Nekromanti Bortglömd teknologi

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Jag håller på och skriver på Världens höst igen, ett rollspel som ska utspela sig i en oändligt avlägsen framtid där Jorden har blommat över och går mot sitt slut. En viktig del av Världens höst är känslan av uråldrig närvaro och mystik, och en viktig del av denna känsla är alla de gamla artefakter från mer högstående kulturer som har bebott världen som ligger och skräpar. Jag har hittat på ett antal sådana föremål, men behöver hjälp med att utöka ”fyndtabellen” med mer vansinnig, skrämmande, gåtfull eller vacker teknologi. Teknologin i fråga får gärna ha en ”främmande” eller ”magisk” känsla.
Det här har jag skrivit ihop än så länge, fler idéer samt kritik och förbättringar är alltså mycket välkomna:


Bortglömd eller speciell teknologi

Världens höst är en plats som vibrerar av förfluten tid. På vissa ställen tycks själva luften vara tjock av minnen och glömska, på andra ställen kan den som gräver djupt finna verktyg och leksaker som tillverkats av civilisationer så högtstående och främmande att de förefaller ha gudomligt eller magiskt ursprung.
Nedan presenteras ett litet urval av ting som den nyfikne och framgångsrike arkeologen eller äventyraren kan snubbla över i de gamla ruinstäderna som fortfarande ruvar på många mörka hemligheter där de breder ut sig under sanden eller växtligheten i vildmarken, eller på havets botten.



Älvating


Hon tog fram den lilla älvastenen ur den sammetsklädda asken. Vindsrummet i den stora herrgården badade i grått eftermiddagssolsken som fick gardinernas vita spetsar att se spöklika ut, som spindelnät. Den stora fåtöljen hon satte sig i påminde på något sätt om en stor, sammetsklädd spindel.
Henne mormor hade berättat att hennes mormorsmormorsmor hade fått älvastenen av en förälskad älvaprins och att den hade gått i arm från dotter till dotter ända sedan dess. Hon höll upp den mot ljuset och tittade på den. Den var mjölkvit och slät och infattad i en slät brosch av hård, svart sten.
Hon lade ner den på bordet och klappade högt med händerna en gång, så som hennes mormor hade lärt henne att man skulle göra för att väcka älvorna. Vackra former av färgat ljus vecklades ut och tändes i tomma luften över bordet och när hon rörde vid dem förändrades de och bytte färg.
Hon satt så länge, och lekte med den fantastiska leksaken.


Många av historiens högkulturer har uppfunnit det som trollkarlarna kallar för hand-öga-ljus-mekanik, en maskin som projicerar en bild eller ett stycke information framför användarens blick och som ibland också kan känna av användarens handrörelser i luften och därmed låta denne manipulera den presenterade informationen. Vissa kulturer har helt genomsyrats av detta sätt att presentera information på och hand-öga-ljus-mekaniker finns på allt från vapen och fordon till enkla hushållsmaskiner. Ofta aktiveras en hand-öga-ljus-mekanik genom att man för handen över den eller snuddar vid den, varför också sentida användare som inte vet vad de har att göra med kan råka aktivera den.
Eftersom hand-öga.ljus-mekaniken ligger bortom allt det världens höst kan uppbåda ens bland sina främsta trollkarlar ser man på ting som är försedda med sådana som älvating, verktyg förbundna med älvornas folk, som ju är hallucinationernas mästare.


Levande maskiner

Några av de civilisationer som spirade under världens vår använde sig av levande maskiner av olika slag.
Levande maskiner har använts i alla branscher och för alla sorters uppgifter: det finns levande maskiner som är vapen och transportmedel och det finns levande maskiner som lyser och levande maskiner som spelar upp eller spelar in ljud.
Levande maskiner varierar i hur levande eller ”organiska” de ger intryck av att vara: vissa kulturer använde sig av levande maskiner som såg ut som marmor eller gummi och vars biologiska komponenter var ytterst väl maskerade medan andra använde levande maskiner som verkligen såg ut som levande insekter eller maskiner av leder och senor och muskler.

