Re: Rubel
Jag har förstått att du står på andra sidan skyttegraven, men jag ser inte en så stor konflikt här som du. Anledningen att jag gav mig in diskussionen är bara att Krille så kategoriskt tackar nej till spelledarkontroll i form av pudelpoäng. Att jag försvarar
möjligheten till spelledarens kontroll betyder knappast att jag
bara vill ha kontrollerande spelledare och minimalt spelarinflytande. Ditt inlägg tycker jag dock färgas av att du tror mig vara det senare. Precis som jag tidigare sade att morot/piska
kan vara bra betyder det inte att det alltid är bra, eller ens att jag själv föredrar det.
Det gemensamma kittet, visionen eller vad man nu ska kalla den kan man lika gärna få genom regler, kampanj och spelvärld istället för genom spelledaren.
Javisst. Men det är fritt val vilken kombination av verktyg man vill ha för att upprätthålla visionen. Spelledaren är ett av verktygen, och jag ser inte varför det är hemskare att utnyttja denne istället för exempelvis regler?
Sedan tycker jag att det sätter en ofantlig press på spelledaren att ha allt ansvar. Ska han även bestämma vad som är gott rollspelande och de underliggande motiven så krävs det att han presterar rent fantastiska saker i gengäld. Så fantastiska att inte rollpersonerna själva skulle kunna åstadkomma någonting liknande.
Nu fattar jag inte alls vad du menar, men jag är inte så snabbtänkt när lunchhungern sätter i efter 10.30... Varför är det en "ofantlig press" för spelledaren att säga vad han tycker om spelarnas insatser utefter visionen? Om spelledaren ville ha ett röjigt actionäventyr, men spelarna envisas med att köra stillsam lyteskomik, så är det väl bara att säga till spelarna eller ge dem en morot att köra mer action. Vad är så pressande i det? Varför måste SL prestera rent fantastiska saker? Förklara!
Sedan tycks du tro att kommunikationsproblem bara uppstår i en grupp där ingen känner varandra eller som är väldigt splittrad.
Nu drar du egna slutsatser. Jag har inte nämnt något om vart kommunikationsproblem kan uppstå - de kan förstås uppstå överallt. Jag menar, det uppstår fler kommunikationsproblem med ens flickvän än slumpmässiga människor på stan

Så var fick du det ifrån? Jag har efterlyst lösningar på kommunikationsproblemen (som att exempelvis snacka i förväg

), men att ta bort pudelpoäng är inte en lösning på problemet.
du grovt förringar ett av rollspelsvärldens vanligaste och största problem
Oj. Om det nu är så, på vilket sätt är det förringande att kalla "pudelpoängsproblem" för "kommunikationsproblem", när jag tycker att problemen härrör just i brist på kommunikation. Vad är förringande? Vi ser bara två olika källor till problemen, det är knappast så att jag gör en stor attack på hobbyn
Jag tycker att det är ett synnerligen fult debattknep att försöka utmåla Krille som en intolerant och inskränkt typ för att han vill ha konkret spelarinflytande medan du samtidigt är en schysst grabb som lyssnar på dina spelare (till skillnad ifrån Krille får man då anta) och förstår dem så väl att det egentligen inte behövs något mer. Då tror jag mer på Krille.
Du gör en höna av en fjäder. Jag skrev "Du som spelare kanske inte tolererar spelledare med annorlunda visioner, men jag och ex. Marco gör det". Är det värre än Krilles påstående att "Det enda som händer vid tydlig kommunikation är att jag snabbare lär mig hur jag ska slicka spelledarens rumpa så att jag får mina poäng" - det skulle kunna tolkas som en insinuation att mina spelare slickar min rumpa.

Nu tolkade jag inte det så, och vi behöver inte göra det här personligt alls. Jag hoppas att Krille resonerar likadant.
Dessutom tolkar du in helt andra saker, jag har väl aldrig antytt att jag lyssnar på mina spelare eller att Krille inte gör det? Jag skrev faktiskt "du som spelare" och menade att Krille inte skulle tolerera en spelledare som driver en egen vision (*host*
FMMSL *host*

). Medan jag,
som spelare, skulle tolerera det. Så min eller Krilles kvaliteter som spelledare är helt irrelevanta.
Sedan vill jag minnas att din allierade Marco lagt in ganska många regler i Noir som ökar spelarnas inflytande över berättelsen. Varför då kan man fråga när han istället kunde använt utrymmet till gruppsykologi eftersom allting är en kommunikationsfråga.
Återigen, du målar fan på väggen. Jag älskar Noirs regler för spelarinflytande och jag gillar spelarinflytande generellt. Allt jag gjort är att försvara rätten till spelledarinflytande
också. I min värld kan de samexistera - hur är det i din och Krilles värld? Dessutom kan jag understryka att jag avskyr grupppsykologi som instrument för rollspel