Nekromanti borgar i fantasy

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Hur belägring, anfall & försvar av borgar vet nog de flesta. Men hur försvarar en borgherre sig från ett anfall från luften (consabers beridna drakryttare på en höjd utom räckhåll för bågskyttar) och från mäktiga trollkarlar som kan använda sin magi för att antingen forcera en mur eller genom att helt enkelt infiltrera borgen? Det behövs ju knappast en Trojansk häst om man har en magiker som kan teleportera soldater till insidan av borgen för att öppna porten. Dessa hot har de "medeltida" slotten ingen försvar mot, eller?

/Eagle
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Eagle said:
Hur belägring, anfall & försvar av borgar vet nog de flesta.
Jag är inte så säker att de flesta vet det, mtp frågan och spekulationen. :gremgrin:

Flyg gör ingen lycklig vad gäller borgar. Inte förrän man får höghastighetsprojektiler och högexplosiva sprängämnen lär borgarna bry sig såvärst mycket om flyget. Som det nu är gör man förmodligen mer skada med en hederlig katapult, som hivar fler brandbomber och stenar oftare.

Skulle man nu få sådana projektiler och sprängämnen så lär borgarna genomgå ungefär samma förvandling som de gjorde här: de höga stenmurarna avsedda att stoppa infanteristormning med stegar ersätts med tjocka jorddämpade lutande väggar avsedda att stå emot snabba projektiler, och bastioner avsedda att försvara murarna från infanteristormning.

Infiltrerande magiker stoppas med egna anti-infiltrationsmagiker. Så jefla lätt är det inte heller att bara öppna porten. En låst borgport kräver ett antal man för att låsa upp - du har en vindbrygga som ska fällas ner, en rejäl regel som kräver några man att lyfta bort, stockar för att stadga porten, fällgaller i ett par tre lager, samt förstås en hel armé med soldater avsedda att hålla fienden borta. En infiltrerande magiker skulle göra bättre ifrån sig om han mördade borgens kommendant istället, och det är lite hårt om han håller sig med egna magiker.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Om man har att göra med flygande fiender så ser jag några saker som skulle kunna förändras med borgar:
* Inre borggårdar bör vara små för att inte tillåta flygande vidunder att landa. Större plana ytor som t.ex. torntak bör även de bli mindre eller modifieras på andra sätt för att de inte skall gå att landa på. Tak och andra ytor bör göras spetsigare och förses med någon form av "landningsskydd" för att de inte skall kunna användas som landningsplats.
* Fönster, balkonger och dyl. bör förses med rejäla dörrar och även dessa hållas små. Eventuellt bör de förses med tak eller rent av "skyddsburar".

Vad gäller magiker generellt så ser jag bara två svar; Egna elakare magiker eller någon form av annat skydd. Om t.ex. magiker inte kan teleportera/phasa genom kallt järn så får man bygga in sådana i borgväggar, man får sätta upp skyddande symboler och larm etc.

Eller också slår man helt enkelt ihjäl dem när de kommer in...
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Intressant med fiender som kan teleportera sig in i borgen. Det bör leda till mycket mer vakthàllning, brunnar, matförràd och sovsalar, alla ställen där en objuden gäst eller tvà kan ställa till oreda màste bevakas. Dessutom kanske det kan vara bra med fler patrullerande vakter. Att veta att fienden lätt kan dyka upp inne i borgen màste öka den psykologiska pressen pà försvararna. Sen fàr ju belägrarna ocksà problemet att mat, förstärkningar etc, skulle kunna teleporteras in i borgen.

Vad gäller belägring och flygande fiender sà finns ju nazgûlerna och Minas Tirith som ett bra exempel. Där användes de väl mest för att skrämmas lite. Annars tänker jag mig att luftlandsättningar kan vara ett användningsomràde.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Om man vill hindra flygande varelser från att landa på borggården kan man ju spänna upp kraftiga kedjor mellan borgkärnan och murarna. Det borde stoppa det mesta utom stora drakar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,678
Location
Värnhem, Malmö
Krille said:
Eagle said:
Hur belägring, anfall & försvar av borgar vet nog de flesta.
Jag är inte så säker att de flesta vet det, mtp frågan och spekulationen. :gremgrin:

Flyg gör ingen lycklig vad gäller borgar. Inte förrän man får höghastighetsprojektiler och högexplosiva sprängämnen lär borgarna bry sig såvärst mycket om flyget. Som det nu är gör man förmodligen mer skada med en hederlig katapult, som hivar fler brandbomber och stenar oftare.
Flygande varelser som kan röra sig utanför pilars räckvidd kan nog snarare användas till en belägrad borgs fördel -- med en så pass god möjlighet att föra in mat och andra förnödenheter blir det avsevärt svårare att svälta ut en borg.

