Nekromanti Borgar i Mundana

JHMASTER

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
3
Location
Stockholm
Jag har två frågor kring ämnet borgar i Mundana:

1. I ”Krigarens väg” står det att massiva borgkärnor kan ha ett högre försvarsvärde än 10. Dessa skulle i sådant fall ha 11 i FV och räknas som ointagliga. Men hur definieras ”massiva borgkärnor” och är det inte möjligt att nå över 11 i FV?

Vi tar Johanniternas borg ”Crac des Chevalies” i grevskapet Tripoli i konungariket Jerusalem som exempel. Under 1100-talet räknades den som ointaglig, med all rätt. Inte bara för att den hade en massiv borgkärna och flera försvarslinjer, utan för att den även stod på en sollid grund av bly. Dessutom var delar av muren förstärkt med denna metall som gjorde att belägringsvapnens projektiler inte tillfogade murarna lika mycket skada…

”Crac des Chevalies” borde enligt min mening rankas som en fästning med FV 12, eller högre. Eventuellt kunde den inre ringmurens FV öka upp till 11 istället. Eller så är det kanske så att blyinfattningarna redan är inräknade i begreppet ”massiv borgkärna”.

2. Hur mycket kostar ett uthugget stenblock i Mundana?

//JHMASTER
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
2. Hur mycket kostar ett uthugget stenblock i Mundana?

När det gäller borgbyggande tror jag att det är rätt ovanligt att stenen köps på öppna marknaden s.a.s... snarare tar man ut en del skatt i form av dagsverken. Dessa används sedan tillsammans med något lämpligt stenbrott inom ens ägor för att producera huggen sten. Kostnaden är då att det går åt dagsverken som skulle kunna användas till något annat och att stenbrottet är en icke-förnybar källa för byggmaterial som förr eller senare tar slut.
 
Top