Nekromanti Bollplank - ska vi byta idéer med varandra?

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jag har pysslat med skrivande av olika slag rätt länge nu, men det är först på senare år jag har börjat analysera hur min egen kreativitet fungerar. För ett tag sedan lade jag upp en tråd om intresse och fokus, att jag inte kunde hålla mig på samma område speciellt länge utan att bli sugen på att göra något nytt. Det problemet tycks avhjälpt; jag har hållit på med Magneter och mirakel i flera månader och jag ser verkligen fram mot att jobba mer med det.

Hur som helst verkar jag ha någon form av inbyggd spärr, ibland går det helt enkelt inte att skriva, fast jag har tid och lust. Det är då bollplank kommer in i bilden. Så snart jag pratar med någon (tal är bättre än text, men text duger bra) så kommer jag igång och kan jobba vidare själv. Oavsett om den jag pratar med faktiskt säger någonting eller inte, kommer jag igång ganska snabbt och kan fortsätta.

Jag har dock ingen i närheten att bolla med, framförallt därför att de jag känner som skulle kunna ställa upp kommer att spela i den världen jag bygger upp och det skulle spoila allt för mycket. En annan variant är att rycka slumpmässig person på #rpgonline och komma vidare den vägen. Det har varit en guldgruva tidigare, men det jag spånar på nu kräver insatta bollplank. Annars tar det så lång tid att förklara vad man vill ha hjälp med att man aldrig kommer fram till kärnan.

Jag har postat en del här på forumet och jag känner på mig att de som hänger på makarforumet i alla fall fått någon ytlig bild av mig. Därför undrar jag om det är någon som har lust att starta ett bollplanksutbyte med mig. Jag har ingen aning om ifall det här är en bra idé, men jag går runt och blir deprimerad över att inte komma vidare och då blir det nya vägar som ska testas. Det är givetvis ett utbyte som fungerar åt båda hållen; jag tänker förstås agera bollplank tillbaka.

Sedan undrar jag om det är någon annan som fungerar på samma sätt som jag? Jag vet att de flesta behöver bollplank, men det är så extremt tydligt i mitt fall att det blir jobbigt. Nåja, vi får se om det här kan hjälpa på något sätt.

Tillägg: Jag avser inte regelsystem med det här inlägget, utan andra delar såsom kampanjvärld, äventyr och dylikt.
 

secce_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2002
Messages
42
Location
Falun
Jag är i stort sett precis likadan. Ett bollplank är det bästa som avhjälper trytande motivation och liknande. En bra metod jag kom på alldeles nyligen är faktiskt att prata med "utomstående", alltså folk som inte spelar rollspel. Jag har min flickvän som väldigt bra exempel. Hon har kommit med en massa bra synpunkter på saker och ting och försöker engagera sig även fast hon inte riktigt fattar hur mekaniken i rollspelsreglerna fungerar. Det är ju som du säger, också väldigt inspirerande att bara prata med någon om det man pysslar med.
 

Goonie

Veteran
Joined
18 Oct 2004
Messages
15
Location
Västerbottens län, Robertsfors i Robertsfors Kommu
Ja jag fungerar likadant i vad jag än ska skriva! Kommer till en viss punkt sen blir det tvärstopp.
Det jag brukar göra är att läsa en helvetes massa andra böcker som hör till ämnet som jag håller på att skriva om.
Som jag tror nog du också gör! :gremwink: brukar väl vara den saken alla gör när man har torskat.

jag skulle kunna ställa upp på att vara bollplank! dock har jag inte så stor koll på vad du har skrivit här på forumet.. eller vad för sorts rollspel du leker med just nu.
Men jag kan spawna igenom forumet och kolla efter!

//Erik Isaksson
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Jag har sällan problem att skriva mycket, rent av jättemycket, "bara för skrivandet" så att säga. Kanske för att jag jobbat lite som journalist eller för att jag har skrivande som intresse, det är egentligen inte viktigt.

Hur som helst kan jag ibland få idétorka. Eller, egentligen mer inspirationstorka. Och då behöver jag exakt samma typ av stimulans som du talar om.

För det finns inget bättre än att diskutera sitt egna skrivna material med någon som är i närheten av lika insatt som en själv. Det ger en enorm bekräftelse. Plus att andra människor ser hålen och bristerna i min logik, där sådana förekommer. Och något sådant förekommer alltid.

Så, visst. Jag bollplankar gärna lite. Har ändå ett projekt som (äntligen) lutar mot sin riktiga färdigställning, och där behövs mängder med respons.

Du har min icq. Skrik till någon gång när du ser mer online så kan vi prata närmare om det.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
En bra metod jag kom på alldeles nyligen är faktiskt att prata med "utomstående", alltså folk som inte spelar rollspel. Jag har min flickvän som väldigt bra exempel.
Jag med, men det finns gränser för vad hon står ut med :gremlaugh: Nej, allvarligt talat, jag håller med dig. Men problemet är att jag planerar att spelar just det här spelet med henne och några till och då fungerar det inte längre.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Vi kan testa så får vi se. Jag ska iväg och spela nu om en halvtimme så jag hinner inte skriva ihop något, men jag PMar dig lite grejer senare idag. Det kanske är en förutsattning att du i alla fall delvis delar entusiasmen för mitt projekt.
 
Top