Nekromanti Borttoning

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Några tankar om borttoning och huruvida det skall kunna gå att bli av med, mer än över tid.

Det känns för mig som något som borde vara möjligt men absolut inte speciellt lättvindigt.
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
En gång i tiden var jag rätt taggad på att Sung-munkar skulle ha speciella tekniker grundade på psykotropisk magi som lät dem hela den skada på deras själ som negativ qadosh eller borttoning innebär. Det skulle så klart vara en hemlighet som hade bevarats oerhört väl, så att inte vilken magiker som helst lättvindigt skulle försöka sig på för svåra magier utan att behöva lida av följderna. Efter det tyckte jag att en riktigt elak psykotropisk teknik där en eller flera psykotropiska varelser slukar eller insuper en annan persons själ för att förlänga sin levnad elller höja sin qadosh hade varit coolt (se Doctor Sleep av Stephen King).

Annars är det väl typ gudar eller andra mäktiga väsen man får be om hjälp med att förlora sin borttoning, men frågan är ju vad de vill ha i utbyte.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Allvetandets brödraskap antar att borttoningen förankras i den psykotropiska komponenten hos individen vilket förklarar varför den är så svår att läka. Den enda kända (men obekräftade) metoden för att omdana sitt psykotropiska väsen är genom apoteos eller apodaimos, alltså att på något sätt närma sig det gudomliga eller demoniska. Det som kvarstår är att göra ett kvantifierbart experiment på detta för att bevisa hypotesen, exakt hur har man ännu inte kommit fram till...
 

Zeka

Veteran
Joined
15 Apr 2015
Messages
5
Spontant tänker jag att man skulle kunna bli av med en liten andel borttoning genom att uppnå nivåer på sina karaktärsdrag. Exempel:
  • Nivå : N/A
    [*]Nivå [II]: 1 borttoning
    [*]Nivå [III]: 3 borttoning
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Möjligen en idé att arbeta vidare på men inte lika lättvindigt och generöst. Det skall vara svårt. Väldigt svårt.

1/år är ju standarden att utgå ifrån.
 
Top