Nekromanti Bondekampanj...

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Med min spelargrupp nu så håller vi på med en riktigt High Fantasykampanj, och jag funderar på att kontrastera med en mindre kampanj som är riktigt Low Fantasy. Funderade på att ge alla i spelargruppen roller som alla är från samma bondgård, eventuellt en familj där pappan är jägare eller timmerman, eller nåt liknande, för att sedan låta dem spela ett riktigt familjeliv. Kanske någon är storbonden, någon annan är dräng, någon är piga, någon kanske smider, osv. Därefter låta dem spela med en mängd byintriger, som kanske hungersnöd, sjukdomar, förrymda flickor, en flock med ulvar som härjar i bygden, osv.

Är detta helt hopplöst eller kan det bli kul? Några förslag? Vad skall dessa personer ha för roller för att det skall bli kul? Skall de vara tvungna att slå för jordbruk för att se om skörden lyckas? Hur går man till väga för att få nåt sånt här kul? Vad skall de råka ut för?

Det är ännu på planeringsstadiet, och jag vet inte om jag kommer spela det, för jag är gansk osäker på huruvida jag kan få det underhållande, så synpunkter är väldigt välkomna...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Hmm.. Kan säga att jag har haft liknande kampanjer i tankarna. Jag har dock övergivit dem, men detta pga. att jag redan har två spelgrupper, och att vi totalt har runt 10. Jag tror att din kampanj kan bli riktigt kul och underhållande, men då krävs också enn hel del av dig som spelledare. Du måste kunna bjuda på nya utmaningar varje spelmöte, och de måste variera från varandra ganska mycket, annars blir det tjatigt. Vidare måste du på ett effektivt sätt inkludera alla spelare i spelet så att ingen sitter t.ex med en piga och måste bli lämnad hemma, för att det är så det skulle gå till och korna behöver mjölkas även nästa morgon. Ett av de stora problemen är nog att få vettiga äventyrsideer, då en storbonde knappast skulle lämna sitt hemman för att springa ut i världen, om det inte var för ulvar eller annat som hotar honom, precis som du sa.

Iofs. är dessa synpunkter allmängiltiga för alla äventyr, så här hade jag inte så mycket nytt att komma med. Men i grund och botten tror jag alla äventyr kan bli roliga om bara spelarna är motiverade!

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Problemet för mig är att komma på stoff till äventyr...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Det låter ganska intressant, annorlunda.

Det vikitigaste med rollspel är ju att alla har roligt, och därför tror jag att det inte är någon idé att de behöver slå slag för t.ex. skörden. Hur mycket mat de skall ha kan du ju bestämma så att det passar äventyret.

Sedan angående vad de skall göra. Även här är det vikitgaste att de har roligt. Alla idéer som du nämde verkar roliga. En sak som dock kan göra spelandet lite krångligt är det att det är sällan som alla som bor på en bondgård är på samma ställen, det är egentligen bara då de äter som alla möts.

Vikitgt att tänka på är också att se till att spelarna inte trar en massa vapenärdigheter, och på det sättet blir slaktar bönder.

En ska som var viktig för bönder under t.ex. medeltiden var tron, helst skall det finna en smått galen präst i byn, som går runt och hotar folk om de inte betalar kyrkskatten.

Det finns en risk att det blir tråkigt, det beror mycket på hur positiva spelarna är till idén. Det kan också vara att det blir intressant just för att det är något nytt, som ingen provat på tidigare.

Om du har en oerfaren spelgrupp, och kanske t.om. är oerfaren själv som SL tror jag dock inte att det blir riktigt kul, men det återstår ju att se...

PS Tror du att du skulle ta illa upp om jag lånade idén???
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Jag har isåfall tänkt göra rollpersonerna själv, för att just förhindra sånt, och för att de skall kunna sammanfogas ordentligt.

Om alla skall vara på samma ställe kan ju alla vara drängar, eller nåt, men då blir det tråkigt, för drängar har inget att säga till om i stora saker...

Idén med en galen präst var schysst. Det kanske man kan bygga vidare på. Säg att kanske prästen våldtar eller ofredar en av pigorna (en RP?) och sedan anklagar henne för att ha ofredat honom (för att slippa undan) och RP är de enda som tror henne. Kanske kan hon bli anklagad för häxeri, eller nåt. De faderliga storbonden försöker självklart hjälpa till. Eller nåt...

Jag har spelat i 7 år, spellett i 4, och hela tiden med denna grupp, så det bör nog funka så. Behöver idéer bara.

