Nekromanti Boob plate i antikens Grekland

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
(Notera detta är en rustningsteknisk fråga, inte en genus fråga)

Det här är nått jag började fundera på när jag gjorde lite efterforskningar gällande rustningar i bronsålders Grekland för ett ett scenario jag grunnar på som ska utspela sig på bronsåldern.

90% av alla fantasy utspelar sig i en variant av västerländsk medeltid och vilket gör boob plate i en sådan bakgrund tämligen puckad eftersom varenda en som har någon som helst hum om hur historiska rustningar faktiskt fungerar vet att under rustningen så har hen på sig så mycket stoppning att hen har samma kurvor som en korv oavsett kön.

Men under bronsåldern i medelhavet och speciellt i Grekland så användes ingen stoppning. Vi vet från både arkeologiska fynd och skrivna källor att Hopliter som mest hade endast en tunika under sin bröstplåt. Och egyptiska inskriptioner på monument tillägnade Ramesses den tredje visar att de invaderande sjöfolken (vilka sannolikt var grekiska och indoeuropeiska stammar) inte bar något under deras brons(?)rustningar.

Skulle det i ett sådant fall vara nödvändigt med en boob plate för en kvinnlig krigare?

Jag menar då inte någon löjlig och eventuellt livsfarlig plåtbehå utan att rustningen görs med en utbuktande hylla där brösten får plats.
Eftersom förhållande mellan kvinnors och mäns skuldror och höft skiljer sig så måste en rustning för en kvinna göras med andra mått för att den ska sitta bra och kännas bekväm att bära. (Som det för övrigt även gäller för kläder. )

Men jag vet faktiskt inte om det gäller framsidan på en rustning. Logiskt känns det som att en boob plate skulle vara nödvändig. Å andra sidan så sitter inte en bröstplåt slimmat mot kroppen och även för män så är det ofta lite glapp vid brösten så en kvinna borde få plats så länge hon inte har en porrskådis silikon storlek. Så skulle en kvinnlig Hoplite kunna ha samma from på sin bröstplåt som en man? Skulle det fortfarande vara bekvämt och praktiskt?


(Är för kvinnliga krigare men hatar boob plate.)
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Det mesta vi har i form av krukgodsmålningar säger nej. Å andra sidan är dessa sällan baserade på muskelkurasser av brons, utan snarare på linothorax.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
btw. en bronsthorax är sällan kroppsformad före hellenistisk tid, då den ändå förlorat sin praktiska roll till förmån för en ceremoniell d:o. Det enda undantaget är egentligen sparta, som börjar redan vid tiden för perserkriget, vilka använder modellen som ett fashion-statement, möjligen med bonusen att få ouppmärksamma spanare att tro att krigarna var nakna (i.e. lätta att döda/osårbara). Det som talar emot den teorin är att väldigt få spartaner tycks ha burit muskelkurassen - det vanliga var en klassisk klock-thorax (liknar typ en sengotisk kurass), medan senspartanerna accepterade den mer pratiska linothorax som dominerade i resten av kultursfären. Spartanskt hipstermode med muskelfetisch är alltså troligare.
 
Top