Borde jag uppgradera min SSD?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Jag börjar fundera på om SSDn i min lilla ROG Flow X13-laptop borde bytas ut. Den ger inga fel ifrån sig eller så, men jag har egentligen två problem med den:
  1. Den är på 1tb, vilket betyder att jag inte kan ha både min massiva dokumentmapp (hej 10 år av rollspelsmakande, inkl. ofärdiga projekt), alla program jag vill ha (hej Unreal och flera installationer av Unity) och alla Steamspel jag vill ha installerade samtidigt. Är det här ett ofattbart jävla lyxproblem? Ja. Ja, det är det.
  2. Jag börjar fundera på om det eventuellt är dess fel att jag får FPS-drops i vissa spel. Framför allt gäller det spel med öppen spelvärld (Spiderman, Sherlock Holmes, Starfield). Medan jag rör mig, framför allt om jag rör mig snabbt, så kan jag droppa från 60fps till 50 eller 40, rentav 26-30 i vissa fall. Om jag stannar och tittar mig omkring har jag däremot ganska stabila 60. Det här har fått mig att fundera på om streamingen från SSDn är boven. Jag har ju ett hyfsat fläskigt externt grafikkort annars (3080 inkopplat via väldigt speciell kabel som bara finns på vissa ROG-grejer), så det borde inte vara problemet. Är det här också ett lyxproblem? Ja.
Hårddisken som sitter i är, enligt 3dMarks Storage Benchmark (där den fick 1691), en "WDC PC SN530 SDBPTPZ-1T00-1002". Den är ett M.2 NVMe 2230-kort, så litet och kompakt – samma sort som, vad jag förstår, bland annat sitter i Steamdecks.

Det här är lite Crystaldiskmark-scores:

CrystalDiskMark_20230918192936.png

CrystalDiskMark_20230918193840.png

Om någon behöver andra benchmarks för att göra en bra bedömning, säg till så fixar jag.

När jag kollat runt så har den främst intressanta varit SABRENT Rocket Q4 2230 om jag vill ha 2tb, eller kanske Corsair P600 Mini om jag bara vill ha en snabbare hårddisk.

Det jag funderar på är alltså typ:
  • Är det sannolikt att SSDns hastighet är vad som orsakar mina fps-drops? Jag har försökt jämföra grejer online men det är såklart helt jäkla omöjligt att hitta raka jämförelser mellan specifika stats.
  • Är de två diskar jag tittar på märkbart snabbare, framför allt då för spel?
  • Finns det några andra diskar jag borde titta på – mer prisvärda med hastighet och storlek kontra pris t.ex?
Om jag i slutänden gör den här uppgraderingen – som en födelsedagspresent till mig själv i så fall – så kommer jag självklart hitta en ny ägare till den gamla disken. Den hamnar inte på elektroniktippen i första taget =)
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Hmm, det borde inte orsaka dippar i frameraten, bara göra så att det tar längre tid att ladda. Kanske vissa spel laddar texturer och objekt lite för långsamt med slö disk, men det skulle bara betyda att saker var lite fulare ett tag innan de högupplösta modellerna laddats in.

Däremot kostar streaming från disk rätt mycket CPU-prestanda, särskilt i modernare spel i stil med Spiderman och Starfield. Just dessa är väldigt krävande, till den grad att det finns platser i Starfield som ingen existerande processor klarar att få upp i 60fps.

Så antagligen skulle ett byte inte göra något alls, men en snabbare CPU skulle hjälpa.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
a. Hårddiskar brukar jävlas när de är mer än 90% fulla. SSDs till en mindre grad än gamla vanliga spin diskar (då det utan SSD betydde att driven behövde spinna många fler varv pga fragmenterade filer) men det är fortfarande en grej.
b. Sherlock Holmes är erkänt bloatigt när det gäller deras graphical assets och när det gäller Starfield så är Bethesda Bethesda.
c. Om du "bara" har 16GB RAM så kan det vara grejen istället.

