Bonde söker fru - Rollspelet

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
I detta ännu bara tänkta rollspel intar spelarna rollerna som bonden och deltagarna. Ett scenario kallas säsong och startar efter det att bonden har valt ut deltagarna efter speeddejtingen på Sundbyholm. Säsongen kretsar sedan kring dramat och intrigerna på gården. Deltagarna kan med hjälp av charm, skönhet, sex appeal och list försöka charma bonden. Men de kan också, öppet eller hemlighet, välja att rikta sin romantiska uppmärksamhet mot någon annan - exempelvis en granne, en annan bonde eller en annan deltagare. Spelet har alltså inte nödvändigtvis en självklar vinnare.

LINDA LINDORFF. Så kallas SL i det här spelet. Möjligen medföljer en pappmask i lådan, som är möjlig att ta på när Linda anländer till gården. Som Linda kan du också ringa bonden eller skicka SMS (i spelet papperslappar). Du som är Linda har också möjlighet att skapa problem på gården som bonden måste ta hand om.

BONDEN. Du har varit singel ett tag, men nu ska det hända saker. Vilken av deltagarna ska du välja? Till ditt förfogande har du ett begränsat antal charmkort som du kan spela ut under säsongen. Linda har också möjlighet att dela ut extra charmkort om hon tycker att det behövs. Som bonde behöver du också ta hand om gården där det kan uppstå akuta problem som att en kalv föds eller att det regnar in i ladugården.

DELTAGARNA. Ni är (förmodligen) också singel och har åkt till gården från olika delar av landet. Under säsongens gång försöker ni både charma bonden och manövrera ut varandra på olika sätt. Precis som bonden har ni ett begränsat antal charmkort att spela ut. Men ni har också en mörk sida som speglas av intrigkorten, som ger er olika vapen ni kan använda mot någon av de övriga deltagarna som är känsliga på olika sätt (vilket speglas på deltagarformulären). Deltagarna kan under säsongens gång även skicka SMS och göra statusuppdateringar på sociala medier.

BIFIGURER. Antalet deltagare på gården minskar i takt med att bonden gör sina val. De spelare vars karaktärer har skickats hem kan då istället spela en eller flera bifigurer, som medverkar sporadiskt. Det kan exempelvis vara bondens granne, hans (eller hennes) föräldrar eller vänner. På gården finns också teamet från TV4, som även de kan bli indragna i dramat på gården. Om Linda så önskar kan det även dyka upp mer oväntade bifigurer som gamla flick- eller pojkvänner som plötsligt dyker upp. Möjligen flyttar en sådan person rentav in på gården.

GÅRDEN. I grundspelet ingår flera olika sorters gårdar med förslag på problem som behöver lösas. För lyckas med detta behöver bonden använda sina färdigheter - eller ta hjälp av någon annan.

Edit: Än så länge är det här en skiss. Jag behöver jobba med regler, rollformulär, kort och gårdskartor.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Inte riktigt min typ av spel, men alltid kul med folk som spånar på spel om vanliga jävla människor! :gremgrin:
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Inte riktigt min typ av spel, men alltid kul med folk som spånar på spel om vanliga jävla människor! :gremgrin:
Det kanske kan bli din typ av spel om du får ta på dig pappmask och inta rollen som Linda Lindorff? Jag tänker mig alltså masken ska på när hon kommer till gården. Eller är du mer ”Ensam mamma söker”-typen? Det är ett möjligt supplement till det här spelet.

Jag har även funderat på att lägga in artiklar från kvälls- och veckotidningar som handouts.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: lbn

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Jag vet inte vad en Linda Lindorff är för något, men det var en ganska kass kommentar från mig oavsett. Jag diggar ju Minuit pour toujours, som är ett spel lite i en liknande kategori. Såhär: Vad är designmålet? Vad i spelet är det som ska vara kul? Det är inte spydigt menat, utan som en ärlig fråga. Är det tävlingselementet? Dråpligheter och löjliga deltagare? Igenkänningshumor från vad jag vagt känner till är ett tv-program? Eller kanske äkta drama och medkännande med deltagare som söker kärleken?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Jag är ute efter att fånga både tävlingsmomentet och intrigerna på gården. Bonden behöver, som sagt, även sköta sin gård vid sidan av. Möjligen kan det skötas som en form av parallellt basbyggande, som kan flätas in i intrigerna. Det finns alltså vissa återkommande drag i serien (jag har sett samtliga säsonger) som jag vill EMULERA. Tanken är att det här ska bli årets julklapp 2022.

Linda Lindorff är alltså den alltid lika glatt uppmuntrande programledaren. En medelålders kvinna från Vilhelmina. Wikipedias presentation: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Linda_Lindorff
 
Last edited:
Top