De mekaniska trädgårdarna


Yin-Ylan klev upp på den jättelika grodan som stod tjudrad vid hennes hydda. Hon spände fast sig vid sadeln och grodan satte iväg med höga, smidiga språng längs odlingarna som bredde ut sig under den blå, molfria sommarhimlen.
Här och var stod ett blommande vapenträd i överflödig, vit skrud, men de flesta växterna hade redan blommat över och på blommornas platser växte nu små, gröna frukter.
Yin-Ylan stannade vid ett stort träd vars grenar dignade under tunga, ljusgröna frukter stora som vattenmeloner. Hon klev av grodan, tog fram sin långa, smäckra trädgårdskniv och skar loss en frukt. Klöv det mjuka skalet och tittade på grodden som låg inbäddad i det trådiga, vita fruktköttet. Geväret var inte klart än, och det hade hon inte heller väntat sig. Pipan var ännu mjuk och hoprullad som en fjärilssnabel – i själva verket skulle den hårdna först efter några veckor i solljus. Yin-Ylan, trädgårdsmästare av svarta stövlar, log. Det skulle bli fina gevär i år. Fina gevär. Hon hoppade upp på grodan och försvann över en hög häck.



En undergrupp eller avart till de levande maskinerna utgör föremål som stammar från det som kallas för de mekaniska trädgårdarna.
Åtminstone en av de civilisationer som använt sig av levande maskiner har använt sig av en typ av maskiner som producerats i form av frukter eller blommor på stora produktions- eller moderväxter. Moderväxterna har i vissa fall förökat sig som vanliga blommor och överlevt de kulturer som frambragt dem. De mekaniska trädgårdarna är stora odlingsanläggningar i söder där man förädlar förvildade former av sådan levande teknologi och exporterar den till rika köpare, företrädesvis till kyrkan och till en del trollkarlar och legosoldater.


Kristallsnigel

Kristallsnigeln är en levande kristallstruktur som någon forntida, avancerad högkulturer använde som teleapisk inspelningsmaskin. En kristallsnigel kan spela in, spara och åter spela upp ett tusental timmar av upplevelser, minnen och drömmar.
Kristallsnigeln ser ut som ett armslångt snigelliknande djur som består helt och hållet av vagt genomskinliga, fina kristaller eller facetter. Den rör sig med ungefär samma glidande rörelse som en blodigel och den utsöndrar ett regnbågsskimrande slem från kroppen. Om man tar på den med handen känns den ungefär som grovt sandpapper.
Om man placerar kristallsnigeln mot naken hud projicerar den via nervbanorna en hand-öga-ljus-mekanik rätt in i hjärnans syncentrum, så att man framför sig ser olika menyer och ikoner med vilkas hjälp man kan spela upp olika tidigare inspelade minnen och även spela in nya.
Teknologin bakom kristallsniglarna tillhör en långt mer avancerad kultur än någon som finns vid världens höst och inte ens trollkarlarna förstår sig på dem. Personer som äger kristallsniglar och har lärt sig använda dem blir ofta handelsresanden som åker runt i världen och säljer och köper minnen och drömmar, något som passar bra ihop med föreställningen om just hand-öga-ljus-mekanikens samhörighet med älvornas rike av ljus och drömmar.



Skuggdräkt

Skuggdräkter användes av elitförband och lönnmördare i mer civiliserade tider. En skuggdräkt är sydd i ett intelligent material som skiftar form och struktur så att det bäraren smälter in i omgivningen som en kameleont.
En skuggdräkt kan se ut nästan hur som helst: den kan vara en mantel eller en kroppsstrumpa eller bara en del av ett forna komplett set, t.ex. en jacka eller en huva. Skuggdräktens funktioner styrs vanligen via en dosa som sitter på jackärmen eller på något spänne.


