Nekromanti Borgar, fort, slott mm.

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
är det någon (krille kanske) som vet vad det skulle kosta att bygga en mindre Borg (i sten) någonstans i Consaber?

då menar jag hantverkare, material, arbetskraft rubbet.

och hur lång tid skulle det ta?

Kan en hertig få råd med detta utan att så att säga "fråga kronan"
/images/icons/dragon.gif
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag hoppas innerligt att kisen som vill bygga ett nytt uthus med vallgrav (med krokodiler i så klart!) har fått sin feodalherres godkännande. Jag vet att om jag var markis av Slemträsk så skulle jag inte bli allt för uppåt om en av mina jobbare helt plötslig smällde upp en borg. Taskigt att börja bygga utan att be om lov, liksom ^_-


Storuggla, har en dvd nu
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"är det någon (krille kanske) som vet vad det skulle kosta att bygga en mindre Borg (i sten) någonstans i Consaber? då menar jag hantverkare, material, arbetskraft rubbet."

Räkna med ett eller ett par tre års arbetstid för en byggherre, ett dussintal skickliga hantverksmästare och några hundra dagverkare och daglönare. Dubbla detta så får du med materialkostnaden. Ungefär, i alla fall.

"Kan en hertig få råd med detta utan att så att säga "fråga kronan""

Råd, möjligen, men inte tillstånd.
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Precicera dig ..

Vad du menar med liten borg ...


Vad du först bör ta reda på är områdets naturresurser (har han tillgång till eget stenbrott etc för att täcka bygget).

Sen storleken på bygget.
Men låt oss höfta...
Mellan tummen och pekfinget:

Litet slott (trätorn, pallisad etc): 600k silver
Litet stenslott: 2M silver ... typ

Utan tillgång till råvaror ... dubbla.

Allt är mycket höftat bör du ta med i beräkningen.
Men man behvöer Kronans godkännande för att bygga borgar i Consaber har jag för mig.

Bör nämnas att han inte behöver fixa fram ett par vagnar med silver på en gång utan det portioneras ut efterhand some bygget fortskrider ... dvs ett gäng år.
Det har ju hänt mer än en gång i historien att diverse härskare inte haft råd att fullfölja byggandet.

MvH
Kullendorff
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
Re: Precicera dig ..

ja. området ligger i bergen så naturesurser finn det säkert.
vad gäller byggnaden så blir det en borg med mur, 4 torn, en Centralbyggnad, 2 stall, en smedja, och lite andra lokaler.
alla byggnader innanför muren blir byggda i trä.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Precicera dig ..

"vad gäller byggnaden så blir det en borg med mur, 4 torn, en Centralbyggnad, 2 stall, en smedja, och lite andra lokaler."

Det där är ingen liten borg. Det är ett stort jävla slott! En liten borg är ett stentorn på toppen av en jordhög med en träpalissad omkring.

I så fall talar vi omkring tio år i konstruktion och nån miljon pund i total kostnad.
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
Re: Precicera dig ..

nja så stor e den väl ändå inte (inte med mina mått). dessutom går den säkert bygga med ursäkten att det riskerar att bli krig med Thalamur (skriv den som försvars befästning). sen kan man ju alltid fixa tag i några fredlösa eller andra skurkar som kan arbeta nästan gratis (förutom mat)./images/icons/dragon.gif
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
I vilken värld .. lever .. du?

He he ... men ja ja ..

Så länge ni har kul så.
Men om man ska följa div moduler så är det där knappast genomförbart (va F-N vet den gemene rövaren om byggnationer)?

Kan du tänka dig kostnaderna för de soldater som måste övervaka alla dessa fredlösa i 10 år?
Kan du tnka dig arbets tempot som dessa fredlösa kommer hålla?

Ja ... du fattar ... och 200 miljoner e väl knappast något någon skiter ur sig sådär lätt.

Men som sagt, bara ni har kul så.