Låna du den. Om du spelar den innan mig vill jag gärna ha tips och så...om hur det gick, vad som gick fel, m.m...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Hur går man till väga för att få nåt sånt här kul?

Hitta rätt spelare. Så enkelt är det tror jag... Vissa spelare kan tycka det är jättekul att rollspela hur de skrämmer bort kråkor från de nysådda fälten en hel dag eller hur de förhandlar med fogden om skattelindring m.m... har man sådana spelare blir det roligt, annars blir det inte det :)
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Hjälp...

...du skulle ha sett min min då jag läste om att våldta en RP. Och jag kan redan lova att det fungerar inte. Om inte annat så för att om en RP påstår att hon har blivit våldtagen så är det mycket större chans att resten tror henne än om en SLP kommer och säger det, och om spelarna är säkra på att det hon säger är sant så missar man många roliga element i äventyret.

Jag tror det hjälper ganska mycket att du före du på allvar börjar fundera läser den första boken i Drakens återkomst (Robert Jordan) och/eller Sagan om Belgarion (David Eddings), som båda två börjar på på en bondgård (Drakens återkomnst gör väl inte det, men nästan...).
 

Sårias

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
144
Location
Eskilstuna
Re: Hjälp...

...du skulle ha sett min min då jag läste om att våldta en RP. Och jag kan redan lova att det fungerar inte. Om inte annat så för att om en RP påstår att hon har blivit våldtagen så är det mycket större chans att resten tror henne än om en SLP kommer och säger det, och om spelarna är säkra på att det hon säger är sant så missar man många roliga element i äventyret.

Det är därför man skickar en massa "blaj-lappar" till denne rp som inte dom andra får se så dom bir lite mera misstänksamma och inte riktigt vet vad dom skall tro. Spelade en gång en spion för den onda magikern vi skulle störta(skitkul) Mit största problem var den enorma tatueringen på ryggen som avslöjade att jag jobbade för magikern. Blev inte mycket badande där inte.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Hjälp...

Känns som att man redan läst alla de böckerna för länge sedan, men det var ett bra tips...

Det där med att RPna automatiskt tror pigan om det är en annan RP kanske man kan lösa. För det första kan pigan vara en SLP, för det andra kan det lösas genom bra rollspelande, för det tredje kan man göra de andra RP misstänksamma mot pigan.
Kan vara nåt så enkelt som att hon anklagat folk för det förut, bara för att få uppmärksamhet, och alltid anklagat falskt, eller nåt...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Tiemar

Veteran
Joined
28 May 2001
Messages
1
Location
Norrköping
Hej där
Det var en mycket intressant idé du har om bondekampanjen! Jag håller faktiskt själv på sedan en tid tillbaka med just en sådan kampanj.
Tyvärr har jag haft så ont om tid att den blivit liggandes, men jag tycker verkligen du ska fortsätta på den för det är grymt roligt!
Jag har lite ideér och tips som du kanske kan ha nytta av.
Låt inte dina spelare vara i "byn" allt för länge. Det är helt okej att ha några småäventyr där för att de ska bekanta sig med varandra och byn. Dessutom ska ju bonnasöner inte vara speciellt mäktiga och ska således inte kunna ta sig an så farliga fiender. Men låt dem råka ut för något, som att deras by till exempel blir överfallen och nedbränd *klassiker* och att de sedan får klara sig själva.
En grej jag har med i min kampanj är två extra slp's, rpn:as vänner från byn. Dessutom har jag egna ideér om rollpersonerna, som att de med tiden kommer underfund med att de alla är oerhört begåvade inom vissa områden. Som en spelare t.ex, när de var inne i en by och byns "beskyddare", ett gäng rövare, kom för att hämta slavar och utkräva betalning, så råkade rollpersonerna bli utvalda till slavar. Det ville de inte och det blev bråk/strid. En av rpna fick i stridens hetta tag på ett svärd och högg på egen hand ned fem rövare utan att egentligen veta vad han höll på med.
Det är en bra idé att ha ett gäng överaskningar på lager för att driva kampanjen frammåt.
Kom ihåg att inte låta spelarn blir för mäktiga bara allt för snabbt. De ska få kämpa för att utvecklas och helst ska de få välja vilken väg de ska gå. Någon kanske har vissa tendenser till att falla över på den mörka sidan...?
Hoppas detta kan hjälpa lite


May the Light shine upon thee
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Ytterligare några synpunkter

Detta med RP:na

Man borde egentligen sätta dem på en såpass stor gård att hela gruppen kan vara borta från gården en dag eller två. Under skördetiden måste nog alla vara närvarande, men annars så kan de nog ta ledigt en några dagar...