Spindelmina

Spindelminan var ett av de ohyggliga vapen som utvecklades och användes i krigen mellan änglarna och sommarens gudar. En spindelmina består av monofilamenttrådar – trådar som bara är en eller ett par molekyler tjocka och som därför är osynliga och ytterst skarpa. Monofilamenttrådarna ligger hoprullade i en äggformad kapsel under mycket hårt tryck och de skjuts ut då någon utlöser minan genom att t.ex. trampa på den.
Beroende på hur vårdslöst en spindelmina har förvarats och hanterats är molofilamenttrådarna i den olika stryktåliga och kraftfulla: en spindelmina som har förvarats torrt och säkert kan strimla en pansarvagn till tärningar, medan en spindelmina som har legat i blöt i tusentals år bara resulterar i några osynliga pisksnärtar över den klumiges smalben och lår.
Vissa spindelminor använder sig av en form av monofilamenttrådar som hårdnar till en mycket stryktålig form av glas via en kemisk reaktion med luften. Sådana minor står kvar långt efter att de utlösts, som dödliga blommor av rakbladsvassa trådar, förnimbara bara som något som glittrar i ögonvrån när solen faller från ett visst håll.

Trollsnok

En trollsnok ser ut som en mask försedd med en eller flera långa snablar. En trollsnok förstärker en människas luktsinne till en hund eller vargs nivå. Trollsnokar har troligen använts av någon forntida kulturs jägare eller kockar. Vissa trollsnokar är kombinerade med ett visir som låter bäraren se värmestrålning.
En trollsnok kräver viss träning för kunna användas på ett meningsfullt sätt.


Svävande öga

Nästan alla kulturer i mänsklighetens långa historia har använt sig av nyhetsrapportering i en eller annan form och det svävande ögat är ett verktyg som har använts i det syftet av en relativt högt utvecklad kulturs journalister eller barder.
Ett svävande öga består av dels av själva ögat och dels av någon typ av kontrollenhet. Ögat är en kamera som på det eller andra sättet flyger fram med lämplig hastighet och höjd över marken. Ögat kan se ut på nästan vilket sätt som helst: som ett litet prisma, som ett klot eller rör av mörk plast eller som något helt annat.
Ögat sänder information till kontrollenheten. Kontrollenheten ser ibland ut som en liten, kvadratisk låda, ibland som en handske och ibland som en hjälm eller ett öronsmycke. Kontrollenheten har alltid en hand-öga-ljus-mekanik som projicerar det som ögat ser framför användaren och med vilkens hjälp man också styr ögat.
Vissa ögon kan filma värmestrålning eller ultraviolett ljus och sådana ögon kan se igenom väggar och uppfatta spöken och vålnader genom att notera förändringar av lufttemperaturen.


Nattmantel


Fedaydin stannade till och lyssnade. Vakterna kom närmare, och de kom från båda ändarna av korridoren. Han tvekade tillräckligt länge för att två vakter skulle se hur han rörde vid bältesspännet, svepte in sig i nattmanteln och var borta, försvunnen i tomma luften så hastigt att manteln sjönk till marken som en tom säck.
Fedaydin andades, stampade lite med fötterna och satte sig ner. Fullständigt mörker omgav honom. Nattmanteln skrämde honom en aning… dess värld av mörker, den skrämde honom. En gång hade han tänt elddonet då han varit inuti nattmanteln och han hade sett en ändlös yta av ett slätt, grått material breda ut sig i alla riktningar. Sedan dess lät han bli att tända elddonet.
Medan han funderade på detta, och på vad vakterna kunde tänkas göra med manteln, hans enda port ut i verkligheten, ställde han sig upp och började gå fram och tillbaka. Han hörde sina fotsteg och sitt hjärta; inget mer.


