Nekromanti Box eller bok?

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Ska rollspel förpackas i bok eller box?

Förr var ju alla rollspel tryckta i små häften som låg i boxar. Nu är alla inbundnda böcker...
Neogames och Rävspel har ju återutgivit sina spel i lådor på senare tid (Eon o Western)... Är det bara av nostalgiska, eller måhända av praktiska, skäl?

Jag kan inte minnas att jag har sett den här frågan vara uppe på något forum... Visst är den intressant...? Sedan kanb man ju fråga sig vad som blir nästa "rollspelsstandardutförande"... Cd-rom-skiva måhända..?

mvh
/Daniel
"Gillar lådor...De är ju sååå snygga!"
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Jag föredrar box. Formatet på böckerna skulle jag föredra om det var storlek alá Western (båda versionerna är bra vill säga, kombinationen är bäst - khelataar t ex). Det bra med boxar är att man akn förvara penna papper suddi rollformulär papper etc etc i dom och ha allt till ett spel samlat. Den fördelen förlorar man ju med endast böcker. Dessutom så är boxar snygga och håller böckerna i bättre skick.

Nackdelen är ju att det eventuella priset höjs.

mvh
/joakim kalcidis
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Bok

Jag tycker nog att en inbunden bok är välldigt snygg ! Men sen så är ju böcker i en box alltid en klassiker.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Nackdelen är ju att det eventuella priset höjs.

Och möjligtvis att det sparas krut på att göra snygga böcker då de står i en box i butik.

Håller för övrigt med dig på så gott som samtliga punkter, boxar är inte bara trevliga, de är ju så praktiska också.

/Azagthoth
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Box Box box box box box..

av dessa orsaker föredrar jag John "Hatten" Carlsson en box..
1 Den är klassiskt och jag får en nostalgi tripp...
2 Man kan förvara diverse utrustning som penna, sud, tärningar, och RPG formulär.
3 Boxen skyddar böckerna från slitage när de förvaras i skåp.
4 Boxen är lätt att frakta i väska..
5 Boxen ger en tjockare "Mer för pengarna" känsla.. (Den här sista orsaken kan ställa till problem )

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Box = julafton

Jag föredrar boxformat. Det ger en härlig julaftonstämning att se vad för skojigheter som finns i boxen i form av tärningar, introduktionsäventyr, listor på andra produkter och givetvis vilka olika böcker som finns. En bok ger inte samma flexibilitet. Att allt måste tryckas in mellan samma pärmar blir lätt störande i längden. T.ex. vill man inte gärna behöva dras med ett ruttet introduktionsäventyr, typ Spindelkonungens pyramid, tio år framöver.

En fördel finns dock med bok, nämligen de tjocka pärmarna.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Svår fråga det där. Bok är bättre; slarvar inte bort saker o ting, plus att boxar har en benägenhet att gå sönder... men å andra sidan så är ju boxar roligare, mycket godis såsom ett par böcker, kanske någon karta (som spelare dock ofta inte får titta på, hmpf) så det är väl egentligen upp till produkten, vad det är o hur stort det är...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Box Box box box box box..

4 Boxen är lätt att frakta i väska..

och en hårdinbunden bok är det inte?
mina gamla drakar och demoner boxar gick sönder när jag hade dem i väskan på mellanstadiet.. de trycktes ihop om man inte packade dem absolut fulla..
Mutant Chronicles blev inte skadad.. och den är tom softback..


Nu har man ju tyvärr D&D som ska fraktas som är både boxar och böcker... dessutom behöver man en 40-liters väska för att få plats med allt..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Boxar är faktiskt trevliga, men är väl av mer estetisk betydelse för att se snyggt ut i bokhyllan.

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Jag föredrar böcker framför boxar. De är billigare, passar bättre i bokhyllan och går inte sönder lika lätt om man råkar trampa på dom.

Ridijeck
som har en ovana att trampa på allt han äger
 

Krille Holm

Veteran
Joined
4 Mar 2001
Messages
33
Location
Norrköping
Det beror på det bästa vore om man släppte i box.
Men då skulle man släppa många öcker i en box..

t.ex en för yrken en med regler o.s.v

Japanskt ordspråk:
"OM du har ett paraply i röven fäll inte upp det"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Helt rätt!

Instämmer på allt.
Dessutom kan man göra en SL-skärm av boxen..

Ritning:
__
|1|
|. |
|_|____
|_|___2|


1: Locket
2: Botten



-Hälsningar Händige Arvidos
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Föredrar nog billiga boxar. D.v.s. då böckrna säljs i box och det blirbilligare än att köpa dem separat. Däremot vill jag kunna ha frihet att välja mellan antingen just en billigarebas box, där allt grundläggande och en del godis finns eller att bara köpa böcker separat. Tillägg tycker jag däremot skall komma endast i bokformat.

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
212
Oboy oboy....

Tänkte bara säga att den där ritningen av den första Sl-skärmen gav mig en så fet nostalgitripp att jag nästan ramlade av stolen... Mellanstadiet, nyköpt DoD-91, wow...

Frippe

*** Steampunk rockar fett! ***
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
fyllda boxar...

Jösses... Den här diskutionen för tankarna till min första DoD-box. Mycket fick den utstå... Den fylldes till bredden av hemmagjorda kartor, påhittade regler och äventyr i skrivhäften och rollformulär med typ sju tilläggsblad vardera.
Det värsta är att jag fruktar att mycket av dessa "gamla synder" ligger kvar än i dessa dagar...

Nä. Lådorna var bättre på det sättet. När dom regerade slapp man kånka med sig massa lösa papper, och glömma hälften, som alltid inträffar idag...= )

Kom ihåg det nästa gång den jätteviktiga lappen ligger kvar hemma på skrivbordent när den behövs! Det är det inbundna bokväldets fel!!! = )

/Daniel
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Box. Kanske för att jag är nostalgisk, men man vill ju samla alla sina anteckningar nånstans.
Använt kartongen till SLskärm har man också gjort. Nåt spelföretag borde ta vara på det och trycka nyttotabeller på insidan utav locket.

Den stora nackdelen med boxar (som redan sagt) är att de alltid går sönder.. Förr el. senare.

/[color:green]Han</font color=green> som numera använder surrugatet plastkasse till att hålla reda på anteckningar
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: fyllda boxar...

"Kom ihåg det nästa gång den jätteviktiga lappen ligger kvar hemma på skrivbordent när den behövs! Det är det inbundna bokväldets fel!!! = )"

Det är därför pärmen och hålslageren finns, eller plast fickor till pärmen för blad man inte vill slå hål på.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Själv föredrar jag bok trots att jag är uppväxt med box. Varför bok? det är boken som är det viktiga det är i den reglerna står och jag ser hellre att krutet läggs på att göra en snygg och hållbar bok än att få en box och regelböcker i hyfsad kvalité. Vad gäller övriga saker som kom med i boxen finns det egentligen inget hinder för sånt med böcker, man skulle i kassan då man köper boken kunna få en uppsättning tärningar och ett introduktionsäventyr. Fördelen med detta är att man då slipper betala för boxen.

Vad gäller alla lösblad så säger jag bara två ord, använd pärm. funkar alldeles utmärkt för mig.

Vad gäller diskussionen om vad man har fyllt sina boxar med kan jag säga att jag fyllde mina med tennfigurer förutom alla papper, böcker, tärningar, pennor och sudd, gissa om de höll för det. Har numera ett par mycket massakrerade svarta boxar.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-06-05 00:59.</EM></FONT></P>
 
Top