Nekromanti Bondar och......

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Okej, Jag har inte varit inne på eon forumet på länge nu.... och jag har lärt mig att det går 200 tunnland på en kvadratkilometer och inte 2 som jag trodde först. Men min SL tycker att det bor tre bondar på en bondgård och att dom kan odla på fyra tunnland, och dom äter ju själva upp ett tunnland per skalle då blir det ju bara ett tunnland över när dom är färdiga eller hur?! OCh så bor det 21.000 inv. i Camard alltså behövs det 21.000 bondgårdar för att mätta alla i Camard!!!

och det går inte, då måste det finnas en ***** massa bondar i mudana. Så jag undrar hur många tunnland tre st bondar kan olda på ett år???
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Jag är inte så värst insatt i hur många bönder det kan tänkas arbeta på en bondgård, men jag hade för mig att det var en bonde per bondgård och möjligtvis ett gäng stallpojkar och allmänna hjälpredor, vandrare som stannar och arbetar en vecka mot att få mat och husrum och så vidare. Om du önskar mer kunskap om bönder så föreslår jag att du hör med Herr Björn han har spelat bonde under en längre tid och en massa kampanjer, han torde veta.

_-_ Creigh
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"och det går inte, då måste det finnas en ***** massa bondar i mudana."

Räkna med att minst 90% av Mundanas befolkning är bönder. Det vill säga, för varje person som inte är bonde så finns det nio bönder som jobbar med att förse honom med mat.

Räknar du på det sättet så kan du komma fram till att för att 21 000 invånare i Camard ska få mat så krävs det 189 000 bönder för att försörja dem, och dessa lyckas tydligen få ur sig mat för jämt 210 000 invånare (mindre än så = svält, mer än så = fler folk flyttar dit).

Om man sedan antar att det krävs två tunnland för att få mat till en person i ett år (ett tunnland per person och år är minimum, inte den levnadsstandard som folk vill ha - en tallrik gröt och en brödskiva om dagen, typ) så får man att de där 189 000 bönderna tydligen kan odla på 420 000 tunnland. Det ger 2,2 tunnland per bonde och år.
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Haha, och återigen så har Krille visat sina extraordinära matematiska kunskaper, att du orkar Krille. Haha

Wunderbar!

/ Creighan
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
1 Tunnland ger i genomsnitt 1/3 bas per år
1 bonde kan utföra 280 dagsverken om året, men måste avsätta ungefär 80 till sin herre. Det tar 25 dagsverken att sköta ett tunnland, utan underhåll. Vilket resulterar att varje bonde kan sköta 4 tunnland om året, och äter upp minst 3 av dom, då 1 bas är existens minimum. Fast varje bonde får även 80/400 bas av sin herre som betalning för sitt arbete på hans ägor. Så om bonden lever på existens minimum och jobbar normalt så producerar han totalt 1.2 Bas( eller 1 och 1/5).

Och för att svara på din fråga: 33,6 eller (280*3)/25
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kebabstäder

Först vill jag bestrida att 90% av Mundanas befolkning är bönder. Nomadiska folk som raunlänningar och zhaner, för att inte tala om dvärgarna, utgör säkerligen minst 10%.

Nå, till saken...14,3% av Mûhads invånare bor i städer. 17,8% av Jargiens invånare bor i städer. Att resten av Jargiens invånare kan föda samtliga stadsbor kan man kanske bortförklara på något sätt, men i Mûhad utgörs en stor del av befolkningen dessutom av nomader - ett måste för att göra det landet trovärdigt. Kvar att föda stadsborna blir kanske...60%? Intressanta siffror, på min ära :gremsmirk: Ja, jag har gnällt på Neogames ang. städerna i Västlanden...men då ville jag faktiskt lägga till fler, för...är du säker på det här, Krille? Jag har väldigt svårt att tänka mig att 90% av mellanösterns befolkning under forna tider var bönder, och ändå fanns där jättelika städer...Damaskus, Täbris, Ispahan, Bagdad, Aleppo, Samarkand, Antiokia, etc, etc, etc. Fanns det verkligen många bönder som försörjde dem?

- Ymir, undrande
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
För det första heter det bönder inte bondar som du så osökt vill kalla de.
Camard mättar folkets munnar genom att handla med cirefalier Å dylikt men också genom en hel del jakt och sedan jordbruk också..
hinner inte diskutera vidare...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,915
Location
Port Kad, The Rim
Re: Kebabstäder

Jag har väldigt svårt att tänka mig att 90% av mellanösterns befolkning under forna tider var bönder, och ändå fanns där jättelika städer...Damaskus, Täbris, Ispahan, Bagdad, Aleppo, Samarkand, Antiokia, etc, etc, etc. Fanns det verkligen så många bönder som försörjde dem?
Ja, det fanns det. Tvåflodslandet och Nildalen var extremt tätbefolkade under antiken tack vare sina bördiga jordar. Det var endast tack vare Nilens veteskördar som staden Rom kunde växa sig så stor.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kebabstäder

"är du säker på det här, Krille?"