Nattmanteln är en reva i rumtidsväven som på något sätt projiceras inuti en stor mantels ytterfåll, så att portalen så att säga öppnas inuti manteln. Revan stängs öppnas och stängs då bäraren rör vid en brosch som vanligen sitter i bältet. Den exakta mekaniken bakom en skuggmantel ligger långt bortom trollkarlarnas förstånd.
När en person använder en nattmantel sveper han bara in sig i manteln och aktiverar rumtidsrevan, varpå han är försvunnen i tomma luften.
Den som använder en nattmantel kliver in i en skuggdimension som oftast bara består av en plan yta eller en enklare geometrisk form, t.ex. ett klotformat eller kubiskt rum. Han öppnar portalen i manteln med hjälp av spännet på bältet eller med ett kommandoord.


okej, det var allt, så länge. jag kanske postar upp lite regler och världsinformation senare,

love is love

sinisa
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Först och främst måste jag säga: välkommen tillbaka! "Världens höst" är nog min egen absoluta favorit bland alla de idéer och koncept som florerat här på forumet under åren, så jag gläder mig åt att du har återupptagit projektet.

Konkreta idéer har jag nog inte så många för ögonblicket, men jag ska tänka på saken och se vad jag kan komma på. Förhoppningsvis lägger jag upp något lite senare.


/Dimfrost
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Hej Sinisa!

Bra idéer som vanligt. Här kommer lite funderingar.
<HR>behöver hjälp med att utöka fyndtabellen

Ska du verkligen ha en "fyndtabell"? Det andas lite väl mycket Mutant. Dessutom blir det lätt statistiskt, liksom "Åh, en 'levande maskin', det varlänge sedan sist". Men du kanske bara använde begreppet fyndtabell som en allegori.
<HR>Jag har inget att säga om föremålen som sådana, men det känns som att vissa av dem kan komma att få en prägel av "magiska föremål", det vill säga coola grejer som en rollperson har för att underlätta sitt äventyrande. Det kanske är din avsikt, men personligen hoppas jag att du ser till att din spelvärlds innevånares relation till sina mer magiska ägodelar alltid är präglade av respekt och mystik.
<HR>Just nu har jag inga egna förslag, men kommer jag på något ska jag posta det.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
"Världens höst" är nog min egen absoluta favorit bland alla de idéer och koncept som florerat här på forumet under åren, så jag gläder mig åt att du har återupptagit projektet
Som lite nyare forummedlem, som inte har varit med så länge, så är "Världens Höst" nytt för mig. Jag kan dock hålla med föregående skrivare att det är ett väldigt intressant koncept.

Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna bidra, men du har åtminstonde satt igång hjärnkontoret på mig, så om jag kommer på något så återkommer jag.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
*Börjar idéspruta*

Kamelontmonster

Kamelontmonstret är en illvillig uppfinning som använts av lönnmördare i en avlägsen kultur. Till det yttre är kamelontmonstret ett litet, attraktivt föremål, t ex ett smycke. Det kan ges som gåva eller lämnas för att bli upphittat. Väl omhändertaget och undanlagt fäller monstret ut sina smala, spindelliknande ben och letar rätt på sitt offer. Därefter tar det livet av honom eller henne med en eller annan metod, t ex giftinjektion eller explosion.


Sinnesbytare

Sinnesbytaren var från början en första-hjälpen-apparat. Den består av två stycken släta "kronor" av vit metall. Den ena är en sändare, medan den andra är en mottagare. Flera sändare kan vara kopplade till samma mottagare, och vice versa. När någon sätter på sig en mottagare eller sändare börjar alla sinnesbytare som är kopplade till den lysa med ett svagt skimmer. Om någon då tar på sig den andra kronan så upprättas en sinneskontakt mellan de två. Personen med sändaren kan då uppfatta allt som personen med mottagaren kan, och styra dennes handlingar. Från början var detta som sagt en första-hjälpen-apparat: ett par mottagare var utplacerade lite överallt, och om en olycka inträffade kunde någon ta på sig mottagaren, så fanns alltid en läkare vid andra änden som kunde göra vad som behövdes. Sinnesbytaren fick sedan andra användningsområden, t ex kunde nu generaler uppfatta striden från frontlinjen utan att behöva utsätta sig själva för fara. Skulle en trollkarl nuförtiden finna en mottagare skulle han vara mycket försiktig. Man vet aldrig vem som finns i andra änden. Ibland kan det vara svårt att avgöra om kronan man har är en sändare eller mottagare, eftersom de ser likadana ut, endast märkta med tecken på et ofta utdött språk.


