Nekromanti Bortbytingar (SPOILERS för Häxhammaren)

Imperator

Veteran
Joined
24 Jul 2007
Messages
23
Location
Huddinge
Jag kanske är helt fel ute här, men efter att ha läst om Häxhammaren slogs jag av detta.

Ett klassiskt bortbyte är att varelserna, oavsett om det är troll eller alver eller vad det nu är, lämnar en av sina hos en mänsklig familj och tar deras barn med sig till sitt rike. Precis så är det också beskrivet i Symbaroum, och det stöds av släktet Alvtagen i Spelarens handbok. So far so good.

Så kom då Häxhammaren. Där lär vi oss att alverna tar ett mänskligt barn och använder ritualen Skapa siraf för att skapa en bortbyting. Cool tanke, och ger ett mycket intressant djup för en karaktär som är bortbyting att gräva i. Men! Om alverna skapar en bortbyting av det stulna barnet, vilka är då de alvtagna (dvs släktet från Spelarens handbok)? Då är det plötsligt två stulna barn.

Missar jag något? Eller hänger inte detta ihop? Tankar?
 

GMagnus

Veteran
Joined
17 Jan 2017
Messages
31
Den stulna ungen blir kvar hos alverna och vaktar dom medans bortbytingen (alven) blir hos människorna. Är det inte så enkelt?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Imperator;n245657 said:
Jag kanske är helt fel ute här, men efter att ha läst om Häxhammaren slogs jag av detta.

Ett klassiskt bortbyte är att varelserna, oavsett om det är troll eller alver eller vad det nu är, lämnar en av sina hos en mänsklig familj och tar deras barn med sig till sitt rike. Precis så är det också beskrivet i Symbaroum, och det stöds av släktet Alvtagen i Spelarens handbok. So far so good.

Så kom då Häxhammaren. Där lär vi oss att alverna tar ett mänskligt barn och använder ritualen Skapa siraf för att skapa en bortbyting. Cool tanke, och ger ett mycket intressant djup för en karaktär som är bortbyting att gräva i. Men! Om alverna skapar en bortbyting av det stulna barnet, vilka är då de alvtagna (dvs släktet från Spelarens handbok)? Då är det plötsligt två stulna barn.

Missar jag något? Eller hänger inte detta ihop? Tankar?
Jag tror du missat det som står på sidan 47. Att siraferna som kallas bortbytingar skapas från älvor. Alverna tar alltså människobarn och uppfostrar dem till alvtagna. I deras ställe lämnar de en älva förvriden till en bortbyting.

Om du läser ritualen Skapa siraf så står det om effekterna både på människobarn och alver (alltså älvor) så det verkar som ritualen går att utföra på bägge släktena.
 

Hauskatze

Veteran
Joined
18 Nov 2017
Messages
14
Är det någon som har någon cool idé hur man kan använde den här informationen från Häxhammren? Hur kan man få ens bortbyting i gruppen att få ett mindre wtf eller är de något man borde spara till ett besök i Tusen Tårars sal?
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Jag skulle utnyttja att alverna kan kontrollera bortbytingarna, typ som sleeper agents. Tänk ut något som du tror att alverna skulle vilja ha utfört och få bortbytingen att göra det. Jag skulle inte ta över karaktären utan sätta upp något mål som karaktären måste utföra men spelaren kan vara kreativ i hur de ska göra det. Det skulle kunna vara saker som att sno kartan över Korinthias stridsplaner, mörda ett hot mot Davokar, spionera på en misstänkt förrädare inom järnpakten, stjäla tillbaks ett föremål etc. Jag skulle inte låta spelaren förstå att hen kontrolleras av alverna i de tusen tårarnas sal.
 
Top