Att som SL göra rollpersonerna själv är ju otroligt tungt, så tror jag inte att jag orkar göra. Det borde räcka med att man som SL är närvarande då de gör sina RP:er och ser till så att det blir bra. Men man måste antagligen dela ut rollerna redan före, så att alla inte gör t.ex. drängar.

Sedan ytterligare en liten, men rolig detalj, (jag vet inte om det finns i DoD 6, men i krigarens handbok finns den)allas vår favorit: bondeslagan
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Ytterligare några synpunkter

Jag kan utan problem prestera ett antal rollpersoner åt min grupp på en vecka...
Jag är en ung man som alldeles för många idéer i huvudet...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Ytterligare några synpunkter

Det kan nog vara att du skulle konstruera rollpersoner.

Men jag är en lat typ som antagligen bara skulle sitta och känna mig okreativ, så därför skulle jag ha dem att göra sina rollpersoner själv. Men det spelar väl inte så stor roll...
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Hmmm...
*fundera*

Jag hade tänkt att det skulle vara en liten kampanj på bara ett par äventyr, kanske ett för varje årstid, eller så...men det där med oanade kvalitéer hos rollpersonerna låter bra. Köra frifom och att jag tar hand om deras rollformulär? Kan det vara bra? Så att de inte får se sina egna rollformulär ens gång, utan bara får det beskrivet hur bra de är på olika saker in-live?

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Ytterligare några synpunkter

Dessutom, säg att jag vill att en av rollpersonerna skall ha lösningen till något problem inbakat i sin historia, och spelaren gör rollpersonen själv, måste jag säga till honom "Ha det och det med!". Då fattar denne att det blir viktigt. Det problemet slipper man om man som SL gör RPna själv...

Värt att tänka på. Även om spelaren försöker agera som att han off-live inte vet nåt, så är det omöjligt att göra det perfekt...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Återigen samma sak, då skulle det ju behövas motivation. Men det läter faktist som en bra idé, den skulle kanske t.om. ge mig motivation att själv göra deras rollpersoner...

En sak som jag inte gillar med att som SL ha deras formulär är det att man inte får rum med hur mycket som hellst bakom sin SL skärm... Men problemen är väl till för att lösas, oh jag tror faktist på idén, om jag genomför den är en annan sak men...
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag vill väll inte säga att det är hopplöst men det är det faktiskt. Nej men kanske inte. Personligen så skulle jag inte tycka att det skulle vara någe roligt. Jag har inget problem med att spela low fantasy men att sedan vara tvungen att springa omkring på en bondgård varje spelsession skulle ju vara rena döden.

Förutom det så tycker jag nog att det blir svårt för de spelare som kanske skall spela barn men även för de som skall vara far eller mor. Spelarna har ju inte ett familjeförhållande med varandra tror jag inte. Jag bara utgår från att ni är vänner och jag tror att det blir svårt att skapa en familjekännsla i rollspelet eftersom alla har en egen syn på hur familjelivet är.

Tanken var väll god, men jag tycker inte idén var särskillt intressant. Men sedan är ju jag en äventyrare till hjärtat.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
SL skärm? Sådan har jag aldrig ägt...Jag får plats med allting ändå. Tärningsslag bakom handen, en fåtölj en bit bort, spelare som inte glor, osv...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Detta med famljeförhållanden skulle nog inte bli något problem, eftersom det skulle vara en ganska stor bondgård, där det finns drängar och kanske någon hantverkare. Då skulle det inte bli en familj.

Sedan detta med low fantasy.
Det kan vara att det skulel bli tråkigt om man bara spelade på bondgården. Men om man håller på med något annat med en annan SL (och andra rollpersoner...) så tror jag att det inte blir för enformigt.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Nu måsste jag ha förstått fel här. Om man samtidigt som man är på en bondgård med några rollpersoner använder andra rollpersoner och en annan SL och gör något annat så blir det inte enformigt. Självklart är det så, men vad jag försöker säga är att bondekampanjen kommer inte att vara någe rolig och istället kommer man att vilja spela den andra kampanjen där man kanske spelar en riddare eller en legoknäckt och där man slåss mot rövare och slavhandlare. Förstår du vad jag menar. Jag spelar inte rollspel för att plantera rovor och sammla mat inför vintern. Jag spelar för att vara med om äventyr.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 
Top