Jag hade deletat lite grejer för att få ner den till 80-85% för att se om problemen försvinner och om så är fallet så hade jag funderat på hur mycket "gamla rollspelsprojekt" tar upp av driven. Externa hårddiskar är inte så dyra (2tb för under 1000kr) och en bra plats för gammalt grejs nu när USB-C 3.0/3.2 har mellan 5-10 Gbps i överföringshastighet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
CPU-uppgradering är out of the question eftersom det är en laptop (och en ganska dyr en, med annars duglig Ryzen 9 5980HS 3.30ghz). Så om det är den som är problemet är jag shit outta luck tills laptopen går sönder – vilket förhoppningsvis dröjer ett par år.

a. Hårddiskar brukar jävlas när de är mer än 90% fulla. SSDs till en mindre grad än gamla vanliga spin diskar (då det utan SSD betydde att driven behövde spinna många fler varv pga fragmenterade filer) men det är fortfarande en grej.
b. Sherlock Holmes är erkänt bloatigt när det gäller deras graphical assets och när det gäller Starfield så är Bethesda Bethesda.
c. Om du "bara" har 16GB RAM så kan det vara grejen istället.

Jag hade deletat lite grejer för att få ner den till 80-85% för att se om problemen försvinner och om så är fallet så hade jag funderat på hur mycket "gamla rollspelsprojekt" tar upp av driven. Externa hårddiskar är inte så dyra (2tb för under 1000kr) och en bra plats för gammalt grejs nu när USB-C 3.0/3.2 har mellan 5-10 Gbps i överföringshastighet.
Jag har haft 80% ledigt och fortfarande haft problemet.

Jag har en extern 2tb:are, men den har jag ju inte med mig överallt. Det är framför allt inte realistiska att ha dokumenten där, för… tja, mina dokument använder jag ganska ofta ändå även om det mesta numera ligger i google-molnet.

Jag har 32gb RAM.


Men ja, okej, om byte till ny hårddisk bara skulle ge mer utrymme och inte färre fps-dippar så blir det nog inget byte på en stund tror jag =) Jag klarar mig ju på 1tb. Jag får bara skyffla om Steamspelen då och då =)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Bara några tankar...

1) Jag har hört att NTFS kan bli "knas" om man någonsin fyllt över 90%. Det går liksom över från normal-läge till ont-om-plats-läge, och går aldrig tillbaka igen. Men det var länge sedan jag hörde, det kanske inte är sant längre, och det kanske aldrig varit sant.

2) Jag skulle ju prova att mäta lite prestandaparametrar. Finns (fanns?) standardtool i Windows. Perfmon? Sätt upp mätning av en rad parametrar, kör spelet, och när du noterar problem gå tillbaka till loggarna och se ifall du ser något? CPU-spik? I/O-latency? Swap/Page-aktivitet? Värme?

3) Nu visar du bara prestandagrejer ovan om din SSD. Det finns annan "health" på en SSD. Hur många skrivningar har den kvar? (typiskt kan man skriva 150ggr (har jag för mig) till en SSD, så en 1TB SSD är väsentligen död efter att man skrivit totalt 150TB till den. Men det där är inte helt förutsägbart så man kan ha mer tur eller otur.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Något du kan pröva är att sätta ditt grafikkorts Power management mode från Normal till Prefer Maximum Performance för de spelen du har problem med.
Om det hade varit ett internt grafikkort så hade det varit "eh" (temperatur är liksom ett problem för laptops), men nu är det separat. Det finns en del spel som är jävligt dåliga på att signalera till grafikkortet när de behöver mer krut, så om kortet ligger och slöar och så får man lagspikar när det finns ett plötsligt behov av mer processorkraft så kan den settingen fixa problemet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Något du kan pröva är att sätta ditt grafikkorts Power management mode från Normal till Prefer Maximum Performance för de spelen du har problem med.
Hm, det ska jag testa. Laptopen+dockan har ju ett liksom allmänt "vad ska jag prioritera"-läge som går från "Silent" via "Performance" till "Turbo" (där det senare får fläktarna att låta som ett jetplan) men det är faktiskt möjligt att det främst påverkar laptop-delen…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
2) Jag skulle ju prova att mäta lite prestandaparametrar. Finns (fanns?) standardtool i Windows. Perfmon? Sätt upp mätning av en rad parametrar, kör spelet, och när du noterar problem gå tillbaka till loggarna och se ifall du ser något? CPU-spik? I/O-latency? Swap/Page-aktivitet? Värme?
Kan kolla. De flesta har jag ju kollat genom att helt enkelt ha Windows 11s Aktivitetshanterare uppe på en av mina två extraskärmar, så jag har sett spikar i realtid. CPUn går ju sällan speciellt högt, men där vet jag ju att många spel är urusla på att nyttja flera kärnor/trådar och sådär.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Hm, det ska jag testa. Laptopen+dockan har ju ett liksom allmänt "vad ska jag prioritera"-läge som går från "Silent" via "Performance" till "Turbo" (där det senare får fläktarna att låta som ett jetplan) men det är faktiskt möjligt att det främst påverkar laptop-delen…
"Nvidia control panel" har sin egen grej för powersettings.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
OK, hårddiskutrymme på 85%, Spider-Man installerat på den snabba C:. Turboläge och "Prefer Maximum Performance".

