Nekromanti Bondeuppror inom fantasy?

Vidugavia

Veteran
Joined
14 Sep 2008
Messages
35
Efter en del efterforskningar har jag identifierat vad jag tycker är en ganska underlig frånvaro inom den breda fantasylitteraturen. Jag saknar bondeuppror. Jag saknar smutsiga bönder som spetsar stolta riddare.

Fantasylitteraturen är svår att avgränsa men traditionellt sätt brukar den europeiska medeltiden och antiken utgöra viktiga inspirationskällor. Krig är ett mycket vanligt tema och det verkar finnas fantasyböcker som avbildar nästan varje sorts förmodern krigföring.

Bönder som gör väpnat uppror känns dock som rätt frånvarande. Trots bonderesningarnas påtagliga närvaro under senmedeltiden. Efter idogt letande har jag bara lyckats hitta en fantasybok, Surrender none av Elisabeth Moon, som verkar behandla ämnet.

Är denna frånvaro konstig? Är det en frånvaro? Har jag missat några böcker? Vad kan denna förmodade frånvaro bero på? Är det underligt?

Att bondeupproren är frånvarande hos anti-egalitära anti-modernister som Howard, Tolkien och Lewis kan jag förstå men jag tycker att frånvaron från genren i stort är underlig. Vad är mer spännande än att göra uppror?

EDIT: Finns det någon som känner till rollspelsvärldar med bondeuppror?
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Vidugavia said:
Vad kan denna förmodade frånvaro bero på?
Samtidigt som bönderna tenderar att vara mer patriotiska så tenderar dom styrande att vara noblare än dom som styrde världen under den riktiga medeltiden. Är dom inte noblare så tenderar dom att bli störtade av någon nobel hjälte.

Alternativt: ledarna har magiker så det är ingen idé att mopsa sig, för då blir man förvandlad till en hög med kol.

Det är i alla fall vad jag tror.

Übereil
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Om man pratar om de klassiska fantasyförfattare som nämnts så får man också tänka på den litteratur de själva inspirerats av: Alltså främst mytologisk-poetiska verk, fabler, klassiska äventyrsberättelser, medeltidslitteratur, religiösa teman osv. Deras intresse låg sällan i att gestalta historiska förhållanden utan de är mer kuliss för ett drama.

Så man har man nog fel glasögon på sig om man tolkar in dessa författares ointresse skulle vara något särskilt betingat av ideologiska ståndpunkter när företeelsen i sig inte hade något som idag skulle kunna liknas egalitarism osv att göra. Snarare var den samlande punkten ekonomiska frågor och suveränitetsfrågor där man samlades till stöd kring någon regional adelsätt.

Sedan är väl inte heller bondeuppror något särskilt karaktäristiskt för just medeltiden. Det är mer runt reformationen som det blir allt vanligare.

Ska inte säga helt 100% säkert men vad jag förstått av diverse kurslitteratur så är var exempelvis Sverige ganska ovanligt/unikt i Europa på senmedeltiden med sina förhållandevis många uppror där bondearméer spelade stor roll.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...det förekommer en del upproriskt folk i Martins Song of Ice and Fire-böcker, vill jag minnas...
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Vi ska ha haft en ovanligt stark bondeklass på det, med ovanligt många självägande bönder. Detta, i kombination med en ovanligt svag adel, gjorde att bönderna var mäktiga nog att kunna tvinga kungen att ta deras parti över adeln. Vilket gjorde att vi i Sverige (till skillnad från ute på kontinenten) såg staten (dvs kungen) som det som skyddade dom svagare från etablisemanget (dvs adeln) snarare än som ett av etablisemangets verktyg för att trycka ner dom svaga.

Vilket är orsaken till att vi idag litar så mycket på storebror.

Fast det var typ en person i ett TV-program (Peter Englund (heter han va?) i Världens Modernaste Land) som sa det, så man kanske ska ta det med en nypa salt...

Übereil
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Ubereil said:
Vi ska ha haft en ovanligt stark bondeklass på det, med ovanligt många självägande bönder. Detta, i kombination med en ovanligt svag adel, gjorde att bönderna var mäktiga nog att kunna tvinga kungen att ta deras parti över adeln. Vilket gjorde att vi i Sverige (till skillnad från ute på kontinenten) såg staten (dvs kungen) som det som skyddade dom svagare från etablisemanget (dvs adeln) snarare än som ett av etablisemangets verktyg för att trycka ner dom svaga.

Vilket är orsaken till att vi idag litar så mycket på storebror.

Fast det var typ en person i ett TV-program (Peter Englund (heter han va?) i Världens Modernaste Land) som sa det, så man kanske ska ta det med en nypa salt...

Übereil
Samma sak fick jag lära mig under mina historiastudier, och det togs i någon mån upp i Berggren och Trägårdhs Är svensken människa?, så man ska nog inte vara så försiktig med att använda den.