Jag skulle gett han en befäst Herrgård ... klart på ett halvår om han har tur samt kostar inte så mkt och framförallt inte så förbenat osannolik.
;]


MvH
Kullendorff
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Precicera dig ..

"nja så stor e den väl ändå inte (inte med mina mått)."

Kanske inte med dina, men definitivt med europeiska och sabriska mått. En liten borg, det är typ Glimmingehus - ett centraltorn eller stenhus och en palissad.

"dessutom går den säkert bygga med ursäkten att det riskerar att bli krig med Thalamur (skriv den som försvars befästning)."

Dessvärre är kungen för smart (eller för paranoid) för att gå på sådana vädjanden. Bygger en adelsman en borg så är det hans borg, inte kungens. Därmed är borgen ett hot mot adelsmannens grannar och potentiellt även mot konungen.

Vill konungen ha ett försvarsverk så bygger han ett själv, eller delegerar jobbet till någon han litar på.

"sen kan man ju alltid fixa tag i några fredlösa eller andra skurkar som kan arbeta nästan gratis (förutom mat)."

Kostnaden inkluderar intäkter i form av dagsverken från bönderna runt omkring, som istället för att jobba på dina fält knackar sten i dina grustag eller bygger på dina murar. Det är förmodligen det billigaste sättet som du kan få arbetskraft på - fredlösa och andra skurkar är bra mycket dyrare.
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
Re: I vilken värld .. lever .. du?

ja det är klart man kan ju börja i liten skala och utvidga. det borde inte ta mer än en halv livstid eller så. sedan kan man ju alltid fortsätta med nästa genaration i familjen.

höh. jag tror banne mig att jag har fått till messor med generationers äventyrare./images/icons/dragon.gif

Tackar så mycket Kullendorf.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Precicera dig ..

"sessutom så glömde jag berätta om min lilla vallgrav. finns det någon bitsk fiskart i Mundana?"

Inser du hur illa en stillastående vattensamling kommer att lukta efter en tid, speciellt som vallgraven är ditt slotts enda avlopp? Inser du hur döda dina bitska fiskar kommer att vara efter nästa algblomning (som kommer att inträffa)? Inser du hur förgiftad ditt slotts brunn kommer vara?

Bygg en torr vallgrav, inte en vattenfylld. Det är jobbigt nog att anfalla, luktar mindre och sabbar inte brunnen när det giftiga vattnet rinner ner i grundvattnet. Alternativt, avled en flod runt omkring slottet med inlopp såväl som utlopp, skippa fiskarna (du vill inte ha dem i floden) och avdela några hundratusen pund till för detta projekt.
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
Re: Precicera dig ..

ja det går ju med en torr och djup (gärna övertäckt) med en massa vassa och rostiga saker i (Aj). men jag tror jag börjar med ett befäst torp eller liknande (ett torp kan inte vara så dyrt att bygga) och sedan expanderar jag detta tills jag har ett lite större "hus"./images/icons/dragon.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
För folk utan DoD-allergi kan påpekas att det finns generella regler för detta i DoD-gigant. Vet inte hur rimliga de är men de finns där. Jag påpekar det mest för att jag fortfarande förvånas av hur mycket som kom med i äldre spel som numera behöver en helt egen modul. Visst var det enkelt och generellt men det gav en ju något att arbeta med...

En liten borg (borgkärna + 200 meter ringmur) skulle där konsumera 45 pers i 300 dagar för kärnan samt 176 pers i 75 dagar för ringmuren. Kostnaden är kanske inte så meningsfull att veta eftersom den är uttryckt i DoD-termer... Mestadels består den dock i arbete (som man som en feodal-lord får som skatt).
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Magic to the rescue!

Det är ju möjligt ett ett par andeaggregat med rena vatten skulle funka.. bara ett skulle nog bli lite lite att avhjälpa all sattyg som blir till i vattnet... men ett par stycken som renar sin dos med vatten var 4:e sekund. Potentiellt är ju också att man kan binda nån form av vattenelementar som ser till att vattnet hålls i rörelse :gremsmile:
 
Top