Hmm, gillade inte namnen riktigt. Nåja, utnyttja om du vill. Rollspelet låter mycket intressant, keep it up! Och lägg ut det gratis på nätet när du är klar :gremsmile:
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Kan bara säga att din idé helt klart låter störtskön! :gremlaugh:
Detta låter helt klart som ett spel jag gärna skulle spela själv.

Önskar jag kunde komma på något värdefullt att tillägg till din lista och får lova att göra det om jag kommer på något.

DragonLord - *tar på sig tänkarmössan*
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Fråga:

Har du en bakgrund som förklarar hur folk lyckats glömma bort vad det är för saker som finns runt dem? Jag kan mycket väl tänka mig att folk glömt bort hur sakerna fungerar (när man väl har perfekta maskiner som aldrig går sönder finns det ju ingen anledning att hålla reda på hur de fungerar...) men varför skulle de inte veta vad det är?

Framförallt om det finns föremål som bevarar minnen, då kommer ju väldigt lite kunskap att försvinna!

/Henrik
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Re: Fråga:

Det är väl mest att tänka som folket som gjorde Fallout?
Lite katastrofer (både naturliga och "man made") här, lite krig där, lite allmän stagnation och civilisationers uppgång och fall.
Sedan har du en sabla soppa med underligheter att reda ut innan samhället kan fungerar igen! :gremgrin:

DragonLord - hösten kan vara rörig nog som det är, och nu snackas det om Världens Höst... :gremsmile:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Re: Fråga:

Tid är allt som behövs.
SPECIELLT om man har apparater som kan fungera som minne.
Potentiella faktorer:

1.Lager på lager av pedagogiska lögner, som definitivt kommer att behövas i ett avancerat samhälle där till och med hur vardags teknik fungerar är bortom gemene mans fattningsförmåga. Det funkar helt enkelt.

2.Språkförändring. Något som igentligen är ett videospel ser ut som en groda, det börjar kallas för groda. Och till sists så är det en groda och dess ursprungliga mening faller ur bruk.

3.Tillfälligt ur bruk. Tänk att det för en period är omodernt/onödigt/svårt att använda grodor. De kanske är gömda, specialiserade, fåtaliga, eller helt enkelt olagliga?
Kanske drivmedlet är ransonerat och grodor används då inte av den anledningen. Bränsle är prioriterat till andra grejer.
Ett par sekel senare hittar någon en groda. Vem fan vet vad den grodan gjorde.

4. Tillverkad någonstans av en utdöd kultur, återfunnen av en annan. Arkeologi helt enkelt.

5. Ha, om jag behöver använda/veta vad det här är så behöver jag ju bara använda mitt virtuella minne!
400 år senare i teknologisk atropofiering så har majoriteten av dessa virituella minnen försvunnit och folket som nu inte vet ett skit om teknologi börjar få fete problem då teknologin börjar paja och minnena som skulle berätta hur det här behöver fixas eller hur man kan få kunskapen om hur det här behöver fixas är försvunna. De minnen som finns kvar är partiella, triviala eller över deras fattningsförmåga.

Fallout, Terry Brooks Shannara universum, Warhammer 40k är alla bra exempel på universum som lider av teknologisk tillbakagång där grunkor har blivit till artifakter. I Warhammer 40k är det just på grund av deras "minnen"(STC teknologi) som de har förlorat sin kunskap.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Fråga:

Du missade min poäng: Folk kanske glömmer bort hur saker fungerar, man knappast hur man använder dem.

