxar.

Då hänvisade man till att spel är något som finns i kartonger och skramlar med tärningar och säljs i leksaksaffärer, medan böcker säljs i bokhandeln. Dessutom så använde Lancelot Games böcker och gick i KK, och vi vill inte göra om samma misstag. Det är något i detta resonemang som inte stämmer tycker jag...

1) De flesta rollspel idag är i bokform
2) De flesta rollspel säljs utan tärningar
3) Target Games gav ut sitt sista Drakar och Demoner (Chronopia) och Kult (2 utgåvan) i bokform

// Matt Evans
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
3) Target Games gav ut sitt sista Drakar och Demoner (Chronopia) och Kult (2 utgåvan) i bokform
Och sedan gick de i konkurs också...

Var det inte så att leksakshandlarna genomskådade det hela (och blev rädda när Allan Rubin började starta Kult-bål) och slutade sälja rollspel. Då kunde man lika gärna ge ut dem som böcker, eftersom det är mer praktiskt.

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Var det inte så att leksakshandlarna genomskådade det hela (och blev rädda när Allan Rubin började starta Kult-bål) och slutade sälja rollspel. Då kunde man lika gärna ge ut dem som böcker, eftersom det är mer praktiskt."

Framförallt är det mycket, mycket billigare. Boxar är snordyra! Så när rollspel försvann från de försäljningsställen som var beroende av boxar, och bara fanns kvar där de sålde lika bra som böcker... varför göra boxar?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tja, ur en konsumentsynpunkt kan man ju trycka ner gigantiska mängder jox i en box, eller dela upp prylen i flera böcker (t ex en spelarbok och en spelledarbok). Gamla TSR var rätt bra på det - i Forgotten Realms-boxen till AD&D v2 så fick man med 2-3 böcker, fyra kartblad (två kartor á 2 blad var, en översiktskarta över större delen av Faerûn och en mer detaljerad karta över Western Heartlands/Cormyr/Dalelands), två OH-plaster med förtryckta hexagoner (för användning på kartorna), samt ett dussin eller så kartongblad med en massa symboler och annat skoj på. Boken till 3e har förvisso mer text än 2e-boxen, men det enda man får med är en karta.
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Är det bara jag som finner en oerhörd tjusning i boxar?
Jag tycker inte ett rollspel känns riktigt om det inte är inpackat i en trasig, sliten, tejpad box. Det liksom bara ska va så.
Sen måste jag tillägga att de föesta rollspel i bokform inte är inbundna vilket innebär problem när man försöker ställa dom i bokhyllan och dom envisas med att vika sig.
 
Top