För att återgå till bondeupproren: A Song of Ice and Fire innehåller mycket riktigt en religiöst motiverad bonderörelse med upprorisk prägel. Pratchetts Night Watch innehåller inte ett bondeuppror, men däremot ett uppror bland stadens lägre skikt. Likaså innehåller många av China Mievilles böcker ett revolutionsmotiv, även om det då snarare handlar om arbetaruppror på 1800-talsmanér än jacquerie och bondekrig.
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
Slutet på Konungens återkomst innehåller ju faktiskt något som väldigt mycket liknar ett bondeuppror, visserligen organiserat av de återvändande hjältarna, men i alla fall.
 

Vidugavia

Veteran
Joined
14 Sep 2008
Messages
35
Det du beskriver betyder inte nödvändigtvis att det var fler bondeuppror i Sverige i jämförelse med andra länder. De svenska bönderna var visserligen väldigt militärt aktiva under 1400-talet och början av 1500-talet men detta var långtifrån alltid som del i bondeuppror. Det som framför allt skiljer Sverige från många andra länder är bondeståndets militära ställning som viktiga allierade med olika delar av högfrälset.

Det finns gott om bondeuppror i hela Europa under främst perioden ca 1350-1550.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Vidugavia said:
Det du beskriver betyder inte nödvändigtvis att det var fler bondeuppror i Sverige i jämförelse med andra länder.
Det var inte jag som hävdade att det var fler bondeuppror i Sverige än annonstäders, det var det Wulfrik som gjorde. Jag bara tänkte att det jag sa kan tänkas ha varit en bidragande orsak (starkare bönder = bönder som i större grad känner att dom kan tänkas vinna ett uppror och som har större krav på adeln än svaga bönder).

Übereil
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ubereil said:
Fast det var typ en person i ett TV-program (Peter Englund (heter han va?) i Världens Modernaste Land) som sa det, så man kanske ska ta det med en nypa salt...

Übereil
Ja, Englund är ju känd för att ha noll koll.. :gremgrin:

...not.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Europeiska bondeuppror är inte episka nog. Hade mainstreamfantasy istället varit inspirerat av Kina hade bondeuppror varit ett vanligare tema.

Den kategori fantasyförfattare jag kan tänka mig vore mest sannolika att skildra bondeuppror är de som är intresserade av historia på riktigt, dvs, bakomliggande processer, strukturer och sådär, snarare än gemene mans intresse för historia som begränsar sig till fältslag, balla kläder och klichéer av olika slag. Dessa fantasyförfattare är förmodligen tämligen överrepresenterade inom historical fantasy; GRRM har redan nämnts annorstädes i tråden. Det förvånar mig att GG Kay inte skildrat nåt bondeuppror än, men han har iaf varit inne på partisankrig (Tigana), pseudo-Albigenserkrig (A Song for Arbonne) och über-kravaller modell senantik (The Sarantine Mosaic), that's gotta count for something.

Att bondeupproren är frånvarande hos anti-egalitära anti-modernister som Howard, Tolkien och Lewis kan jag förstå men jag tycker att frånvaron från genren i stort är underlig. Vad är mer spännande än att göra uppror?
Uppror är spännande; men att vara bonde är det inte. Det är grejen; egenskapen "vara bonde" hos fantasyprotagonister är, om den alls finns, ett övergående stadium. Fantasyprotagonister, oavsett sub-genre, tillhör nästan alltid överklassen eller åtminstone borgerskapet. Uppror i fantasy tenderar att fokusera på coola, elita insurgents såsom patriotiska rebeller, jihadninja-hassassiner, vanärade adelsmän, landsförvisade magiker, etc. Bönder som lackat på att skattetrycket är för hårt; not so much. Och -om- det temat ändå finns med så är protagonisten en före detta adelsman *hostRobinHoodhost* som är deras champion. Upprorsmakare i fantasy har alltid en mer komplex agenda än folkligt missnöje. Därav också min teori om Kina ovan; bönder som gör uppror (gigantiska übermegalånga superblodiga uppror, rentav) för att kejsaren brutit mot den konfucianistiska doktrinen genom att förlora himlens mandat är ytligt sett betydligt mer spännande än bönder som bara är gnälliga på skatterna.

Sedan är ju religiösa folkliga krafter och upprorsrörelser ett minst lika bortglömt tema, och med mer tydligt awesome historiska förebilder dessutom (hussiterna liksom; godawesome). I det fallet har det förmodligen att göra med att ingen fantasyförfattare överhuvudtaget förstår sig på religion; fantasyreligioner är helt enkelt aldrig trovärdiga och komplexa nog att kunna inbegripa den sortens teman.

Slavuppror är ett annat spännande, bortglömt fenomen (Spartacus möjligtvis undantaget). Extra ballt är det eftersom förrymda/fribrutna slavar ofta bildat egna samhällen, eller rentav stater, i samhällets/civilisationens periferi; det fanns tex en stat av ex-slavar i Bahrain-området nångång på 900-talet som lyckades sacka Mecka och sno den svarta stenen från Kaban. Det är typ superepiskt.


