Nekromanti Bort tappad blå kräm (oraklets fyra ögon)

Doedinnan

Veteran
Joined
16 Feb 2002
Messages
122
Location
söder (stockholm)
I tviling magikernas citandel vid, finns det en monter som inehåller en brons skål med en blåaktig kräm i. Jag har letat och letat men jag hittar ingen förklaring till vad det är. Har jag blivit tokig eller är det så att Granström har glömt beskrivningen?
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
jag är khaanderaaaad! (SL endast)

hmmm.. kan det inte vara så att det är skålen med honungsblandningen i? Har inte böckerna att kolla i nu men det är nog det skulle jag tro. Det är alltså den smörjan man ska gnida in sig i och skrika att man är kanderad till saken som håller upp ön.
 

Doedinnan

Veteran
Joined
16 Feb 2002
Messages
122
Location
söder (stockholm)
Re: jag är khaanderaaaad! (SL endast)

Nej alltså iunte det blå ögat utan det vita som man ska rädda från tvilingmagickerna på gatves klippa. Monetr finns i deras museum i citandelet. Se efter själv.
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Blåbärssoppa eller Briors baktankar? [SPOILER]

*bläddra, bläddra bläddra*
Ja, faktiskt. Det har du rätt i! Du menar förstås de fyra glasmontrarna som innehåller ett lysande klot, en krona, en bok och en spegel samt en bronsskål med blå kräm.
Bläddrar en sida och finn förklaring till vad som finns i montrarna men häpna: den blå krämen nämns inte.

Det ger väl oss ett par alternativ:

1. Vår gode Granström har glömt beskriva krämen (inte så troligt, men vi är ju bara människor).

2. Granström har helt enkelt struntat i att beskriva den på grund av att den var oviktigt för äventyret (Kamalkus frukost, vad vet jag?).

3. Den finns beskriven någon annanstans i boken som varken du eller jag hittat (än i alla fall).

4. Krämen kommer i betydelse i Kristalltjuren eller Femte konfluxen (så ond är han väl ändå inte?)

Nå, Brior, upplys oss ovetande! :gremsmirk:
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
559
Location
Gävle och Åland
Re: Blåbärssoppa eller Briors baktankar? [SPOILER]

Skålen är fylld med rå blåhypnol, ett ämne så flyktigt att detaljbeskrivningen dessvärre ångat bort från boksidan. Hade jag som författare placerat skålen utanför glaskåpet skulle den överhuvud taget inte funnits kvar.

Kamalkus använder ämnets ånga till att slå blå dunster i ögonen på vackra människor som han tänker förvandla till statyer.

Hälsar
Erik Brior Granström
 
Top