När jag svingar mig runt i staden ligger jag kring 50 fps, när jag är stilla (eller rör mig långsammare) ligger jag på 60, stabilt, oavsett hur mycket ljus/folk/annat som är i närheten.

CPUn låg, vid svingande, kring 58%. GPUn kring 85%. Både CPU och GPU-temperatur kring 80-90 grader. Så typ normalt för när de har lite load. Inga märkbara spikar, och 50fps:en håller ju i sig så länge jag svingar.

För referens:
Laptop
Extern GPU
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
OK, hårddiskutrymme på 85%, Spider-Man installerat på den snabba C:. Turboläge och "Prefer Maximum Performance".

När jag svingar mig runt i staden ligger jag kring 50 fps, när jag är stilla (eller rör mig långsammare) ligger jag på 60, stabilt, oavsett hur mycket ljus/folk/annat som är i närheten.

CPUn låg, vid svingande, kring 58%. GPUn kring 85%. Både CPU och GPU-temperatur kring 80-90 grader. Så typ normalt för när de har lite load. Inga märkbara spikar, och 50fps:en håller ju i sig så länge jag svingar.

För referens:
Laptop
Extern GPU
Efter att ha grävt lite på nätet. "50fps när jag svingar" är normal prestanda för Spiderman, och har generarat mycket gråt och tandagnisslan bland intersektionen spiderman-/datornördar. Det har kommit många patchar som sagt att de fixat den grejen, men inget har fixat den grejen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Efter att ha grävt lite på nätet. "50fps när jag svingar" är normal prestanda för Spiderman, och har generarat mycket gråt och tandagnisslan bland intersektionen spiderman-/datornördar. Det har kommit många patchar som sagt att de fixat den grejen, men inget har fixat den grejen.
Hahaha, okej, vad bra. Eller ja, vad dåligt.

Det är dock inte bara spiderman… Men jaja, det är det enda jag faktiskt har installerat just nu. Återkommer kanske till tråden om jag stöter på problemet i något annat spel =)

(EDIT: Hittar en 1 år gammal reddittråd som rekommenderar att stänga av hyperthreading. Kanske ska testa det imorgon då…)
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Kanske en enkel hemmaserver med NAS RAID (för extra säkerhet) skulle kunna hjälpa dig slippa ha allting lagrat på datorn men göra att du ändå kan komma åt det var du än befinner dig?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Kan kolla. De flesta har jag ju kollat genom att helt enkelt ha Windows 11s Aktivitetshanterare uppe på en av mina två extraskärmar, så jag har sett spikar i realtid. CPUn går ju sällan speciellt högt, men där vet jag ju att många spel är urusla på att nyttja flera kärnor/trådar och sådär.
Vill man verkligen veta får man ta Afterburner/Rivatuner SS, logga varje kärnans användning och plotta ut på en graf. Är det 2-3 trådar som konstant maxas när svingandet pågår så är man antagligen begränsad av sin processor.
 
Top