Det kan också vara så att hela frågan är poänglös, alltså, att det inte är lönt att fråga sig varför ingen skrivit fantasy som involverar tema X; det kanske bara är så att ingen kommit på tanken, att genren är för formulaisk, att historia inte är den primära inspirationskällan för folk, eller whatnot? För alltså, ska vi titta på typ intressanta teman under senmedeltiden som lyser med sin frånvaro i fantasygenren vet jag knappt var jag ska börja typ.
- Pandemier
- Kyrkokriser (återigen; fantasyreligioner är för fattiga)
- Frön till renässans
- Religiösa uppror (som jag tidigare nämnde)
- Tryckpressen som nytt fenomen
ja, etc.

Kay brukar ta tillvara sådana teman, alltså, de bakomliggande processerna som typ definierar epokerna han inspirerats av, men han har inte skrivit något direkt senmedeltida än.


Albigenserkrigen bör väl inte per se definieras som ett bondeuppror, eftersom överheten startade det hela för att krossa kättarna; snarare är det väl en religiös konflikt (läs: folkmord). Likfullt skulle jag säga att är det bondeuppror i rollspel du letar efter så borde det där Montsegur-rollspelet iaf starkt angränsa till temat.

Det finns en del folkliga uppror omnämnda i Eons omfattande tidslinjer, men inte så mycket närmare info; än, iaf. De verkar ha varit av den kinesiska modellen, med bönder som blev kejsare och sånt. Det finns också relativt utförligt beskrivna folkliga upprorsrörelser i landet Thalamur i samma spel, men de är, i enlighet med det mönster jag beskrev ovan, aningen spektakulära både till agenda och utformning, och påminner mer om typ radikala rörelser modell 17-1800-tal.

Gud vad jag borde sova nu...

- Ymir, klipper
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
" I det fallet har det förmodligen att göra med att ingen fantasyförfattare överhuvudtaget förstår sig på religion; fantasyreligioner är helt enkelt aldrig trovärdiga och komplexa nog att kunna inbegripa den sortens teman. "

Professor MAR Barker och hans Tekumel.


Storuggla,'sermingemting
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Intressant fråga. Kanske är det en ny nisch inom fantasy som ännu inte exploaterats. Visst kan det vara så att det är trist att läsa om eller spela en bondes vardag (i vart fall tycker nog majoriteten av fantasyfantaster det). Men nog skulle man kunna göra något episkt av ett riktigt fett bondekrig (och hantverksgesäller i städerna kan så klart också få vara med). Inspireras man av europeisk historia bör man också ge upproret religiösa förtecken och förbindas med förhoppningar om frälsarens återkomst och återupprättande av ett förlorat paradis. Och är det fantasy så kan man så klart ha diverse övernaturliga makter som respektive sida kan söka allianser med samt klasskamp om tillgången till magi - är det bara överhetens lärde eller kyrkans sanktionerade mirakelgörare som ska få använda magin eller ska också män och kvinnor av folket få bruka trolldom?

Wulfrik said:
Så man har man nog fel glasögon på sig om man tolkar in dessa författares ointresse skulle vara något särskilt betingat av ideologiska ståndpunkter när företeelsen i sig inte hade något som idag skulle kunna liknas egalitarism osv att göra. Snarare var den samlande punkten ekonomiska frågor och suveränitetsfrågor där man samlades till stöd kring någon regional adelsätt.

Sedan är väl inte heller bondeuppror något särskilt karaktäristiskt för just medeltiden. Det är mer runt reformationen som det blir allt vanligare.
Du har nog rätt i att de större bondeupproren är mer typiska för reformationen / den tidigmoderna tiden. Går man allt för långt tillbaka i medeltiden så är ju stora delar av europas samhällen snarare stambaserade än riktigt feodala (i begreppets ekonomiska mening). Men det finns ju en hel del riktigt storslagna och häftiga händelser under femton- och sextonhundratalen, som till exempel de tyska bondekrigen. Hussiterna, som redan nämnts, är ju hur coola som helst. Och dessa upprorsrörelser är också ofta utpräglat egalitära (eller till och med kristet kommunistiska). "När Adam grävde och Eva spann, vem var då en adelsman?"
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
" I det fallet har det förmodligen att göra med att ingen fantasyförfattare överhuvudtaget förstår sig på religion; fantasyreligioner är helt enkelt aldrig trovärdiga och komplexa nog att kunna inbegripa den
sortens teman.
"

Professor MAR Barker och hans Tekumel.
Scott Bakker med "Prince of Nothing" är ytterligare en.

En recension av serien finns här, och här diskuterar författaren sin ide om varför fantasy är sà populärt och vad som skiljer fantasy ifràn andra typer av eskapism. Den sista länken är väl värd en genomläsning.
 
Top