Infiltrerande magiker stoppas med egna anti-infiltrationsmagiker. Så jefla lätt är det inte heller att bara öppna porten. En låst borgport kräver ett antal man för att låsa upp - du har en vindbrygga som ska fällas ner, en rejäl regel som kräver några man att lyfta bort, stockar för att stadga porten, fällgaller i ett par tre lager, samt förstås en hel armé med soldater avsedda att hålla fienden borta. En infiltrerande magiker skulle göra bättre ifrån sig om han mördade borgens kommendant istället, och det är lite hårt om han håller sig med egna magiker.
Några magiker skulle kunna uppnå ganska roliga effekter med provisoriserade areaversioner av effekterna Frid och Svekfullhet. Helt plötsligt är soldaterna ovilliga att slåss och lyda order -- och effekten är så pass subtil att det kan ta ett tag innan man inser att det rör sig om magi.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Flest Lischar vinner

Den sida med flest Lischar vinner med största sannolikhet. Lischar är Mundanas kärnvapen. Terrorbalansen bygger på att båda sidor har lika gamla odöda furstar.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Min känsla är att flygande varelser och magiker framförallt är användbara (för båda sidor) vad gäller infiltration, underrättelseinhämtning och komunikation (eventuellt även logistik) under "utnötningsfasen" av en belägring. Speciellt som alla sådana "trupper" vad jag vet är väldigt fåtaliga i mundana. Det finns likssom ingen som kan landa med hundratals man inne på borggården för att förbipassera murarna.

Vid själva stormningsfasen så tror jag ärligt talat inte det gör så jäkla stor skillnad om några eller ens några dussin fiender i nåt torn eller på taket eller på borggården. Visst det ställer till lite extra oreda men det mesta lär ju vara kaos ändå så jag vet ärligt talat inte om det skulle göra så stor skillnad.

En intressant twist som skulle kunna förekomma är ju också att en godsherre med tillgång till pålitlig och hyffsat storskalig teleportationsmagi skulle kunna bygga sin borg utan någon port.

/Bjorn
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
För den som oroar sig mycket över teleporterande magiker kan ju tilläggas att effekten Teleportera i Eon kräver att magikern kan se platsen han ska teleportera till, alternativt måste han ha besökt platsen tidigare.

Att se in i slutna utrymmen eller utrymmen som döljs bakom tjocka murar är inte vidare lätt ens en gång för magiker, således bör teleportören i de flesta fall behöva besöka platsen han ska till innan han ska teleportera.

Så, vill du inte ha teleporterande magiker i viktiga delar av slottet, låt aldrig okända traska runt på känsliga ställen i fredstid. I krigstid förutsätter jag att man som ansvarsfull borgherre har järnkoll på vem som befinner sig inom murarna.

Rax - delurking
 

Jenin

Veteran
Joined
1 May 2008
Messages
37
Rax said:
För den som oroar sig mycket över teleporterande magiker kan ju tilläggas att effekten Teleportera i Eon kräver att magikern kan se platsen han ska teleportera till, alternativt måste han ha besökt platsen tidigare.


Rax - delurking
Tja, det är du som kombinationen flygande trupper OCH magiker kommer in i bilden :gremtongue:

Jag har inte reglerna i huvudet, men finns det inte några magi knep för att få folk att inte lägga märke till en? Om man kan flyga över borgen utom skotthåll och teleportera sig ned i stridsvimlet förklädd till något harmlöst och sen smyga omkring och använda magi för att folk inte ska tänka på en...

Jag kan inte uttrycka detta riktigt med magi reglerna, men att på något sätt smyga in i borgen och sedan hålla sig dold torde vara ett lämpligt sätt att använda magiker vid belägringar... Om man sedan har smugit in förklädd till en sårad fiende under en drabbning t.ex. och smyger runt för att lära sig hur saker ser ut och teleportera sig iväg så fort man har funnit en lämplig väg in...

Min poäng är att det lär finnas många sätt att finna magiska ingångar till en borg, även om magikern inte kan se genom murar... Och många kul sätt att utnyttja det...
Om man t.ex. lyckas inse att en främling är en inkognito fientlig magiker kan man visa honom några lagom hemliga platser och sedan sätta en väl tilltagen vaktstyrka där och på så vis gillra en fälla...
På det hela taget blir det en väldigt underhållande katt- och -råtta lek :gremsmile:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Å andra sidan kan ju en magiker även smyga in i borgen och sedan använda spräcka sten på muren :gremlaugh: Skojsigt :gremlaugh:
 
Top