Borde man spela bordsrollspel i skolan?

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
För många år sedan genomförde jag med en relativt liten grupp en lektionsserie kring Shakespeare, som tog avstamp i att vi spelade en aningen hackad variant av @wilpers The Daughters of Verona, som går ut på att improvisera ihop en komedi i Bardens anda. Jag skrev om genomförandet och mina reflektioner kring det utförligt här: länk. I korthet var det ett ganska givande projekt, som bidrog till att göra dramaturgi och teater lättfattlig och relevant för mina elever och jag såg det som ett lyckat moment. Det skiljer sig ju ganska mycket från vanligt bordsrollspel, inte minst genom den mycket tydliga kopplingen till stoffet.

Att spela rollspel, lajv, teater, etc. kan absolut ha sin plats i ämnesundervisningen i andra ämnen, men då bör man tänka på det didaktiska syftet. wilper har återigen berättat om hans tysklärarinna som skapade små scener med tillhörande roller, som eleverna skulle agera ut och därigenom ge dem ett alibi för att prata tyska. När jag arbetade på högstadiet hade jag ett gäng elever som jag brukade låta få spela mitt Once upon a time på elevens val, förutsatt de gjorde det på engelska.

Visst lär man sig en himla massa saker av att spela rollspel (det kan vi nog alla intyga), men detsamma gäller alla aktiviteter som ungdomar engagerar sig i. Att just bordsrollspel av klassiskt snitt skulle vara en aktivitet som är värd att lägga lektionstid på för dess egen skull ser jag ingen poäng i, men som flera ovan har påpekat finns det absolut en styrka om det finns ett didaktiskt syfte som man uppnår genom det.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Det finns ju åtminstone två skolor i Danmark som har rollspel/spel som huvudsaklig undervinsingsmetod i alla ämnen. De har haft bra resultat i alla sådana nationella kunskapsmätningar och grejer så "ja".
Vilket jag inte tvivlar på, jag är dock väldigt tveksam till att det är bordsrollspel de använder i sin undervisning :gremsmile:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Vilket jag inte tvivlar på, jag är dock väldigt tveksam till att det är bordsrollspel de använder i sin undervisning :gremsmile:
Varför är du det? Kikade du ens in på hemsidorna?

Jag har under helgen varit på Fastaval och pratat om exakt det här med lärare från ovan nämnda skolor.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
"På Epos er rollespil ikke kun noget, du gør i din fritid. Det er en del af undervisningen!"

Saxat från sidan om bordsrollspel på skolan.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Tja, engelska extraträning kanske? Rollspel är ju en bra orsak att prata.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En av mina spelare är lärare och jobbar med barn i låg och mellanstadiet och hen har haft med rollspel som ett pedagogiskt verktyg i sin undervisning för att genom rollspel lära barnen tolerans för olika kulturer,religioner , etniciteter , sexuella läggningar samt lära barnen tålamod , samarbete , logiskt och även kritiskt tänkande , moraliserande kring olika situationer osv samt även basmatte och engelska.
 
Top