1.Lager på lager av pedagogiska lögner, som definitivt kommer att behövas i ett avancerat samhälle där till och med hur vardags teknik fungerar är bortom gemene mans fattningsförmåga. Det funkar helt enkelt.
Precis vad jag sa.

2.Språkförändring. Något som igentligen är ett videospel ser ut som en groda, det börjar kallas för groda. Och till sists så är det en groda och dess ursprungliga mening faller ur bruk.
Ointressant. Även om det blir så, så kommer "groda" betyda "videospel".

3.Tillfälligt ur bruk. Tänk att det för en period är omodernt/onödigt/svårt att använda grodor. De kanske är gömda, specialiserade, fåtaliga, eller helt enkelt olagliga?
Kanske drivmedlet är ransonerat och grodor används då inte av den anledningen. Bränsle är prioriterat till andra grejer.
Ett par sekel senare hittar någon en groda. Vem fan vet vad den grodan gjorde.
Att viss specifik utrustning glöms bort kan jag förstå, men nu så var ju premissen - som jag förstod den - att artefakterna var så avancerade att de inte behövde instruktionsmanual eller bränsle. Det är en sak att få personer idag vet vad en del gammal fiskeutrustning är för något, det är en annan sak när fiskeutrustningen kan tala om för den som plockar upp den hur den ska användas!

4. Tillverkad någonstans av en utdöd kultur, återfunnen av en annan. Arkeologi helt enkelt.
Såvida man inte lyckats isolera den kulturen från omvärlden helt och hållet under flera hundra år (och det är svårt med sådan teknologi!) så kommer det finnas folk som fattar hur deras saker används. Och deras kunskaper lär bevaras.

5. Ha, om jag behöver använda/veta vad det här är så behöver jag ju bara använda mitt virtuella minne!
400 år senare i teknologisk atropofiering så har majoriteten av dessa virituella minnen försvunnit och folket som nu inte vet ett skit om teknologi börjar få fete problem då teknologin börjar paja och minnena som skulle berätta hur det här behöver fixas eller hur man kan få kunskapen om hur det här behöver fixas är försvunna. De minnen som finns kvar är partiella, triviala eller över deras fattningsförmåga.
Nu så var frågan som sagt var inte hur man fixade saker som pajade, utan hur man använde saker som fungerade...

Fallout, Terry Brooks Shannara universum, Warhammer 40k är alla bra exempel på universum som lider av teknologisk tillbakagång där grunkor har blivit till artifakter. I Warhammer 40k är det just på grund av deras "minnen"(STC teknologi) som de har förlorat sin kunskap.
Fallout har en mycket lägre teknologisk nivå (och är bra absurt...), Shannara är fånigt orealistiskt om man kollar närmare på det och 40K... Tja, egentligen så är det mest realistiskt! Den teknologiska tillbakagången har nämligen inte alls med STC-systemet att göra, utan att inkvisitionen har spenderat ungefär 25000 år med att trycka ner teknologin eftersom "kunskap är farligt". GW hintar till och med på en del ställen att flera världar utanför Imperiet har betydligt högre TL...

/Henrik
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Re: Fråga:

Angående talade fiskeutrustning:
Den talar med största sannolikhet inte samma språk som du gör om det skiljer på så lite som ett par århundraden. Även om den gör det så ser språkutvecklingen till att du inte lär fatta ett barr... Försök bara läsa gamla svenska böcker och tänk dig sedan att någon ska tala med dig på detta vämjeliga språk! :gremtongue:

Kulturer skulle nog mycket väl kunna välja att isolera sig mer eller mindre. Detta gäller i synnerhet väldigt tekniskt avancerade kulturer. Japan isolerade sig rätt duktigt från resten av världen under en stor del av historien och hade nog kunnat fortsätta på detta spåret om de bara hade haft en högre teknologibas. Sedan kan ju kulturen gå under utan att alltför många vet vad deras grunkor används till.

DragonLord
 
Top