Tämligen. Så länge som industrigödslet och genmanipulerat utsäde är uppfunna så får man inte ut mer än X kilo avkastning från åkerarealen Y. Människor äter Z kilo per år och person, och kan verka Q kvadratmeter land per år och person.

Mängden Q ändras i princip enbart med jordbruksmetoden: det krävs helt enkelt en traktor för att radikalt ändra denna. Traktorn är inte uppfunnen, så man får begränsa sig till muskelkraft, antingen egen eller från dragdjur. Q är lika med Y - man kan inte få mer avkastning än från den areal som verkas.

Mängden mat som är tillgänglig för de som inte gör egen mat, exempelvis stadsbor, är bondens överflöd, dvs X-Z. Mer mat än så finns inte för stadsborna.

Den stora variabeln är X: hur stor är avkastningen från en viss areal? Vi får vänta på industrigödsel och genmanipulation för att få någon större variation på detta tal.

Multiplicera arealen Q med antalet bönder. Så mycket odlad land finns. Multiplicera detta tal med excessen, dvs X-Z. Så mycket mat finns tillgänglig för icke-bönder. Dela resultatet med Z. Så många icke-bönder kan ett givet antal bönder försörja, och max så många kan bo i städer. Finns det fler icke-bönder än så så kommer överflödet av dessa svälta ihjäl eller byta jobb tills jämvikt uppstår. Gå åt andra hållet: tag antalet invånare i en stad och multiplicera med Z. Så mycket mat behöver stadens invånare. Dela resultatet med X-Z. Så stor landareal behövs för att få den maten och försörja bönderna som odlar den. Dela det med Q. Så många bönder har du.

Sen ska man inte glömma att alla dessa städer hade ofantliga upptagningsområden. Konstantinopel hade hela Svarta havskusten och halva Medelhavet. Området kring Eufrat och Tigris är stort som England, och Nildalen är lika stor den.

Som jämförelse: England var 1090 nere på ca 1,6 miljoner invånare och var till stora delar "laid waste" och öde: det som var kvar var dessutom skogsbetäckt till stora delar. Du skulle utan problem få in tio gånger så många bönder på samma område, om man bara röjde och odlade upp lite. Tja, samma areal i mellanöstern och Egypten är redan färdigröjt och odlat sedan innan civilisationen var uppfunnen.
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Re: Kebabstäder

HAhaha, Krille och hans matematik...

Efter första gången jag läste variabler i inlägget förlorade jag intresset, andra gången... då slutade jag läsa.

Hahaha, aningen invecklat!

// Creigh
 

Khûrz

Veteran
Joined
10 Jul 2003
Messages
19
Location
Inte hemma IAF
Re: Bondar och andra försörjningssätt

Det är väl knappast enbart bönder som försörjer Camrad? Jag kan mycket väl tänka mig att fisk och annan föda från hav och sjö samt något annat som jag inte kommer på just nu bidrar med föda också. Därmed inte sagt att en stad klarar sig helt utan bönder men inte heller behöver bönderna försörja så mycket som 21.000 inv. Jag kan tänka mig att en kuststad som Camard försörjs till 10-20 % av Fiske och dylikt. Troligtvis vet någon bättre om detta och kan tillägga något jag glömt, missat eller inte visste, men jag säger: räkna inte ut fiskarna!
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
IG i matte???

Eller är det något annat som inte stämmer?

1 bonde kan utföra 280 dagsverken om året, men måste avsätta ungefär 80 till sin herre. Det tar 25 dagsverken att sköta ett tunnland, utan underhåll. Vilket resulterar att varje bonde kan sköta 4 tunnland om året, och äter upp minst 3 av dom, då 1 bas är existens minimum.
Om det tar 25 dagsverken att sköta ett tunnland så borde väl bonden kunna sköta upp till 8 tunnland själv vid normalt antal dagsverken. (280-80)/25=8

Detta borde då ge i genomsnitt ~2,7 bas plus den eventuella betalning han får av sin herre under dagsverkena.

Fast detta lär väl bara vara i någon generation eller så efterssom en så välgödd bonde säkert får många barn som skall dela på gården...

/Bjorn
 
Top