Nekromanti Bortglömda monster

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Det finns massor av underhållande monster i litteratur och film som inte använts i rollspel än. Några av mina favoriter:

Morran (mumintrollen) - Precis lagom mörkt och hotfullt och samtidigt diffust för att vara otäckt.
Isz (The Maxx) - Man kan inte låta bli att älska de menlösa krittren.
Den svarta oljan (X-files) - En modern variant av besatthet.
Slemmiga saker med ben (Rhyme of the Ancient Mariner) - Hur mycket mer träffande kan en beskrivning bli?
Godtyckligt under-sängen-monster/garderobs-monster - En klassiker.
Lyekka (Lexx) - Charmig och hungrig. Det är få problem som hon inte kan svälja.

Vilka är era favoriter?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Monster Under Sängen finns (givetvis) med Changeling: the dreaming :gremsmile: Det bästa sättet att undvika dom är att inte nudda marken när man går till sängen, då kan de inte ta en. Egentligen finns det massa monster undet sängen i C:td, fast dom beskriver bara två olika. De flesta verkar kunna mutas med ett glas mjölk och kakor dock :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Monster Under Sängen finns (givetvis) med Changeling: the dreaming Det bästa sättet att undvika dom är att inte nudda marken när man går till sängen, då kan de inte ta en. Egentligen finns det massa monster undet sängen i C:td, fast dom beskriver bara två olika. De flesta verkar kunna mutas med ett glas mjölk och kakor dock
Nej, ett riktigt under-sängen-monster äter upp alla bitar av personen som sticker utanför täcket.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Jag har använt Den svarta oljan som monster (i Kult=).
Den är en klar favorit.

Annars gillar jag monster under sängar och i garderober.
Morran är också skön.

Lyekka gillar jag inte. Vet inte riktigt varför, men hon kändes som ett tråkigt monster.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Favorit i repris

Gamla hederliga DoDs "Jätte blodigel" är en klassiker. Man är ute och vandrar i skogen och helt plötsligt så börjar det ramla ned 1 kilos iglar på en knapp fot. Då blir det till att lägga sin obligastoriska "Lilla trärundsköld med metallbeslag" över huvudet och springa :gremwink:


/Naug
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Tyskalärare!

Annars är väl mattanterna och idrottslärarna de typiska skolantagonisterna.


/Jonas, läste inte tyska
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Tyskalärare!

De är monster!!!
Nejdå, de är bara lite underliga.

Gymnastiklärare däremot, de härstammar allihop i rakt nedstigande led från SS's träningsläger. Jag har till och med haft en gymnastiklärare med initialerna SS, det säger väl allt! Nåja, jag ger igen, varje gång jag kör förbi honom i min stora sportbil och han har en lite löjlig cykel så vinkar jag demonstrativt.

Biologilärare är också ett underligt släkte. Vadan denna morbida fascination för parasitsjukdomar, svampar och mögel?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Favorit i repris

Gamla hederliga DoDs "Jätte blodigel" är en klassiker. Man är ute och vandrar i skogen och helt plötsligt så börjar det ramla ned 1 kilos iglar på en knapp fot.
Nja, nå föredrar jag mina egenhändigt påhittade (iofs fick jag hjälp av en person till, men han finns inte här så jag snyter hela äran) bungee-larver. Jag fick iden när jag stod under en björk ock plötsligt såg att det hängde flera larver i sådana därna insektstrådar som de spann. Då kom jag på ett djungelodjur som gömmer sig högt upp i bladverket och tålmodigt väntar på förbipasserande. När någon går förbi så släpper de taget, faller ner med en silkestråd fäst i trädet efter sig, gapar stort, slukar offret helt och studsar tillbaka upp i säkerhet i trädet. De är smarta nog att ta sista personen i gruppen och attacken går så fort och tyst att det är mycket möjligt att de andra inte märker något.

Så nästa gång ni går i djungeln och någon vrålar "BUNGEE!!!" så kasta er platt ner på marken!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Ett monster som fanns på omslaget till en tjeckisk (tror jag) skiva med munksång en vän till mig äger. En ungefärlig bild av hur det såg ut bifogas här (saken ovanpå örnhuvudet är en människa). Vi vet inte vad det heter, så vi tog några slumpmässiga tjeckiska ord på omslaget. Vi skrev faktiskt stats till D&D för det...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Attans, du tog mitt monster...

Morran (mumintrollen) - Precis lagom mörkt och hotfullt och samtidigt diffust för att vara otäckt.
Det är nog ett av de mosnter som jag mest kommer ihåg från jag var liten & såg mumintrollen. En klar favvo från min sida !
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Jag vet en!

<-- Jag har hört att han där till vänster skall vara riktigt jävla otäck.

Och om man måste välja någon annan så röstar jag på Pennywise i Det. Huh så otäck! Han blir lite mer standardmonstrig på slutet och då är han inte alls lika läskig. Men i clownform är han ruskig.





Han alltså.

Huh!

/Vulf - rädd för clowner
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Re: Attans, du tog mitt monster...

"Morran (mumintrollen) - Precis lagom mörkt och hotfullt och samtidigt diffust för att vara otäckt."

Kan någon bifoga en bild? minns den faktiskt inte...
 

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Högerspöket!
Nånting man blev skrämd med på dagis om man gick där på 70:talet.
Blir fortfarnade rädd när jag hör det. Vet inte riktigt vad det är, men det kan vara George Bush, men han är ju inte död..........än.........
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Lärares initialer

"Gymnastiklärare däremot, de härstammar allihop i rakt nedstigande led från SS's träningsläger. Jag har till och med haft en gymnastiklärare med initialerna SS, det säger väl allt!"


Inte för att det här är IRL men i min Neotechkampanj hade RPna när de var 15 år gamla en samhällskunskaps lärare vid namn Thomas Bartholomew Calahan. Kolla hans initialer så kan ni tänka er hur vilken typ av lärare han var :gremwink:


/Naug, tar till rollspelen när riktiga livet inte är intressant nog
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Internet - Stjäl ens tid något så enormt, man sätter sig ner och ska kolla sina mail och sjutton timmar senare så går man och äter frukost!

Eller CSN - Som sockerleende och vänligt berättar att man hade 1 månad på sig att säga till att man kryssat i fel ruta, så nu får man inga pengar förrän 1½terminskurserna är avslutade!
 
Top