Nekromanti Boondock Saints - konceptidé?

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Filmen Boondock Saints handlar i korthet om en grupp om tre unga katolska killar i USA som bestämmer sig för att med alla medel få bort de människor i staden som gör livet svårt för människorna och är allmänt onda.
Med pistoler, list och en orubbar tro bekämpar de maffiabossar, knarklangare, sexköpare etc.

- Kunde inte detta vara något att göra rollspel på?
jag hade gärna spelat troende brottslingsbekämpare (gärna i stil med Vitulvs Skymningsläge (Trobergs Dogmautmaning 2004).

Åsikter?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är inte så förtjust i det, på ett personligt plan. Dels tycker jag inte att filmen är något vidare (även om soundtracket råäger), men framförallt har jag svårt för moralen i den. Vigilantes är en sak alltså, en traumatiserad eller desperat människa som helst sonika tar lagen i sina egna händer skulle jag inte ha problem med att rollspela, problemet är sättet på vilket stämningen i Bondoock Saints rättfärdigar det hela. Sug bara på titeln: Boondock Saints. Jag säger inte att det automagiskt är moraliskt förkastligt att rensa upp i undre världen eller gå utanför lagens råmärken på grund av sin övertygelse eller sina ideal (eller sitt hat), men att som de gör i Boondock Saints ställa bortom alla tvivel att det är moraliskt rätt och riktigt ger mig en viss avsmak i munnen som jag gärna hade sluppit. Och då talar en som normalt kan vältra sig i ångest, övergrepp och hemskheter i rollspel. Boondock Saints-bröderna är helt enkelt lika mycket mördare som alla andra.

Att spela vigilantes i någon form är alltså en sak. Att spela glättiga religiösa fanatiker-vigilantes vars motiv bakom sitt agerande aldrig någonsin ifrågasätts och vars dramaturgi aldrig någonsin lämnar utrymme för eftertanke är en helt annan. Och där har vi Boondock Saints.

- Ymir, går och avnjuter 'The blood of Cu Chulainn' en stund.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Filmen vet jag ingenting om, men religiöst motiverade hjältar som slåss mot ondskan har funkat förr (för att uttrycka sig milt). Det skulle kännas som ett fräsch inslag jämfört med dussinnihilismen i många nutidsbaserade spel. Det är ju alltid roligare om rollpersonerna har något slags ideal som SL kan använda för att krångla till deras tillvaro. :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja tack !!

Visst, varför skulle det inte funka !?!?
Det konceptet skulel nog säkert funka. Känns lite som man kan kan skönja lite N2 i nutid eller liknande spel över det.

/ Johan K, som tror på den här idén
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,549
Location
Helsingborg
Re: Boondock Saints - konceptidé? [OT?]

Jag vet inte om jag riktigt håller med dig.. Som jag såg det så var de verkligen några upphöjda som rensade ut skumrasket på jorden.. Änglar som försökte leva som människor men som sedan lade det åt sidan..

Filmen är väl medelbra om det inte varit för att de tydligen kan tala all världen språk (vilket höjde den från "knappt sevärd" till "sevärd").. Hur kommer det sig? Varför kan ett par grovjobbare det? Och alla tatueringar på armarna och citaten.. Samt hoppet från en hur hög våning som helst som skulle dödat vem som helst.. Hur kommer det sig att de är så otroligt bra på att skjuta?

Det är en massa frågor som enligt mig för en djup till filmen.. Fast å andra sidan brukar jag aldrig hitta baktankarna i filmer.. Jag fick lära mig i skolan vad A Clockwork Orange hade för intentioner, jag läste på forumet vad Brazil gick ut på och kalcidis fick förklara vad Battle Royal egentligen stod för..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte tyckte det var en sämre moral i Boondock Saints än det var i Dogma (båda hade ju humor och "djupa" dialoger i sig)
 
Top